2016-01-31 04:05:00
Karl F. Benz a
Karl F. Benz a jeho automobil
Zdroj: wikimedia

K. F. Benz získal pred 130 rokmi patent na automobil. Pozrite si príbeh prvého auta!

Nemecký technik Karl Fridrich Benz si v roku 1886 nechal patentovať auto.

Nemecký technik Karl Friedrich Benz získal 29. januára 1886 patent na svoje praktické trojkolesové motorové vozidlo s benzínovým motorom - prvý automobil. Cesta k nemu vôbec nebola ľahká a ani získanie patentu. Svoj patent Benz síce podal na konci januára, avšak osvedčený bol až v novembri, i keď so spätnou platnosťou. Benz už pred samotným patentom automobilu dokazoval svoje schopnosti patentovaním súčastí automobilu, bez ktorých by motor a auto ako také nemohli fungovať. Patentoval rýchlostný regulátor, zapaľovanie prostredníctvom iskry a batérie, zapaľovaciu sviečku, karburátor, spojku, prevodovku a aj chladič.

Karl Friedrich Benz experimentoval na vývoji dvojtaktného motora, pohonu pre svoje motorové vozidlo, od roku 1880. Na nový rok 1879 vôbec prvýkrát úspešne spustil svoj vynález - statický motor. Daný motor mal veľký komerčný úspech a vďaka predaju motorov sa mohol zamerať na svoj najväčší sen - ľahké vozidlo poháňané jeho motorom. 

Po rokoch vývoja vytiahol vozidlo z dieľne a začal ho testovať. Vozidlo počas krátkych skúšobných jázd verejnosť zaujalo, no ľudia novému výmyslu nedôverovali a kupci naň sa nenašli. Mohla za to aj neúspešná verejná prezentácia v roku 1885, ktorá skončila nárazom do steny. Vozidlo sa ťažko ovládalo, úspešné testy prebehli až nasledujúci rok, v ktorom si dal Benz patentovať motorový automobil. Jeho auto-mobil bol prvým vozidlom vytvoreným od základov tak, aby si vozidlo samé vyrábalo energiu na pohon, nebol to teda len upravený kočiar. V nasledujúcom roku prototyp modifikoval a o rok na to opäť. S treťou verziou automobilu následne zamieril na Expo v Paríži. Prvú verziu patentového automobilu, a teda prvý ozajstný automobil poháňal vysokootáčkový jednovalcový štvordobý motor s objemom 958 cm3 a maximálnym výkonom 0,55 kW (0,75 k). Bolo to dvojmiestne trojkolesové vozidlo so silou motora prenášanou na zadné kolesá cez reťaze, s trubkovým oceľovým rámom a diferenciálom. 

Zdroj: wikimedia

Bertha Benzová, manželka majiteľa patentu sa rozhodla ukázať, že vozidlo je vhodné aj na dlhšie cesty. S dvoma synmi vo veku 13 a 15 rokov, ktorí vedeli vozidlo obsluhovať, bez vedomia svojho manžela podnikla 5. augusta 1888 dlhú 100 kilometrovú predvádzaciu púť z Mannhaimu, kde rodina žila, do Pforzheimu k svojim rodičom na modifikovanej verzii stroja. Počas cesty sa posádka moderného dopravného prostriedku musela vyrovnať s mnohými technickými problémami. Pani Bertha ich vyriešila prakticky. Ihlicou do vlasov prečistila karburátor, podväzkom nahradila predratú izoláciu káblov, sedliakov na poli využila pri tlačení automobilu do kopca a benzín doplnila v lekárni. Pri dobrodružnej ceste sa spotrebovalo na chladenie motora 150 litrov vody. Jej cesta mala veľký úspech a dostala sa aj na stránky tlače. Týmto reklamným ťahom pani Bertha preukázala, že motorové vozidlo jej manžela má svoje miesto v modernom svete.

Zdroj: wikimedia
Štvorkolesové vozidlá začal Benz vyrábať od roku 1891. Jeho firma Benz Velo začala s masovou produkciou automobilov v roku 1893. O šesť rokov neskôr sa Benz utiahol na dôchodok, no ešte predtým stihol experimentovať s "dvojitým" motorom - teda zjednodušene s dvojvalcovým motorom. Prvá verzia mala dva valce umiestnené horizontálne vedľa seba, no ukázala sa ako nesľubná. Druhá mala dva valce umiestnené horizontálne oproti sebe a tento "protichodný" motor sa ukázal omnoho lepší. Tak vznikol prvý horizontálne protichodný motor, ktorý Benzove automobily poháňal až do roku 1900. Motor bol vždy nainštalovaný vzadu a najvýkonnejšia verzia mala max. výkon 12 kW (16 k). Hoci sa Benzova firma v roku 1926 firma spojila s Daimlerom, ďalším šikovným autorom motorového vozidla, dvaja významní priekopníci automobilovej dopravy sa údajne nikdy osobne nestretli. S menom K. F. Benza sa spája mnoho ďalších významných objavov, vrátane planétovej prevodovky.

jh
ZDROJ: TASR, Daimler

Komentáre k článku


Stream naživo