07.02.2016

Zbožňovali ho Churchil, Bond, aj britská kráľovná

Definitívny koniec legendy - sága Land Roveru Defender sa uzavrela.

Značka Land Rover na konci januára oslávila 68 rokov a zároveň to bol posledný deň výroby modelu Defender. Land Rover pripravil slávnostnú jazdu pre viac ako 700 súčasných aj bývalých zamestnancov, ktorí sa podieľali na jeho výrobe. V rámci slávnosti mohli zamestnanci vidieť a riadiť niektoré z tých najvýznamnejších modelov celej histórie britskej ikony. Boli medzi nimi aj kúsky z predvýrobnej série Huey, či naopak posledný automobil, ktorý zišiel z výrobnej linky - Land Rover Defender 90 Heritage Soft Top.

Slávny terénny model Defender už v posledných rokoch nedržal krok s bezpečnostnými a ekologickými štandardmi. Preslávil sa však výdržou, spoľahlivosťou a schopnosťou popasovať sa s naozaj ťažkým terénom. Defender sa stal britským symbolom. Jazdila s ním kráľovná Alžbeta i Winston Churchill. Zahral si dokonca aj v niekoľkých bondovkách, aj v tej poslednej Spectre. Prejazdil všetky kúty zemegule, vo farbách Červeného kríža zachránil tisíce životov, slúžil aj v množstve armád. Hoci sa jeho jeho základná podoba od roku 1948 nijako zásadne nezmenila, vyrábal sa v tisíckach rôznych verzií a modifikácií.

Ikonický pracant a svoje meno získal na škótskom ostrove Islay. Spencer Wilks, vtedajší riaditeľ Rover Car Company, tam vlastnil niekoľko pozemkov. Keď tu v roku 1947 testoval prototyp Rover 12 v drsnej krajine, poznamenal miestny hájnik Ian Fraser, ktorý s Wilksom sedel v automobile, že by sa mal volať Land Rover (čo sa dá preložiť napríklad ako „pozemský tulák"). Tak uzrelo svetlo sveta meno budúcej legendy.

Land Rover usporiadal pred časom špeciálnu akciu na pláži Red Wharf Bay v Anglesey vo Walese, pri ktorej vytvoril s pomocou šiestich áut kilometrovú kresbu v piesku. Kresba je pripomienkou okamihu z roku 1947, kedy Maurice Wilks, technický riaditeľ spoločnosti Rover prvýkrát do piesku načrtol tvar pôvodného Land Roveru a predstavil nápad svojmu bratovi Spencerovi. „Môj otec sa stretol so svojím bratom na pláži Red Wharf Bay a do piesku nakreslil, ako by podľa neho mohol vyzerať Land Rover," povedal Stephen Wilks, Mauricov syn.

Od roku 1948 sa v Solihulle vyrobilo viac ako dva milióny modelov Series a Defender. To, čo sa začalo ako linka v piesku, sa stalo jedným z najznámejších vozidiel s pohonom všetkých kolies. Auto získalo mnoho ocenení ako najvšestrannejšie vozidlo na zemi.


V roku 1948 sa do výroby dostal model Series I. Výraznejšie zmeny nasledovali v roku 1958, kedy vozidlo Series II priniesol nový dizajn a motory vrátane vznetových, ktoré sa využívali až do polovice osemdesiatych rokov minulého storočia. Do roku 1966 sa predalo viac ako pol milióna vozidiel, pričom ročná produkcia dosiahla vrchol v roku 1971 s 56 000 kusmi. Počas sedemdesiatych rokov sa predával rad Series III rovnako dobre ako jej predchodca.

Vozidlo získalo v roku 1990 nové meno - Defender. Predtým bol automobil označovaný len podľa dĺžky rázvoru a série. Od toho času bol v portfóliu tiež rad Range Rover a nový Discovery.
Pôvab Land Roveru vychádzal okrem iného z nespočetných variantov, ktoré boli vytvorené mimo základnej platformy vrátane rôznorodých hasičských áut, armádnych vozidiel Forward Control 101, zberačov čerešní a dokonca obojživelného vozidla schopného plávať na vode. Počas bohatej histórie vozidlo využívali farmári aj slávni objavitelia či vládcovia.

   

Land Rover zároveň s ukončením sériovej výroby predstavil nový program Heritage Restoration, ktorý bude využívať priestory existujúcej výrobnej linky v Solihulle. Tím inžinierov, vrátane niektorých zamestnancov špecializovaných na Defender, tam bude dohliadať na renováciu niekoľkých modelov Land Rover Series, ktoré pochádzajú z celého sveta. Prvé vozidlá sa dostanú do predaja tento rok v júli.

„Defender urobil zo sveta lepšie miesto“, povedal Ralf Speth, riadiaci manažér Jaguar Land Rover. „V posledných 68 rokoch sa svet dramaticky zmenil, ale toto vozidlo zostalo stále rovnaké. Má niečo, čo iné autá nemajú,“dodal Nick Rogers, vrchný inžinier automobilky.

Uzavretie výrobnej linky v Solihulle so sebou prináša aj koniec výstavy Land Rover Celebration Line. Linka z roku 1948 prilákala viac ako 10 000 návštevníkov za posledných 12 mesiacov a mapuje život Land Roveru Defenderu od svojich počiatkov v roku 1948 do súčasnosti.

Ak máte záujem, môžete si celú výrobu Defenderu (vrátane linky z roku 1948) prezrieť online prostredníctvom 360° prehliadky

Jozef Vydra
ZDROJ: Jaguar Land Rover

Komentáre k článku


© Copyright 2016 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.