Subaru už 50 rokov používa motory boxer
Ploché motory typu boxer sú jedným z poznávacích znakov automobilov Subaru.
Koncepcia, ktorá znižuje ťažisko vozidla sa úspešne používa v autách japonskej značky už pol storočia. Ikonický boxer motor Subaru po prvý raz použili 14. mája 1966 v kompaktnom osobnom modeli Subaru 1000. Štvorvalec s objemom 997 cm3 disponoval výkonom 41 kW (56 k). Znamenal pre značku viaceré nové technické riešenia.
Okrem konštrukcie typu boxer bol po prvý raz chladený vodou a uložený vpredu v kombinácii s pohonom prednej nápravy. Subaru odvtedy sústavne pokračuje vo vylepšovaní svojich pohonných jednotiek, aby maximalizovalo ich výhody. Boxer motor poháňa každé dnes predávané Subaru.
V horizontálnom motore typu boxer sa piesty v symetrickom usporiadaní pohybujú vodorovne oproti sebe, podobne ako päste boxerov. Vzájomne pritom eliminujú svoje zotrvačné sily.
Výsledkom sú menšie vibrácie, vynikajúca vyváženosť a hladký chod motora až po najvyššie otáčky. Výhody tohto typu konštrukcie, ktoré sa potvrdili pri benzínových pohonných jednotkách, logicky vyústili tiež do vlastného vývoja úspešného naftového motora Boxer Diesel.
Boxer motor je jedným z kľúčových komponentov, z ktorých pozostáva unikátna technológia Subaru – symetrický pohon všetkých kolies (AWD). Spája excelentnú stabilitu a trakciu AWD s vyváženým rozložením hmotnosti symetricky uloženého pohonného reťazca, pričom pozdĺžne montovaný boxer motor je s ním v jednej línii. Výsledkom synergie symetrie a AWD je stabilita pri vysokých rýchlostiach a agilita v zákrutách.
Samozrejme, ani po pol storočí sa vývoj nekončí. Benzínové aj dieselové boxer motory Subaru prechádzajú v rámci sloganu značky Confidence in Motion ďalšími konštrukčnými úpravami, aby naďalej zdokonaľovali svoje výnimočné vlastnosti a prinášali zákazníkom skvelé zážitky za volantom, pocit bezpečnosti a radosť z jazdy.
Komentáre k článku