2015-02-18 04:00:00
Do
Do "kockata" ojazdená pneumatika - to sa často nevidí.
Zdroj: GTU

Horor pri technických kontrolách II: fušerina na pokračovanie

Pred časom sme vám priniesli do neba volajúce hrôzostrašnosti z technických kontrolných staníc v Nemecku.

Dnes sme sa rozhodli zverejniť pokračovanie. Je pozoruhodné, ako je vôbec možné, že niektoré autá získajú napriek svojim nedostatkom takzvanú „plaketu,“ teda označenie, ktoré ich oprávňuje pohybovať sa po cestách. Spoločnosť GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung), čiže Spoločnosť pre technický dozor v Nemecku zadokumentovala ďalšie nehorázne chyby na vozidlách, ktoré prišli na pravidelnú povinnú technickú inšpekciu. No nebudete veriť, ale nad niektorými riešeniami ostáva rozum stáť!

Veľa ľudí, ktorí prichádzajú so svojimi vozidlami na technickú kontrolu sa stávajú pre skúšobných inžinierov z organizácií TÜV, DEKRA a GTÜ doslova modernými škodcami a nočnou morou. Ľudská vynaliezavosť a kreativita dobre podporená lenivosťou je hnacím motorom takých šialených riešení, na ktoré by bežný človek ani len nepomyslel, nieto aby sa ešte pustil do realizácie. Sú napriek tomu takí domáci „majstri“ ktorí vymyslia a vyrobia veci, čo ani nemôžu fungovať. No oni sú presvedčení o svojej genialite a neochvejnom technickom „štýle.“ Výsledkom nemôže byť nič iné, ako paškvily, nad ktorými ostáva rozum stáť.

Profesionáli spomínaných technických spoločností nie sú tvorcami technických noriem a nariadení, iba kontrolujú ich dodržiavanie. A veru, ruku na srdce, niekedy nám dobre padne pozrieť sa do galérie zachytených kuriozít, čo za nápady skrsnú v hlave podaktorých šialencov.

Čo všetko príde pred oči skúšobných komisárov! Jeden na stanici GTÜ v Frankenthale si myslel, že zle vidí, keď prišiel ťahač, ktorý mal, teda vlastne nemal bočnicu na vnútornej strane dvojmontáže pneumatík!

Zdroj: GTU
Zdroj: GTU

Veľmi populárne, ale samozrejme nie dovolené sú svojvoľné prestavby so zásahmi typu urob si sám do podvozka. Vzhľadom na to, že na toto „veľmi poklesnuté“ kombi od VW sa nezmestili ultra široké letné pneumatiky, vodič jednoducho svojpomocne umiestnil gumené prvky medzi jednotlivé závity pružiny, aby auto mierne podvihol.

Na utlmenie zvuku svojho Citroëna C4 Picasso kúpil majiteľ v obchode so stavebninami ako izolácia sklenú vatu, ale aj polyuretánovú penu a sedáky na záhradné stoličky a nimi obalil výfukové potrubie, motorový priestor aj tlmiče výfuku. Že tieto penové materiály sú vysoko horľavé a zároveň pri zahrievaní uvoľňujú jedovaté plyny, si na hluk citlivý majiteľ Citroëna neuvedomil, ale skúšajúci GTÜ technik o to viac.

Zdroj: GTU
Zdroj: GTU

Ako sa (ne)dá tiež pripojiť regulátor brzdnej sily v závislosti od zaťaženia vozidla pomocou pevnej lepiacej pásky a... rukavice, ukazuje nasledujúci obrázok.

A keď ešte nemáte dosť, tak určite oceníte hrozne fušersky opravené upevnenie tlmiča v podbehu vozidla, ktoré nemožno označiť inak, ako absolútne bezohľadné k autu, aj k inštitútu povinnej technickej prehliadky.

Zdroj: GTU
Zdroj: GTU

Mimochodom, keď už hovoríme o fušerine, pozrite sa, ako vyzerá nepodarená inštalácia, či montáž plynovej nádrže v priehlbine pre rezervné koleso. V pozdĺžnom profile vyrezali otvor na prístup k zaisťovacej skrutke. Bohužiaľ, ťažný hák pripojený k tomuto profilu nebral nadšený „upravovateľ“ vôbec do úvahy.


Ak auto niekedy nebeží hladko, môže to byť kvôli zlomenému tlmiču. Čo môže spôsobiť taká chybná súčiastka dokumentuje ďalší odborník GTÜ  na obrázku, kde vidno doslova do „kockata“ opotrebovaný profil behúňa pneumatiky na 18-tonovom prívese.

Zdroj: GTU
Zdroj: GTU


Chamtivosť je dobrá - ale nie je riešením. Takže ako má GTÜ zdokumentované, je to na prvý pohľad nesprávna inštalácia brzdového obloženia. V konečnom dôsledku spomaľuje železo na železe a naopak namontovaná brzdová doštička je stále plne k dispozícii, no už iba iba tretina hrúbky brzdového kotúča... Tu teda majiteľ vôbec neušetril, skôr naopak.

Testovací inžinier GTÜ to možno prežil len so zavrtením hlavy. Alebo z toho ochrnul v ťažkom stave, keď zbadal riešenie na brzdovom potrubí. Jeho držiak sa stal pravdepodobne „nepotrebný“ a tak majiteľ auta bez okolkov prerušil brzdové vedenie s podmienkou neustáleho dopĺňania brzdovej kvapaliny.

Zdroj: GTU
Zdroj: GTU

Neznalým veci sa vôbec neodporúča „vŕtať sa“ v elektrike – vraj žijeme elektrickú dobu – niekto chodí do práce s odporom, aj ja čakám výplatu s napätím a možno je naozaj najlepšie nechytať sa vedenia na zem padnutého... Ale k veci – zrejme už nebude dlho trvať, kým sa vyriešia problémy majiteľa tohto auta na ovládanie auta so spleťou elektrických káblov popri ovládacích zariadeniach a spleti plynových potrubí: Niečo mi napovedá o takom klasickom slove – skrat.

No a na záver drobnosť v porovnaní s predchádzajúcimi hrôzami – ide iba o znemožnený výhľad vodiča kamiónu hlavne cez časť na strane spolujazdca – ale technik GTÜ bol nekompromisný a nechcel privierať oči. Až po odstránení všetkých tých „serepetičiek“ získalo auto vytúženú „plaketu.“

Zdroj: GTU

Jozef Vydra
ZDROJ: GTU, de.autoblog.com, TUV

Komentáre k článku


Stream naživo