23.03.2015

Nemenil olej 130 000 kilometrov, viete čo mal v motore?

Ako často meniť olej v motore, predpisuje výrobca auta, interval približne 10 až 15 000 kilometrov je v pohode.

Dávno sú preč časy, keď sa olej musel meniť po 5000 kilometroch. Oleje neboli spočiatku také kvalitné a výkonné, ako dnes. No postupne sa zlepšovali. Preto sa neskôr hranice posúvali na 7500, 10 000 a 15 000, alebo maximálne raz za dva roky, ak ste toľko nenajazdili. Dnes je situácia iná. Oleje s „dlhou životnosťou“, takzvané „long life“ odporúčajú automobilky meniť po 20 až 30 000 kilometroch, alebo raz za rok. Napriek všetkým odporúčaniam nič nepokazíte, keď to bude častejšie. Najmä ak jazdíte v meste, krátke trasy s častým zastavením, alebo naopak veľmi dlhé trasy na plný plyn. Hoci v tom poslednom prípade olej vydrží v slušnej kondícii dlhšie, ani tam netreba nič hnať na hranu.

S olejom je to ako s ponožkami – čím častejšie si ich meníte, tým menšia je šanca, že vám budú páchnuť nohy. Sú však aj extrémisti, ktorí si ponožky menia až vtedy, keby sa mali zlomiť. Čiže prenesene olej menia iba vtedy, ak zistia, že je niečo s motorom.
Takéto čosi dopustil na svojom pohonnom agregáte aj majiteľ Audi TT so šesťvalcom 3,2 l pod kapotou, ktorý olej v motore nevymenil ani raz a na jednu olejovú náplň najazdil šokujúcich 135 000 kilometrov. Fascinujúce na tom je, že motor v Audi TT vraj stále bežal!

Každý majiteľ vozidla s klasickým spaľovacím motorom predsa vie, že sa olej musí meniť. Ak nie, mal by si aj podľa servera carbuzz.com, ktorý informáciu uverejnil, tento vodič namiesto jazdenia v aute kúpiť permanentku na autobus. Zanedbal zásadnú povinnosť voči svojej technike – najazdil 84 000 míľ bez toho, aby čo i raz vymenil olej. Otázkou je, či to tak chcel, alebo navštevoval nejaký zvláštny „značkový“ servis, kde mu olej nevymenili...

Keď už konečne k tomu prišlo a v aute chceli vymeniť olej, čakalo technikov prekvapenie - nič z motora nevytekalo. Preto ho otvorili a čo mechanici videli potom, keď sa ukázali „vnútornosti“ motora, máte možnosť vidieť na obrázkoch. Olej sa zmenil na hustú vazelínu a motor bude vďaka tomu potrebovať generálnu opravu, ktorá bude stáť tisíce.

Na tomto príklade vidieť, že by ste výmenu oleja rozhodne nemali podceňovať nielen pri veľkoobjemových atmosférických motoroch, ale hlavne pri moderných „downsizovaných“ preplňovaných pohonných benzínových, ale ešte viac namáhaných dieselových motorov.

Jozef Vydra
ZDROJ: carbuzz.com

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.