16.02.2016

Paradox v Británii - odstránili čiary, klesla nehodovosť...

Aj vy máte pocit, že sa strácate v záplave dopravných značiek, zákazov a príkazov?

Vo Veľkej Británii zistili, že by asi bolo lepšie úplne sa zbaviť všetkých dopravných značiek. Aj pozdĺžneho značenia na ceste. Experiment ukázal, že už len obyčajné odstránenie prostredných bielych čiar z ciest zníži počet nehôd s tiež rýchlosť vozidiel. Briti pri svojom výskume zistili, že stredová čiara tvorí akúsi psychologickú bariéru, bez ktorej vodiči jazdia pomalšie. Sú však aj názory, že odstránenie čiar zhoršuje bezpečnosť.

Ľudia už pradávno skúšajú rôzne spôsoby, ako zvýšiť bezpečnosť premávky na cestách. Mestá sa snažia spomaliť dopravu, preto sa objavujú spomaľovacie prahy aj na miestach, kde to nie je vhodné. Na iných miestach sa zasa cesty umelo zužujú. Londýn a pár ďalších britských miest teraz skúšajú odstrániť stredovú deliacu čiaru. Po obnove povrchu cesty jednoducho nenamaľujú stredové deliace čiary. Okrem toho, že ušetria za farbu, vraj vodiči jazdia pomalšie.

Pilotný projekt beží v Británii na výpadovkách z Londýna (na cestách A22, A23 a A100) a tiež na ďalších miestach. Londýnske hlavné cesty s pomerne hustou premávkou ukázali veľmi zaujímavé a možno aj prekvapujúce údaje. Veľká Británia je totiž doslova posadnutá znižovaním rýchlosti a „vygumovanie“ stredových čiar znížilo priemernú rýchlosť áut. Odstránením prostredných deliacich čiar totiž vodiči stratili istotu, prinútilo ich to dávať väčší pozor. V danom mieste sa ale znížila aj nehodovosť a prevádzka bola tiež plynulejšie, napísal britský denník The Guardian. Hoci tento experiment v Británii pokračuje už vyše roka, ako sa zdá, je čoraz efektívnejší. Pred zhruba rokom namerali bez stredových čiar zníženie rýchlosti na Seven Sisters Road. Bolo to v priemere o 4 km/h smerom na sever a o 6,6 km/h v južnom smere. Nové informácie hovoria dokonca o priemernom spomalení až o 13 km/h, keď v danom mieste zmizne stredová deliaca čiara.

Je zaujímavé, prečo sa tak deje. Dôvod je celkom prozaický – vodiči si nie sú tak istí jazdou, keď nemajú „nalinkovaný“ vlastný jazdný pruh a navyše ich nedelí od protismeru čiara, ktorá funguje ako psychologická bariéra. Preto radšej očividne spomalia, najmä ak hovoríme o uliciach v meste. Okrem Londýna pristupujú podobne k problému aj v Norfolku. Tam zasa odstraňujú stredovú deliacu čiaru na vytipovaných cestách už 15 rokov.

Ako cesta k zníženiu rýchlosťou prechádzajúcich áut to teda funguje. Rovnako aj retardéry znížia priemernú rýchlosť prejazdu ulicou, pretože každý, kto má čo i len trochu rád svoje auto, pred retardérom výrazne spomalí. Mínusom riešenia okrem namáhania podvozka sú exhaláty. Po spomalení treba zasa zrýchliť. Otázkou je aj vplyv na ​​bezpečnosť - vzťah medzi rýchlosťou a bezpečnosťou prevádzky je iluzórny.

Transport for London (TfL - spoločnosť, ktorá organizuje londýnsku hromadnú, ale aj individuálnu dopravu) má v tomto ale celkom jasno - zníženie rýchlosti o jednu míľu (1,6 km/h) vraj znamená o 5 % menej nehôd. Či je to pravda, však môžeme len odhadovať, lebo iné štúdie z Londýna zasa ukazujú, že počet nehôd so zranením rastie so znížením rýchlostného limitu.

Nový prístup má aj svojich odporcov. „Bez preháňania vedro s farbou zachraňuje životy. Konkrétne vysoko viditeľné značenie na krajnici a v strede cesty, ktoré vidno aj v noci, v daždi a počas zníženej viditeľnosti. Je to pritom z pohľadu nákladov veľmi efektívna metóda, ako znížiť úmrtnosť“, kontruje novému postupu TfL Paul Watters z britského AA. A my ešte dodávame, že sa podľa nich orientujú aj mnohé systémy, ktoré dnes pomáhajú pri šoférovaní udržať auto v jazdnom pruhu.

Možno trocha preháňa, ale má pravdu, že je vždy lepšie vidieť, kam idete. Kvalitné vodorovné značenie tomu pomáha. Odstrániť značenie je trochu zvláštne riešenie, ktoré vodičov umelo zneisťuje a naháňa im strach. Preto podvedome spomalia. Ale či ide o naozaj správne riešenie, by sa dalo polemizovať.

Podobá sa to na stav, že namiesto opráv ciest a budovania nových sa staré nechajú rozbité a nové budú len štrkové a kamenné – to tiež spomalí premávku... Hoci to zvyšuje ostražitosť za volantom a pozornosť vodičov, má to ďaleko od efektívneho dosahovania bezpečnosti.

Napriek týmto výhradám chce Veľká Británia tento nápad rozšíriť aj na ďalšie mestá. Vychádza z konceptu „zdieľaného priestoru“ vyvinutého v deväťdesiatych rokoch holandským inžinierom Hansom Mondermanem. Koncept ráta s tým, že na cestách a uliciach nebude vôbec žiadne značenie, ani úprava rýchlosti alebo prednosti v jazde. Chodci, cyklisti i vodiči sa musia jednoducho medzi sebou dohodnúť. nuž, prinajmenšom zaujímavá myšlienka.

Hans Monderman kedysi vyhlásil, že príliš veľké množstvo príkazov a zákazov v prevádzke obmedzuje schopnosť spoločensky zodpovedného správania a vodiči strácajú osobnú zodpovednosť. Bude to do veľkej miery pravda. Veď sa stačí pozrieť na nemecké diaľnice, na väčšine ktorých platí neobmedzená rýchlosť. Napriek tomu je priemerná rýchlosť osobných áut iba mierne nad hodnotou 130 km/h.

Jozef Vydra
ZDROJ: The Guardian, Autorevue.com

Komentáre k článku


© Copyright 2016 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.