2015-01-18 14:10:00
Super Bowl XLIX
Super Bowl XLIX
Zdroj: NFL

V reklamách na Super Bowl bude menej áut, cena je vysoká

Zaplatiť 4,5 milióna dolárov za 30 sekúnd? Ak nemáte nový model, je to veľa, veľmi veľa.

Pritom mnohé automobilky nové modely majú, ale peniaze nedajú! Zlacnejú vari ich modely? To ťažko... Čo len budeme robiť, keď neuvidíme nápadité, vtipné a prepracované reklamy, ako po minulé roky? Záleží iba od vás či vôbec, budete, na rozdiel od Ameriky, sedieť onedlho v noci pri obrazovkách.

Finále amerického futbalu Super Bowl sa blíži a s ním aj prestížna vec vo svete reklamy - prehliadka najdrahších a najprestížnejších spotov, ktorá zápas sprevádza. Bude presne o dva týždne, v nedeľu 1. februára na štadióne University of Phoenix v Glendale, v štáte Arizona.

Finálový zápas Super Bowl sa hrá od roku 1967. Stal sa najsledovanejšou športovou udalosťou na americkom kontinente a zaradil sa medzi najsledovanejšie športové udalosti vo svete. Sledovanosť finálového súboja sa odhaduje na viac ako 90 miliónov divákov. Podľa agentúry Nielsen merajúcej sledovanosť, minulý rok sledovalo vysielanie Super Bowl na stanici Fox len v Amerike 111,5 milióna divákov, čo znamenalo prekonanie dovtedajšieho rekordu z roku 2012, keď ich bolo 111,3 milióna. V roku 2011 to bolo 111 miliónov. Výnimkou bol rok 2013 vysielaný na stanici CBS (práva na Super Bowl medzi americkými stanicami rotujú), ktorý ovplyvnil vyše polhodinový výpadok elektriny. Je teda jasné, prečo sú prestávky počas zápasu najžiadanejším mediálnym priestorom. V roku 2008 sa priemerná cena 30-sekundového spotu vyšplhala na 2,7 milióna dolárov. A stále rastie.

Od roku 2004 do roku 2013 vygeneroval Super Bowl 2,1 miliárd  dolárov od viac ako 130 zadávateľov reklamy. Priemerná cena za 30 sekundový reklamný spot sa počas Super Bowlu za posledných desať rokov zvýšila o viac ako 70% a v roku 2013 dosiahla hranicu 4,0 milióny dolárov. Ide o najdrahší reklamný čas v televízii všetkých čias. (Len pre porovnanie: 30 sekundový spot počas udeľovania Academy Awards sa predáva za 1,6 milióna dolárov). Dopyt viedol k zvýšeniu ceny aj v roku 2014 a samozrejme aj v tomto roku. Prejavuje sa to aj počas vysielania: Posledné štyri zápasy Super Bowlu boli najviac saturované reklamami v celej histórii - každý z nich obsahoval viac ako 47 minút reklamného vysielania.

Zdroj: NFL
Zdroj: NFL

Takmer vypredané...

Najsledovanejší zápas roka bude vysielať americká televízna spoločnosť NBC. „Super Bowl XLIX predal do 7. januára už 95 percent televízneho reklamného priestoru.“ Uviedol to novinárom Seth Winter, viceprezident pre obchod a marketing NBC Sports Group a NBC Universal News Group. Ešte na začiatku novembra minulého roka pritom denník USA Today skonšatoval, že sa Super Bowl ako stroj na predaj reklamy trochu spomalil Vtedy bolo rezervovaných len 10 percent reklamného vysielania. Okrem toho sa od roku 2012 zdvojnásobil aj predaj digitálnej reklamy na Super Bowl. Priamy predaj reklamy však stále rastie napriek tomu, že cena sa cena za každý 30-sekundový reklamný spot počas prenosu medziročne opäť zvýšila. Bude stáť 4,4 až 4,5 milióna amerických dolárov podľa toho, koľko reklamného času si inzerent kúpi.

V posledných rokoch si inzerujúce firmy dávajú na spotoch veľmi záležať. Sú totiž akoby výkladnou skriňou, keď ich vidí toľko ľudí. Tí, na rozdiel od bežných prenosov, kde počas reklamy prepnú približne 4 % na inú stanicu, zostávajú verní, aby videli, čo si zaujímavé pre nich inzerenti vymysleli. Na iný program prepne zhruba 0,1 %. Inzerenti sa teda snažia, aby zapôsobili, vtipom, originalitou, či nápadom. Neraz obsadzujú do reklamy najväčšie filmové hviezdy.

Zdroj: NFL
Zdroj: NFL

Super Bowl sa výrazne zapísal aj do televíznej histórie. V roku 2004 došlo k škandálu, keď počas vystúpenia spevák Justin Timberlake strhol Janet Jacksonovej časť kostýmu a ukázal jej nahý prsník. U americkej verejnosti to vyvolalo pohoršenie. Preto sa odvtedy priamy prenos zápasov oneskoruje o pár sekúnd, aby sa predišlo podobnému incidentu a bolo možné ho vystrihnúť, či prekryť inými zábermi. Tento rok v prestávke zápasu vystúpia speváčka Katy Perry a Tylor Swift. Dúfajme, že bez podobného incidentu.

Zdroj: NFL
Zdroj: NFL

Prečo sú autá drahé...

A nielen tie. Lebo reklama je na jednej strane významná pre zvýšenie záujmu, musí ju však aj niekto zaplatiť. Kto asi? Nuž, zákazníci. Pritom sa štyri a pol miliónová suma televízii máli a Seth Winter vyhlásil, že je to za 30-sekundový spot krádež v neprospech televízie! „Myslíme si, že Super Bowl má cenu pre marketérov blížiacu sa k 10 miliónom dolárov,“ uviedol Winter. Čo k tomu dodať?

V tomto roku bude reklamu počas Super Bowlu vysielať NBC od 15 nových inzerentov. Najviac značiek si doteraz zakúpilo reklamu z kategórií jedlo a nápoje, rýchloobrátkového tovaru, finančníctva. Pepsi bude propagovať svoje nápoje a čipsy Doritos, pridá sa aj Coca-Cola, Mars odvysiela spot pre Skittles. Tri reklamné spoty si objednala najväčšia pivovarnícka skupina Anheuser-Busch, z toho dva pre Budweiser a jeden pre Bud Light.

Nechýbajú samozrejme automobilové značky, no tie tentoraz zaznamenali celkový pokles, rovnako ako telekomunikačné spoločnosti. Veľmi úspešne inzeroval na reklamnej superudalosti  päť rokov za sebou automobilový koncern Volkswagen. Predovšetkým jeho spot „The Force“ z roku 2011 patrí k tým najpamätnejším. Wolfsburský výrobca si však na rok 2015 neobjednal žiadnu reklamu. Inzerovať nebudú tentoraz ani automobilky General Motors, Lincoln, Honda, Acura, či britský Jaguar, ktorý mal vlani až 60-sekundový spot. Pripomeňme si spot VW z roku 2011:

Reklamný čas si naopak rezervovala značka BMW, ktoré bude mať až 60 sekundovú reklamu na svoje elektrické i3, ale tiež Mercedes-Benz, Nissan a Toyota. Pozrite si prvú oficiálnu reklamu, ktorú posledná spomínaná značka (vo svojej exkluzívnej divízii) naservíruje divákom počas Super Bowlu XLIX (čo je 49. ročník), alebo ak chcete 2015:

 

Úspešné reklamy z minulých ročníkov Super Bowl nájdete v v súvisiacich článkoch.

Jozef Vydra
ZDROJ: nbc.com, superbowl-commercials.org

Komentáre k článku


Stream naživo