09.05.2015

Prvé BMW radu 3 E21 prišlo presne pred 40-timi rokmi. Rad 3 bol vždy srdcom BMW

BMW radu 3 založilo pred 40 rokmi segment moderných športových sedanov. Stalo sa legendou a zároveň komerčným úspechom.

Presne na 40-te výročie modelového radu 3 si BMW pripravilo facelift aktuálnej verzie. Pozrime sa však viac do slávnej minulosti.

 BMW radu 3 sa už od roku 1975 vyznačuje mimoriadnymi jazdnými vlastnosťami. V porovnávacích testoch v bežnej premávke aj na okruhoch vždy určovalo trendy športových automobilov strednej triedy. 

Značka BMW začala v roku 1975 písať prvú kapitolu úspešného príbehu, ktorý trvá už desaťročia. Prvá generácia modelu strednej triedy BMW radu 3 bola známa aj pod kódovým označením E21. Do roku 1983 sa predávala so 4- a 6-valcovými motormi s výkonmi od 55 kW (75 k) do 105 kW (143 k) a našla si takmer 1,4 milióna klientov. Nový malý sedan so športovými jazdnými vlastnosťami bol skutočne trefou do čierneho. V priebehu troch rokov od nasadenia zdvojnásobil celosvetové predaje áut s vrtuľkou v znaku.

Pritom model E21 začal iba v trojdverovej verzii so štvorvalcom, neskôr sa pridalo kabrio a v roku 1977 aj benzínový šesťvalec. Automobil mal typický dizajn vtedajších áut značky, no okrem zmenšenia a typickej ľahkej manévrovateľnosti pridal aj nové usporiadanie interiéru s natočením všetkých dôležitých prvkov na vodiča.

Nasledovník, model s označením E30 prišiel v roku 1982. Zo začiatku v trojdverovej verzii, no pridal sa aj štvordverový sedan, cabrio a v roku 1988 dorazila aj neskôr veľmi populárna verzia kombi s označením Touring. V roku 1985 sa Podkapotou objavil prvý šesťvalcový naftový motor v danom segmente. Predajný potenciál druhej generácie modelového radu, ktorý sa predával v rokoch 1982 až 1994 doplnil aj príplatkový pohon všetkých kolies. Prvýkrát sa objavil pod označením 325iX. Zaujímavosťou je, že BMW si po predajnom úspechu prvej generácie dovolilo takmer zdvojnásobiť základnú cenu modelu, no na predajné čísla to vôbec nemalo negatívny vplyv.

Ďalšou v poradí bola generácia E36 (1990 – 1999). Po prvý raz bola k dispozícii aj vo verzii Coupé (dovtedy to bolo trojdverový sedan). Nasadenie 4-valcového naftového motora jej opäť zaručilo postavenie lídra segmentu. Nasledovala verzia E46 (1998 – 2006). Výkon a účinnosť motorov zvýšilo použitie naftových motorov s technológiou priameho vstrekovania common rail.

V roku 2005 sa predstavila nová generácia BMW radu 3 s označením E90 a s novými modernejšími motormi. BMW radu 3 si upevnilo pozíciu lídra aj v roku 2007, kedy sa dostal do sériovej výbavy súbor prvkov s označením EfficientDynamics. Aktuálna generácia prišla v roku 2012 a po troch rokoch dostáva facelift. O ňom však inokedy.

Úspech rad 3 neznamenal len v predaji, ale aj v pretekoch  

Napríklad prvé BMW M3, športová verzia modelového radu E30 s odlišným predným nárazníkom, vzniklo ako homologačný model pre nemecké okruhové preteky DTM. Razom sa však z neho stalo synonymum rodinného športového automobilu. BMW M3 vyhralo vo svojom prvom ročníku 1987 aj seriál okruhových majstrovstiev World Touring Car Championship. BMW M3 E30 triedy A bolo vďaka tomuto, aj nespočetnému množstvu ďalších víťazstiev, najúspešnejším cestovným automobilom histórie. Za všetko hovoria štyri víťazstvá v rade (vrátane prvých dvoch miest v rokoch 2004 a 2005) na 24-hodinových pretekoch na najnáročnejšom okruhu na svete, ktorým je Severná slučka Nürburgringu.

Od prvého predstavenia v roku 1975 sa predalo viac ako 14 miliónov automobilov BMW radu 3, pričom Sedan a Touring tvoria 25 percent všetkých predaných automobilov značky BMW. BMW radu 3 tak stelesňuje srdce značky BMW viac ako akýkoľvek iný modelový rad.

jh
ZDROJ: BMW

Komentáre k článku


© Copyright 2018 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.