2016-06-24 13:00:00
BMW Vision Next 100
BMW Vision Next 100
Zdroj: BMW

BMW Vision Next na nových fotografiách – radosť z jazdy a autonómia v jednom aute

BMW Vision Next 100 je koncept vozidla, ktorý sa snaží pozrieť ďalej do budúcnosti než je zvykom.

Koncept BMW Vision Next 100 vznikol pri príležitosti stého výročia automobilky BMW a má poskytnúť pohľad na ďalších 100  rokov. I keď odhadnúť čo bude za sto rokov nie je možné, koncept nie je až tak ďaleko a pokúša sa vykresliť budúcnosť nie tak vzdialenú ako by sa mohlo zdať. Tak ako koncepty Mini Vision Next 100 a Rolls Royce Vision Next 100 aj BMW Vision Next 100 ukazuje smerovanie jednej zo značiek bavorského koncernu. I keď koncept z budúcnosti od BMW už poznáme nejaký ten piatok, pri príležitosti uvedenia ďalších konceptov a pri príležitosti uvedenia nových fotografií tohto modelu sme sa rozhodli pozrieť sa naň komplexnejšie.

BMW Vision Next 100 síce zahŕňa možnosť autonómneho riadenia automobilu, avšak BMW očakáva, že v budúcnosti bude aj naďalej kľúčová aktívna pozícia vodiča – jednoducho preto, lebo šoférovanie nás baví. Podľa BMW tak mobilita musí zostať emotívnym zážitkom a autonómia príde do úvahy, len keď to bude vodič chcieť. To však neznamená, že všetko zostane v čoraz komplikovanejšom svete iba na pleciach vodiča, auto mu pomôže stať sa lepším.

Od vodiča k Dokonalému vodičovi - vďaka digitálnej inteligencii

Aj v budúcnosti budú vodiči BMW chcieť stráviť väčšinu času za volantom svojich vozidiel. Preto je aj v štúdii Vision Next100 vodič stále v centre diania, je trvalo pripojený, využíva digitálnu inteligenciu a má k dispozícii najmodernejšie technológie. To ale nie je všetko: BMW Vision Next100 premení vodiča na Dokonalého vodiča. Takže aj keď sa svet bezpochyby zmení, čistá radosť z jazdy pretrvá a bude ešte intenzívnejšia ako predtým.

Vytvorenie štúdie BMW Vision Next100 sa začalo vytvorením interiéru. V budúcnosti totiž bude klásť čoraz väčší dôraz na pohodlie a príjemnú atmosféru vo vnútri vozidla. Súčasne musí vodič cítiť, že sedí vo vozidle postavenom priamo pre neho, nie v automobile navrhnutom tak, aby jazdil sám. Tento prístup zabezpečil, že vnútorný priestor je v porovnaní s vonkajšími rozmermi až nečakane štedrý. Aj napriek klenutému interiéru zostáva koncept BMW Vision Next100 na prvý pohľad rozpoznateľný ako športový sedan značky BMW.

Zdroj: BMW

Riešenie interiéru ho umožňuje používať rôznymi spôsobmi: v režime "Boost", kedy všetko ovláda vodič, a v režime "Ease", kedy je vodič posunutý dozadu a riadenie prevezme samotný automobil. V režime Ease sa interiér premení na priestranné miesto s príjemným osvetlením a komfortnou atmosférou. V režime Boost vodič ocení intuitívne navrhnuté ovládanie všetkých funkcií. Po celý čas sa automobil o svojej osobe za volantom snaží naučiť viac a viac informácií. Využíva na to mnoho rozličných snímačov a digitálnu inteligenciu. BMW Group ho preto označuje ako Spoločník. Spoločník progresívne spoznáva svojho vodiča, takže mu dokáže ponúknuť presne cielenú podporu a vytvoriť z neho Dokonalého vodiča.

Veľmi dôležitou vlastnosťou vizionárskych konceptov sú ďalšie inovácie, označené ako Alive Geometry - Živá geometria. Ide o vlastnosť, ktorú sme v automobiloch ešte nevideli. Tvorí ju trojrozmerná konštrukcia, ktoré pracuje vo vnútri aj zvonku vozidla.

Alive Geometry zaisťuje interakciu medzi vodičom a jeho vozidlom

Alive Geometry tvorí takmer 800 pohybujúcich sa trojuholníkov, ktoré sú integrované do prístrojovej dosky a do niektorých oblastí bočných panelov. Pohybujú sa v troch rozmeroch a pomocou svojich pohybov priamo komunikujú s vodičom. Vodič zaznamená aj ten najmenší periférny pohyb. Alive Geometry v spojení s Head-Up displejom unikátne spája analógový aj digitálny svet.

Trojuholníky pracujú veľmi podobne ako kŕdeľ vtákov pri spoločnom lete. Ich pohyby sú dokonale zladené a pre osoby vo vnútri vozidla ľahko rozpoznateľné. V spojení s Head-Up displejom úplne prirodzene komunikujú s vodičom, ktorému sprostredkúvajú reálne informácie o okolitom svete.

Zdroj: BMW

Mnoho rôznych prístupov už teraz ukazuje možnosť realizácie tohto riešenia. Významnú úlohu zohráva rýchla výroba prototypov aj výsledného produktu. Ukazuje, že do reálnej výroby sa dostane v priebehu nasledujúcich 30 rokov. Aj v súčasnosti si ťažko predstaviť, ako možno koordinovať stovky malých trojuholníkov tak, aby vznikol aktívny tvar daných povrchov, ktorý by nahradil dnes používané výrobné metódy. V budúcnosti bude možné vyrábať oveľa komplexnejšie a flexibilnejšie povrchy. To je dôvod, prečo BMW Group používa na koncepte BMW Vision Next100 4D tlač, ktorá komponentom pridáva štvrtý rozmer - funkcionalitu. V nasledujúcich rokoch budú mať dielce vyrábané touto technikou priamo integrovanú určitú funkčnosť, ktorá je v súčasnosti riešená oddelene a až následne sa inštaluje ako jeden celok.

V súčasnosti je digitálny svet úzko spojený s displejmi, v nasledujúcom období to budú displeje z organických LED. Inými slovami, tieto displeje nie sú schopné meniť svoj tvar. Vizionárske štúdie ukazujú, že od určitej doby nebudú potrebné žiadne displeje. Namiesto nich bude čelné sklo jedným veľkým displejom umiestneným priamo pred vodičom. V budúcnosti tak dôjde k prepojeniu skutočného a digitálneho sveta. Napríklad aj Alive Geometry ukazuje, ako vzájomne spolupracujú analógová prístrojová doska s digitálnym Head-Up displejom na čelnom skle.

Jazdné režimy Boost a Ease pre vodiča i autonómnu jazdu

V režimoch Boost a Ease sa jednotlivé systémy a technológie vozidla nastavia na intenzívnejšie alebo uvoľnené zážitky z jazdy. Presne podľa toho, čo vodič preferuje. Prepnutie medzi jednotlivými režimami využíva Alive Geometry, a je preto veľmi pôsobivé a dokonale synchronizované. V režime Boost sa vodič plne sústredí na cestu pred ním a Alive Geometry mu ukazuje optimálnu stopu či ideálny prejazd zákrutou, rovnako tak ako ho upozorňuje na vozidlá pred ním. Namiesto toho, aby tieto funkcie zvýšili rýchlosť jazdy, spôsobia, že vodič lepšie riadi. Intuitívna spätná väzba má fyzický a rýchlejší účinok, než napríklad robotický hlas alebo inštrukcie na displeji. V režime Ease sa Alive Geometry pohybuje pokojnejšie a cestujúcich informuje o situácii pred vozidlom aj o všetkých zrýchleniach, brzdných manévroch či ohrozeniach, ktoré môžu nastať.

V režime Boost sa celé vozidlo viac zameria na vodiča a poskytuje mu inteligentnú podporu pre maximum jazdných zážitkov. Sedadlo aj volant zmenia svoju polohu a upraví sa aj pozícia stredového panelu, ktorý sa priblíži k vodičovi. Pri jazde môže vodič komunikovať s vozidlom pomocou gest.

Head-Up displej používa na komunikáciu s vodičom celé čelné sklo. V režime Boost sa zameriava výhradne na to, čo sa deje s vodičom. Poskytuje mu informácie o ideálnej stope, optimálnych bodoch pre zatáčanie a o rýchlosti. Plná konektivita, inteligentné snímače a stála výmena dát umožňuje Head-Up displeju vytvoriť digitálny obraz situácie okolo vozidla. Napríklad pri jazde v hmle môže vodič získať s predstihom informácie o vozidlách blížiacich sa zboku. Systém sa navyše permanentne učí poznávať svojho vodiča, takže jeho činnosť sa neustále zlepšuje a zameriava sa na to, aby mu poskytol intenzívnejší a osobnejší jazdný zážitok.

Zdroj: BMW

Prepnutie do režimu Ease úplne zmení poňatie vnútorného priestoru. Volant a stredová konzola sa vzdialia a hlavové opierky sa natočia do strany. Tým vznikne uvoľnenejšia a priateľskejšia atmosféra. Sedadlá a panely dverí sa prepoja do jedného celku a umožnia vodičovi a spolujazdcovi sedieť mierne šikmo. Vďaka tomu môžu obaja členovia posádky spolu lepšie komunikovať. Súčasne s tým Head-Up displej ponúkne individuálny zábavný alebo informačný obsah pre cestujúcich.

Zvolený jazdný režim Boost alebo Ease jasne rozpoznajú aj ostatní vodiči. Ako komunikačný prostriedok poslúžia maska chladiča, dvojité kruhové svetlomety a zadné svetlá v tvare písmena L. Ich konkrétna farba indikuje, v akom režime sa vozidlo aktuálne nachádza.

Spoločník: inteligentný digitálny partner prepájajúci vodiča a vozidlo

Spoločníka symbolizuje malá soška, ktorá predstavuje spojenie vodiča a vozidla. Je navrhnutá ako veľký brúsený klenot umiestnený uprostred prístrojovej dosky tesne pod čelným sklom. Je symbolom inteligencie, konektivity a prístupnosti konceptu BMW Vision Next100. Reprezentuje tiež výmenu informácií: s tým, ako sa učí spoznávať zvyky vodiča, je stále múdrejší. Po nejakej dobe pozná vodiča tak dobre, že dokáže automaticky vykonávať niektoré rutinné úkony a poskytuje potrebné odporúčania. Bez ohľadu na vozidlo samotné je učiaci sa spoločník stále väčším prínosom pre vodičov.

Spoločník má tiež významnú úlohu v komunikácii vodiča a vozidla pri zmene jazdných režimov Boost a Ease. Keď sa vodič v režime Boost koncentruje na cestu, zostáva Spoločník zasunutý v prístrojovej doske. Akonáhle sa ale BMW Vision Next100 prepne do režimu Ease, automaticky sa vysunie a vytvorí spojenie s čelným sklom. Spoločník má rovnakú funkciu aj pre ostatných vodičov, pretože svojím sfarbením indikuje, že je automobil v režime autonómnej jazdy. V niektorých jazdných situáciách Spoločník slúži pre komunikáciu s okolím. Zelenou farbou napríklad signalizuje chodcom, že môžu pred vozidlom bezpečne prejsť cez vozovku.

Typický exteriér BMW

Dizajn štúdie BMW charakterizuje spojenie športovej karosérie Coupé s dynamickou eleganciou sedanu. Vonkajšie rozmery sú s dĺžkou 4,90 m a výškou 1,37 m veľmi kompaktné. Vnútri je ale k dispozícii priestor zodpovedajúci luxusnej limuzíne BMW.

Kolesá sú umiestnené tesne pri vonkajších okrajoch vozidla a dodávajú konceptu dynamický postoj, typický pre vozidlá BMW. Alive Geometry má významný vplyv na aerodynamiku automobilu. Pri natočení kolies ich plášť karosérie udrží prekryté tak, ako by išlo o flexibilný pokožku. Toto inovatívne riešenie zabezpečuje štúdii BMW Vision Next100 extrémne nízky súčiniteľ odporu vzduchu len cx = 0,18.

Zdroj: BMW

Medená farba konceptu zdôrazňuje myšlienku, že automobily budúcnosti BMW majú vyzerať technicky a súčasne prívetivo - symbolizuje to aj prepojenie automobilu a jeho vodiča. Toto súznenie začína okamžite, akonáhle sa vodič priblíži k vozidlu: inteligentné snímače automaticky otvoria dvere. Pre viac priestoru pri nastupovaní sa volant zasunie do prístrojovej dosky. Po nasadnutí a stlačení tlačidla v tvare loga BMW, umiestneného uprostred prístrojovej dosky, všetky systémy ožijú. Dvere sa zatvoria, volant sa vysunie a jazda sa môže začať.

Materiály budúcnosti

Dizajnéri štúdie BMW Vision Next100 sa primárne snažili používať tkaniny vyrobené z recyklovaných alebo obnoviteľných zdrojov. Dielce z uhlíkových kompozitov, či už viditeľné, alebo nie, sú vyrobené z odpadu pri štandardnej produkcii dielcov z tohto materiálu. V budúcnosti sa zväčší význam výberu vhodného druhu materiálu, a to ako pre samotný automobil, tak pre jeho výrobu.

Zdroj: BMW

S postupom času sa v konštrukcii automobilov objavia nové materiály, ktoré umožnia vytvoriť dosiaľ neznáme tvary. Pre úsporu zdrojov a zodpovednú výrobu sa postupne upustí od materiálov, ako sú drevo a koža. Nahradia ich nové inovatívne materiály so zodpovednejšou výrobou a účelnejším používaním. Tento prístup jasne vidno aj na použití mimoriadne kvalitných jednodruhových a ľahko recyklovateľných textílií, ktoré sa dostali do interiéru štúdie BMW Vision Next 100.

jh
ZDROJ: BMW

Komentáre k článku


Stream naživo