2015-09-04 06:15:00
Sedem typov vodičov
Sedem typov vodičov

Naozaj jazdíte dobre? Vieme, čo robíte za volantom...

Britská štúdia analyzovala správanie vodičov na európskych cestách. Vytvorila sedem typických profilov motoristov.

V Európe máme sedem hlavných typov vodičov. Kam sa zaraďujete vy? Spoločnosť Goodyear v spolupráci s London School of Economics and Political Science (LSE) urobili psychologický prieskum správania vodičov na cestách. Na základe svojich zistení vytvorili sedem charakteristických automobilistických osobností. Sú naozaj natoľko charakteristické, že v nich určite spoznáte mnohých ľudí zo svojho okolia - alebo dokonca seba...

Čas strávený za volantom môže byť nielen na letnej dovolenke, ale napríklad aj pri ceste do práce, veľmi stresujúcim a frustrujúcim zážitkom. Vyplýva to z aktuálneho výskumu Londýnskej školy ekonómie a politických vied (LSE) a výrobcu pneumatík Goodyear, ktorý odhalil sedem rôznych osobností vodičov. Aktuálny prieskum sociálnej psychológie bezpečnosti cestnej premávky identifikoval rôzne spôsoby, ktorými ľudia reagujú na ostatných vodičov. Sledovalo sa pri ňom, ako sa vodiči vyrovnávajú s vlastnými pocitmi a s neistotou týkajúcou sa správania ďalších účastníkov cestnej premávky.

„Často sami prispievame k správaniu ostatných vodičov, ktoré sa nám nepáči. Z psychologického hľadiska rozdielne typy osobností predstavujú rôzne spôsoby, ktorými sa vodiči vyrovnávajú s frustráciou a s negatívnymi pocitmi. Nemožno nás však vždy zaradiť do jedinej konkrétnej skupiny. V závislosti od situácie a interakcie s ostatnými väčšina z nás zistí, že sa môže identifikovať i s niekoľkými profilmi,” vysvetľuje dr. Chris Tennant, sociálny psychológ, ktorý vedie výskumný projekt na LSE.

No a teraz skúste zistiť, kam patríte so svojim modelom správania vy.

UČITEĽ - určite ste ho už v prevádzke stretli veľakrát. Ide (ideálne) v ľavom pruhu presne predpisovou rýchlosťou a ochká nadšením, ako „školí“ tých pirátov za sebou. Neuspokojí sa len s tou formou „vzdelávania“ - neváha dokonca osobne previnilca poučiť o ich chybách a správaní. Vyžaduje ubezpečenie od ostatných vodičov, že vedia, čo spravili zle a očakáva uznanie svojho úsilí.



SUDCA – pred tým by ste sa mali mať na pozore! Je to pomstiteľ, ktorý chce potrestať ostatných vodičov za akékoľvek podľa neho nevhodné správanie. Neváha za prehrešky, či už skutočné alebo aj domnelé trestať nielen verbálne, ale aj fyzicky. Môže sa to skončiť tak, že neváha opustiť vozidlo a pôjde si to prekonzultovať s iným vodičom osobne. Ako konštatuje štúdia, je to pomerne bežný výskyt...

 

PRETEKÁR – Musí byť všade čo najrýchlejšie, potrebuje všetkých predbehnúť a je otrávený, keď mu v tom niekto bráni, predbieha kedykoľvek a kdekoľvek, neváha robiť „myšičky“, visí na nárazníku auta pred sebou, bliká diaľkovými svetlami, trúbi, prudko akceleruje a brzdí. Ak sa ho niekto snaží predbehnúť, pridáva plyn, alebo zmenší odstup od ďalšieho auta, len aby tomu zabránil.

VŠEVEDKO – je skalopevne presvedčený, že je obklopený samými neschopnými hlupákmi a nekompetentnými šialencami, ktorí nevedia, čo činia. Uspokojí ho, keď môže z bezpečia svojho auta povýšenecky kričať na ostatných vodičov. Spoznáte ho aj podľa mimoriadne gestikulácie a mimiky

 

POHODÁR – rád počúva hudbu, alebo telefonuje. Je to tak trocha utečenec od ostatného sveta, ktorý žije v inom svete. Aby sa izoloval od ostatných vplyvov a hlavne od skutočného sveta, v ktorom sa práve pohybuje a ktorý sa pohybuje okolo neho, necháva sa, či už zámerne alebo neúmyselne, rozptyľovať od riadenia hudbou, prípadne mobilným telefónom alebo inými zariadeniami sociálnej komunikácie. Ak pritom dostatočne sleduje premávku, je to dobrá cesta na zníženie frustrácie. Teda až na to telefonovanie môžeme súhlasiť...

NEKONFLIKTNÝ – vníma všetkých ostatných účastníkov cestnej premávky ako nebezpečenstvo a snaží sa vyhnúť konfliktom s ostatnými vodičmi. Neberie si ich správanie osobne, ale dáva si na nich pozor, pretože ich považuje za nebezpečných. V prípade spáchania nejakej neprávosti ignoruje prípadného „sťažovateľa“ z ostatných kategórií a nevzrušene pokračuje ďalej v jazde s pohľadom upretým pred seba.

FILOZOF – ide zrejme už o vyhynutý druh z Červenej knihy, ktorý dospel k názoru, že rozčuľovať sa kvôli chybám ostatných znamená ničiť si (duševné) zdravie na úkor hlúposti iných, čo neprináša nič dobrého. Ľahko sa vyrovnáva s nevhodným správaním iných vodičov a snaží sa to racionálne vysvetliť. Darí sa mu ovládať svoje pocity vo vozidle Predvída správanie ostatných a dokáže ovládať za volantom svoje emócie. Pokúša sa poučiť z chýb svojich i ostatných.

 

Väčšina týchto modelov správania môže viesť k nebezpečnej situácii na ceste. Rozumieť tomu, akým správaním disponujeme a čo to môže vyvolať, je pre nás všetkých prvý krok k tomu, aby sme sa lepšie ovládali a vytvárali tak lepšie prostredie pre seba i ostatných účastníkov cestnej premávky. Popri účinnom zákonnom postihu agresívnej jazdy zostává výchova a celoživotné vzdelávanie najsilnejším nástrojom na ovládnutie sociálnej a emocionálnej stránky šoférovania a na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky,” odporúča Olivier Rousseau, viceprezident značky Goodyear pre osobné pneumatiky v Európe, na Blízkom východe a v Afrike.

Ako je to vo vašom prípade? Našli ste sa v popise skupín celkom jednoznačne? Alebo aj vo vašom prípade platí, že ste tak trocha Dr Jekyll a Mr. Hyde?

Jozef Vydra
ZDROJ: GoodYear, LSE

Komentáre k článku


Stream naživo