2015-08-28 12:35:00
Škoda Fabia Style 1,2
Ilustračné foto
Zdroj: Jozef Vydra

Ani vy nepoužívate nové funkcie a „apky“ v nových autách? Sú to vyhodené peniaze!

Podľa štúdie totiž približne tretina zákazníkov automobiliek nikdy nevyužila veľkú časť technológii, na ktoré minuli peniaze.

Automobilky sa dnes horlivo hrnú do zväčšovania displejov, do pridávania ďalších displejov, do pridávania nových aplikácií, do zvyšovania konektivity automobilov, no pritom veľká časť zákazníkov tie ich „srandy“ nielenže nevyužíva, ale aj keď si ich kúpili, nikdy ich nezapli!

Možno to poznáte, do nového auta ste dostali dotykový displej s balíčkom funkcionalít, s vysokou konektivitou a hŕbou stiahnuteľných aplikácií. V prvých dňoch po kúpe ste pár z nich vyskúšali, zabavili sa, no odvtedy ste ich nezapli, respektíve ich vôbec nevyužívate. Ak ste to zažili podobne, nie ste jediní, obrovské množstvo zákazníkov, ktorí si zakúpia moderné vozidlo plné displejov a funkcií ich nevyužije. Aspoň to vychádza zo štúdie renomovanej spoločnosti J.D.Power.

Podľa prvej štúdie Driver Interactive Vehicle Experience Report 2015 vytvorenej spoločnosťou J.D.Power približne 20 percent majiteľov nových automobilov nikdy ani len nespustilo 16 z 33 „fičúr“, ktoré infotainment ich vozidiel obsahovali.

V štúdii sa ďalej úvádza, že až 43 % majiteľov nových áut nikdy nevyskúšalo možnosť spojenia sa s operátorom cez informačnú linku automobilu a 38 % majiteľov nikdy nevyskúšalo internetové pripojenie cez systém automobilu.

Navyše 35 % zákazníkov nikdy nevyskúšalo automatické parkovanie a dokonca 33 % zákazníkov nikdy nevyužilo head-up displej a 32 percent zákazníkov nikdy nevyužilo aplikácie v infotainmente.

Všetky tieto fičúry apky a pomerne drahé položky v zozname príplatkovej výbavy majú veľmi krátky čas na to, aby si získali obľubu nového majiteľa. Štúdia tvrdí, že majú len 30 dní na to, aby ich vodiči akceptovali a zvykli si ich používať. Ak to dovtedy „nestihnú“ je veľmi pravdepodobné, že majitelia áut ich už nikdy nespustia.

Dôvod je jednoduchý. Práve v prvých dňoch po prevzatí nového auta sú ľudia šťastní a ochotní vyskúšať čo možno najviac funkcionalít. Problém je, že aj keď ich vyskúšajú, veľmi často ich nevyužívajú a dokonca by ich v ďalšom aute nechceli.

J.D.Power tvrdí, že približne 20 % a viac zákazníkov by už v ďalšom aute nechcelo minimálne 14 funkcionalít a vymožeností vrátane Apple CarPlay, Android Auto, informačnej linky v aute a hlasového písania SMS správ.

Ďalších 20 % ľudí narodených medzi rokmi 1977 až 1994 (tzv. Generácia Ypsilon) dokonca odmieta až 23 vymožeností, ktoré už nechcú. Nechcené aplikácie a funkcionality sa spájajú so zábavou a konektivitou.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

A čo zákazníci uvádzajú ako hlavný dôvod, prečo funkcionality viac nechcú? Pretože im prišli zbytočné, alebo ich získali ako súčasť zvýhodneného balíčku výbavy, aj keď ich nežiadali.

Výsledky štúdie sú alarmujúce z dvoch dôvodov. Jedným z nich je skutočnosť, že zákazníci vyhadzujú milióny eur na funkcionality, ktoré nechcú, no z hľadiska automobilového priemyslu je ešte horší fakt, že automobilky vyhadzujú milióny eur na funkcionality a aplikácie, ktoré ich zákazníci nevyužívajú (a pritom by mohli investovať do kvalitnejších motorizácií a pohonov budúcnosti).

Automobilky mohli doteraz okrem informácií priamo od zákazníkov pracovať iba s predajnými číslami. Teda investovali do tých funkcionalít, ktoré išli najviac na odbyt. To, že ich zákazníci nevyužívajú, by im mohlo byť jedno v prípade, ak by si tú istú nevyužívanú funkcionalitu kúpili aj pri ďalšom aute a odôvodnili tak peniaze, ktoré do jej vývoja vložila automobilka. Lenže zákazníci to pri ďalšom aute neurobia, a keďže je automobilový priemysel nastavený tak, aby boli zákazníci nútení v pravidelných intervaloch kupovať nové autá, je jasné, že míňať peniaze na to, čo už zákazníci v ďalšom aute chcieť nebudú, nemá opodstatnenie.

Podľa informácií J.D.Power však ide najmä o úlohu dílerov pri kúpe automobilov. Tí obvykle nevysvetlia a nepredvedú všetky funkcionality v autách, a tak zákazníci často ani nevedia, čo ich autá vlastne dokážu, respektíve v tom čo dokážu, nevidia zmysel.

Pritom tu nepíšeme o tých, ktorí už vopred odmietnu zakúpiť si moderné funkcionality, ale o tých, ktorí si ich zakúpia aj keď ich nepotrebujú.

Ideálne by tak bolo, aby zákazník v prvých dňoch po kúpe mal možnosť vrátiť sa do dílerstva a nechať si vysvetliť ďalšie a ďalšie funkcionality.

No možno ešte ideálnejšie by bolo viac sa zamýšľať pred kúpou auta nad tým, čo skutočne potrebujete a čo je len zbytočnosť, ktorá väčšinu času zostane vypnutá. A tiež by bodlo nepodliehať nátlaku o výhodných balíčkoch a akciách, pretože často sú to vyhodené peniaze...

Napríklad také stráženie jazdných pruhov je v prípade väčšiny automobiliek úplne zbytočnou a otravnou vecou, ktorá síce dokáže pomôcť, no obvykle je vypnutá, pretože zákazníkom jej pípanie lezie na nervy... A podobne je na tom aj head-up displej (česť výnimkám – BMW), mobilná konektivita – Mirror Link a ďalšie funkcie a apky.

Štúdia zaznamenáva údaje získané od 4200 čerstvých majiteľov nových áut, pričom údaje boli získané po 90-tich dňoch od kúpy auta. Štúdia prebiehala medzi mesiacmi apríl a jún.

Ján Hargaš
ZDROJ: J.D.Power

Komentáre k článku


Stream naživo