2015-12-22 07:30:00
Trabant Turbo Quattro 1,8
Trabant Turbo Quattro 1,8 T
Zdroj: Artur Owsiany

Trabant Turbo Quattro: projektil z bakelitu zdolá 0-200 za 15,5 s

Trabant – symbol minulej doby, bol skoro každému na smiech. No ak má pohon 4x4 a poriadny motor, prejde smiech každého.

Ak máte radi prekvapenia, keď sa zo škaredého káčatka vykľuje niečo nečakané, prídete si na svoje. Ako vnímať auto, ktoré svojím dynamickým potenciálom ďaleko prekonáva očakávania, aké vyvoláva svojim vzhľadom? Zarátajte do toho ešte minimalizmus v zmysle - do čo najmenšieho auta vtesnať čo najväčší motor. A máte výsledok, ktorý by nikto nečakal...

Najmä pri Trabante, bakelitovom sne totalitných čias. Trabant je totiž synonymom modrého dymu z výfuku, charakteristického zápachu dvojvalcového vzduchom chladeného motorčeka s objemom 0,6 litra s typickým zvukovým prejavom.

Tieto autá stále žijú, hoci je už na ceste vídame zriedka. Niektorí udržujú ich pôvodný stav, iní ich upravujú, väčšinou vzhľadovo. Niektorí siahnu aj na motor a potom nie je núdza o prekvapenie na diaľnici. Iní majitelia tieto oceľovo-bakelitové výdobytky danej doby pretvorili na šprintérske modely. No ak sa postavíte zoči–voči autu, ktoré ukrýva tak trocha zo všetkého trocha, zistíte, že je to vážne pozoruhodný stroj.

Hoci sa auto vo väčšine aspektov drží pôvodného vzhľadu, už nový lak, rozšírený rozchod 16" kolies, iný výfuk a ďalšie viditeľne špecifické detaily odhaľujú, že tento Trabant nebude celkom obyčajný, ale skôr výnimočný. Väčšina ľudí ho síce bude pasovať na stále dýchavičné dvojtaktné „prdítko“, ktoré si niekto upravil vzhľadovo, aby sa odlíšil. No nemôžu sa viac mýliť.

Toto auto má totiž pod kapotou techniku ​​jedného zo špičkových Audi. Na pohľad obyčajný „Trabi“ dokáže zrýchliť z 0 na 200 km/h iba za 15,5 sekundy. To je naozaj čas porovnateľný s oveľa serióznejším športovým autom.

Majiteľom je Poliak Arek a k Trabantom a ich ladeniu má veľmi blízky vzťah. Tento konkrétny Trabant kúpil pred 14 rokmi. Už od začiatku to bolo trocha neobyčajné auto. Patril k jedným z posledných vyrobených kusov. Už so štvortaktným štvorvalcovým motorom 1,1 zo vtedajšieho modelu VW Polo. Na predné kolesá posielal 30 kW (40 k) cez štvorstupňovú manuálnu prevodovku.

Zdroj: Artur Owsiany
Zdroj: Artur Owsiany

Podľa údajov dosahoval zrýchlenie na stovku za 22,8 sekundy, maximálna rýchlosť bola 130 km/h. Arek vedel, že to nebude stačiť jeho ambíciám. Postupne auto upravoval a jeho pôvodný motor vymieňal za výkonnejšie motory. Najprv to bol motor s objemom 1,3 litra, potom 1,8 a nakoniec 2,0 - všetky od Volkswagenu. Ten posledný bol z Golfu GTI. Auto s ním jazdilo celkom dobre, no v roku 2013 sa Arek rozhodol pre zásadnejší krok.

Zdroj: Artur Owsiany
Zdroj: Artur Owsiany

Bolo to vtedy, keď mu ponúkli havarované Audi TT prvej generácie s motorom 1,8 20V Turbo a výkonom 166 kW (225 k), s pohonom 4x4 a manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Hneď vedel, kadiaľ ísť... Na škatuľu od pizze spísal v bodoch, čo bude potrebné urobiť a dal sa do práce. Začal koncom minulého roka a tento rok v lete bolo dielo hotové.

Zdroj: Artur Owsiany
Zdroj: Artur Owsiany

Auto má  zásadne prepracovanú konštrukciu, lebo pôvodná konštrukcia Trabantu by pochopiteľne nebola schopná vstrebať odlišnú techniku s preplňovaným motorom 1,8 T s pohonom 4x4. Vznikol tak Trabant Turbo Quattro. O svojom výkonovom potenciáli hovorí navonok jasnou rečou v prvom rade 16 palcovými kolesami pod rozšírenými blatníkmi, podstatne väčším chladičom a odlišnou koncovkou výfuku.

Zdroj: Artur Owsiany
Zdroj: Artur Owsiany

Odlišný je tiež interiér, ktorý je sčasti Audi, sčasti domáca výroba. Dovnútra auta sa nasťahovala prístrojovka a ďalšie detaily z americkej verzie Audi TT (preto je na videu tachometer v míľach), pribudli tiež škrupinové sedadlá Bimarco. Auto dostalo aj ochranný rám kvôli zvýšeniu torznej tuhosti, zvyšok už je domáca výroba presne na mieru tohto špeciálu. Zvyšok už je sériový vrátane „bakelitovej“, teda duroplastovej karosérie.

Zdroj: Artur Owsiany
Zdroj: Artur Owsiany

Po všetkých úpravách stratil Trabant časť jednej zo svojich kľúčových výhod - extrémne nízku hmotnosť 615 kg (typ 601), resp. 700 kg (štvorvalcová verzia). Pre vystuženie, ťažší motor, pohon všetkých kolies a ďalšie detaily auto teraz váži 1 120 kg. Aj pôvodných 225 koní by s takýmto vozidlom poriadne zamávalo, lenže Arek nechal po repasii a inštalácii nového turba K04 motor upraviť. Pribudli väčšie vstrekovače, upravené nasávanie aj výfuk a nové riadenie motora, ktoré sa stará o plniaci tlak až 1,45 baru. Výsledky stoja za to: výkon vyše 198 kW (270 k) pri 5 700 ot/m a krútiaci moment až 369 Nm pri 4 500 ot./minútu. To všetko zistené na motorovej brzde a doložené výsledkami.

Zdroj: Artur Owsiany
Zdroj: Artur Owsiany

Dynamika auta tomu zodpovedá. Na stovku táto bakelitová strela zrýchli za 4,5 sekundy, na 200 km/h za 15,5 sekundy. To je porovnateľné s mnohými modelmi Porsche. Maximálnu rýchlosť zatiaľ nemerali, ale auto prekoná 200 km/h ako nič. Arek však zapracoval na brzdách – auto má brzdy Audi s 312mm kotúčmi vpredu a 256 mm vzadu, brzdenie podporujú aj pneumatiky Toyo T1R 195/45 R16 a auto má dokonca aj ABS a ESP. Ostáva záhadou, ako sa majiteľovi podarili získať technické osvedčenie na toto pozoruhodné dielo, vďaka čomu jazdí Trabantom do práce...

Zdroj: Artur Owsiany
Zdroj: Artur Owsiany

Základné technické údaje pre Trabant Turbo Quattro:
Motor
Objem: 1 781 ccm
Najväčší výkon: 199 kW (271 k) pri 5 700 ot/min
Najväčší krútiaci moment: 369 Nm pri 4 500 ot/min
Palivo: Natural 95
Prenos výkonu: šesťstupňová manuálna prevodovka, pohon všetkých kolies

Pozrite si aj na videu, ako auto vyzerá, stojí to za to...

 

Na záver ešte záznam zrýchlenia z 0 na 200 km/h – ale pozor, rýchlomer je v míľach, takže rýchlosti 200 km/h zodpovedá približne 125 míľ...

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo