2016-02-04 04:20:00
Kamery sledujú červenú
Kamery sledujú červenú

Objektívna zodpovednosť: počet nehôd stúpol!

Naša polícia sa zamilovala do kamerového dohľadu. Vo svete od neho ustupujú.

Sedieť v pohodlí a nechať dohľad nad „stopkou“, či nezastavením na červenú na automatický systém. Ktorý priestupok vyhodnotí, zaeviduje, pošle pokutu. To je predstava nášho ministerstva vnútra a polície. Vraj sa tým zníži počet nehôd a zvýši bezpečnosť na cestách. Pekný predpoklad.

Obdiv k technike netreba preháňať. Ani stráženie jazdy na červenú. Chceli ho zdokonaliť, namiesto toho im vzrástla nehodovosť. Mesto nainštalovalo na 23 križovatkách nové semafory s kamerami. Počet nehôd vrástol o desiatky percent. Pritom by ste predpokladali, že napríklad klasický semafor doplnený o automatizovaný systém identifikujúci páchateľa priestupkov je najlepší spôsob, ako zvládnuť prejazdnosť križovatky a zároveň bezpečnosť.

Dve nezávislé štúdie z amerického mesta Tampa na Floride ukazujú, že to tak nemusí byť. Pritom sa kamery sledujúce prejazdy na červenú na križovatke inštalujú preto, aby ľudia aspoň teoreticky nejazdili na červenú a aby na takto kontrolovaných križovatkách klesol počet nehôd. V praxi ale výsledky nielenže nemusia byť pozitívne, môžu mať aj presne opačný efekt. Nové semafory s kamerami mali strážiť páchateľov priestupku jazdy na červenú. Pribudli aj varovné tabule upozorňujúce na snímanie priestupkov. Nepomohlo, nehodovosť na týchto križovatkách stúpla.

Podľa jednej štúdie sa medzi rokmi 2010 a 2015 zvýšil počet nehôd na týchto križovatkách o 40%, podľa druhej dokonca o 51%. Prvá štúdia skúmala 23 križovatiek osadených kamerami. Zaoberala sa iba vážnejšími nehodami,  kde boli zranenia, alebo poškodenia áut, že bol potrebný odťah. Drobné ťukance nerátali. Tých 51% pochádza zo štatistiky miestnej polície. Podľa Matta Florella, dlhodobého kritika kamier sledujúcich prejazdy na červenú, sú tieto údaje lepšie ako kedykoľvek predtým, hoci stále nie sú kompletné.

Okrem 51% nárastu všetkých nehôd ukázali tiež na ohromujúci 142% nárast zrážok dvoch áut pod nejakým uhlom. Teda nie s čelným stretom, ani nárazmi zozadu. Sledovanie križovatiek kamerami len zvyšuje počet nehôd, ukazuje ďalšia štatistika. Výsledky štúdie totiž potvrdzuje aj prieskum floridského úradu pre bezpečnosť cestnej dopravy. Podľa neho vzrástla nehodovosť na všetkých križovatkách, na ktorých nainštalovali automatizované kamery v priemere o 14,6%. Kamery sledujúce prejazdy na červenú slúžia v USA skôr k výberu peňazí než k zlepšeniu bezpečnosti na cestách. U nás to bude určite celkom inak.

Rada mesta Tampa bude v apríli rozhodovať, či predĺži zmluvu na prevádzku systému pre automatizovaný výber pokút za jazdu na červenú. Predseda mestskej rady Tampy, Frank Reddick, chce v apríli tohto roku, keď sa majú skončiť existujúce zmluvy, zrevidovať prevádzkovanie týchto kamier. Okrem žalostných výsledkov v snahe o znižovanie počtu nehôd sa mu nepáči, že ich prevádzkovateľ inkasuje viac peňazí z vybraných pokút než mesto Tampa. Momentálna nálada je teda taká, že mesto zruší automatizovaný dohľad nad semaformi. Priniesol totiž presne opačný efekt, pre aký sa zavádzal. Mal znížiť nehodovosť. Výsledkom bol skokový nárast počtu nehôd.

„Prezentovali nám, že to pomôže znížiť počet nehôd, ale nedeje sa tak“, povedala Yvonne Yolie Capin, radná v Tampe. „Pozerám sa na tieto čísla a nevidím hodnotu za vynaložené doláre daňových poplatníkov," dodáva. Jediný pozitívny efekt je pre rozpočty prevádzkovateľov systému. Podobne sa vyjadril už dávnejšie aj floridský senátor Jeff Brandles. Už niekoľko rokov vidíme trend, že sa počet nehôd nemení, alebo rastie. Táto štúdia hovorí, že rastie. Nikdy sme nevideli dôkaz, že kamery, ktoré sledujú prejazdy na červenú skutočne znižujú počty nehôd. Vidno však veľmi dobre 150 miliónov dolárov vybraných na pokutách každoročne v celej Floride“, dodal. Nepripomína vám to niečo u nás..?

Ak Tampa zruší automatizovaný dohľad, stane sa ďalším americkým mestom, ktoré to urobilo. Podľa IIHS funguje v USA aktuálne 439 programov automatizovaného sledovanie prejazdov na červenú. To je o 18,7% menej oproti vrcholu v októbri roku 2012. Trend je naďalej klesajúci a čím ďalej viac miest sa od týchto systémov odkláňa. Približne pred rokom sa dostalo na pretras Chicago. Mesto podvádzalo so skrátením dĺžky svietenia oranžového svetla a neoprávnene tak vyberalo viac pokút. Navyše tam existovalo podozrenie na korupciu pri zadávaní zákazky, ktoré teraz súd potvrdil. Johna Billsa, bývalého komisára chicagského dopravného inšpektorátu usvedčili z dvadsiatich prípadov podvodov a korupcie. A to práve v súvislosti s tým, že onú zákazku „prihral“ firme RedFlex. Za odmenu dostal 750 tisíc dolárov v hotovosti a ďalšie nepeňažné benefity.

Prečo sa počet nehôd po nasadení kamier zvýšil zatiaľ nikto nevysvetlil. Vyzerá to tak, že ak vodič prirodzene sleduje premávku, je bezpečnejší ako vodič, ktorý sa snaží v prvom rade plniť svoje zákonné povinnosti. Ako inak možno vysvetliť už niekoľkú štúdiu v poradí, ktorá hovorí o vysokom náraste počtu nehôd po tom, čo sa niekde objavili kamery aj s informáciou, že to či ono dodržiavanie pravidiel sa sleduje a vymáha.

Jozef Vydra
ZDROJ: wtsp.com

Komentáre k článku


Stream naživo