2014-12-10 13:05:00
Mobius II. je auto
Mobius II. je auto vyrobené v Afrike, určené pre Afriku
Zdroj: Mobius

Mobius II. je auto vyrobené v Afrike pre potreby Afričanov. Stojí 8552 eur!

Mobius II. má byť dôkazom, že aj Afrika vie vyrobiť auto a nemusí všetko dovážať. Vyzerá jednoducho a aj je jednoduchý.

Zjednodušená charakteristika ekonomickej situácie celého afrického svetadielu znie tak, že zahraničné spoločnosti za minimálne náklady (a mzdy) vyťažia z Afriky jej materiálne bohatstvo od plodín po nerasty. Toto bohatstvo odvezú do vyspelejších končín sveta na ďalšie spracovanie a následne ho späť dovážajú do Afriky za mnohonásobne vyššiu cenu akú mali samotné suroviny. Tak sa z Afriky vyvážajú plodiny a späť sa vracajú v podobe produktov a humanitárnej pomoci. Tak sa z Afriky vyvážajú nerastné suroviny a späť sa vracajú v podobe finálnych produktov, napríklad v podobe automobilov.

Práve to je dôvod prečo sa Afrika nemôže postaviť na nohy a prečo na nej Európa, Amerika i Ázia zarábajú a späť posielajú odrobinky, ktoré sú v konečnom dôsledku za privysokú cenu. Ak sa aj nájdu pokusy vyrábať finálne produkty priamo v Afrike zo surovín z Afriky, rozbiehajúce sa spoločnosti či jednotlivci narazia na problém tlaku nadnárodných spoločností a ohromnej korupcie. Spoločnosti tak buď rýchlo zaniknú, alebo podplácajú a stratia prvotnú myšlienku.

Mobius je Africká spoločnosť z Kene, ktorú založil mladý britský podnikateľ. Jej cieľom je vytvoriť autá pre Afričanov z čo najväčšieho množstva afrických surovín. Odmietajú korupciu a všetko chcú získať a vytvoriť transparentne z domácich zdrojov (ak sa dá).

Také auto je Mobius II. Je jednoduchý, zvládne tie najhoršie cesty, je lacný na údržbu a je lacný celkovo. Cena cca 8500 eur (v prepočte) je za hotové auto.

Mobius II. má rúrkový rám z chrómovanej ocele pripravený zdolávať africké cesty/necesty. Nemá bočné sklá, airbagy ani elektronické serepetičky, ktoré by zvyšovali náklady na údržbu. Má volant, má brzdy (vpredu ventilované disky, vzadu bubny), má svetlá, má jednoduchý lacný benzínový motor, nízku hmotnosť, dve sedadlá vpredu s trojbodovými bezpečnostnými pásmi, vzadu dve lavice pre šiestich pasažierov s dvojbodovými pásmi. Má pruženie pre náročný terén (vzadu listy), vďaka ktorému odvezie 625 kilogramov. Zadné lavice sa dajú vybrať vďaka čomu vznikne veľký priestor ako v pick-upe. A má aj deformačné zóny, ktoré spolu s rúrkovým rámom a pásmi dohliadajú na bezpečnosť cestujúcich.

Zdroj: Mobius
Zdroj: Mobius

Podkapotou ho vpred i vzad ženie radový štvorvalec s objemom 1,6 litra s maximálnym výkonom 82 koní a s maximálnym krútiacim momentom 128 Nm. Maximálna rýchlosť je 120 km/h a s pravdepodobnosťou hraničiacou až s istotou sa vyššou rýchlosťou ani nebude potrebovať hnať. Motor je spriahnutý s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá prenáša výkon na jednu nápravu, do budúcnosti sa uvažuje i o pohone 4x4. Auto má výborné nájazdové uhly (vpredu 41° a vzadu 38°), má veľké pneumatiky a v najnižšom bode svetlú výšku 26 cm.

Vyrába sa lokálne v Keni. Keďže však neexistuje spoločnosť, ktorá by vyrábala vhodné motorizácie v Afrike, motor má z Európy. Síce to Mobius neuvádza, po krátkom pátraní sa nám na základe parametrov podarilo zistiť, že s najväčšou pravdepodobnosťou ide o motor s označením K7M vyrábaný Renaultom. Je to 8 ventilový agregát s rozvodom SOHC s kompresným pomerom 9.7:1, ktorý má najväčší problém s netesnosťou (najmä tesnenia hlavy valcov), inak je však celkom spoľahlivý a znesie horšie zaobchádzanie. V súčasnosti sa využíva pre značky Dacia, Lada, Nissan i Renault (napr. v Rusku). U nás sa predáva jeho brat so šestnásť ventilovou technikou a vyšším výkonom. Motor je samozrejme lacný a dostupný, takže sa netreba čudovať výberu. Mobius II s ním má spotrebu mimo mesta na úrovni 8,3 litra na 100 km a v meste 10 litrov na 100 km. Vzhľadom na autá, ktoré sa používajú v Afrike a na schopnosti a cenu auta je to slušný parameter.

Zdroj: Mobius

Mobius nie je jediná spoločnosť, ktorá sa snaží vyrábať automobily pre Afriku lokálne. Známy je projekt s názvom Kiira pochádzajúci z Ugandy. Cieľom vznikajúcej automobilky je však vyrábať sedan pre vyššie vrstvy obyvateľstva, ktorý by mal byť podobný Toyote Camry.

V súčasnosti Mobius očakáva predobjednávky a takisto očakáva úspech. Prvé vozidlá by sa mali zákazníkom dostať do rúk už zajtra. Snáď splnia ich očakávania a projektu sa bude dariť. Nakoniec, prečo nie?

Zdroj: Mobius

Ján Hargaš
ZDROJ: Mobius

Komentáre k článku


Stream naživo