2014-11-17 04:55:00
Škoda 966 Supersport
Škoda 966 Supersport
Zdroj: SKoda

Zrenovovali Škodu 966 Supersport. Jediný exemplár na svete je v pôvodnej kráse!

Na celom svete jediný dochovaný exemplár vozidla ŠKODA 966 Supersport z roku 1950 sa opäť zaskvel v plnej kráse.

V priebehu uplynulých rokov špecialisti spoločnosti Škoda tento závodný automobil citlivo zrenovovali a teraz ho môžu obdivovať návštevníci Škoda Múzea v Mladej Boleslavi.

V roku 1950 boli postavené celkom tri exempláre závodného špeciálu Škoda 966 Supersport, zachoval sa ale iba jediný z nich. Ten bol až do roku 1962 nasadzovaný do pretekov, potom bol po mnoho rokov vo vlastníctve slovenského automobilového pretekára Ivana Mičíka. V roku 2007 získalo tento pretekársky automobil Škoda Múzeum a začalo jeho rozsiahlu renováciu, a to čo najvernejšie podľa dobových podkladov. Škoda 966 Supersport sa teraz skvie opäť v pôvodnej podobe zo sezóny 1953 a je ozdobou muzeálnej expozície.

„Škoda 966 Supersport je svedectvom našej športovej histórie a dokonale navodzuje atmosféru legendárnych okruhových pretekov v polovici 20. storočia,“ hovorí Michal Velebný, vedúci reštaurátorskej dielne a dodáva: „Ako absolútny unikát je tento automobil jedným z najzaujímavejších exponátov, ktoré múzeum ponúka.“

Pretekársky špeciál 966 Supersport s hliníkovou karosériou sa predstavil v roku 1950 a vynikal veľkou variabilitou. S reflektormi a blatníkmi štartoval v kategórii športových vozidiel, po miernych úpravách karosérie zakrytím miesta spolujazdca a demontáži reflektorov a blatníkov bol nasadený aj v kategórii pretekárskych vozidiel.

Premiéra vozidla Škoda 966 Supersport prebehla v máji 1950 pri okruhovom preteku v Mladej Boleslavi. Po dvoch ďalších pretekoch bol ale natoľko poškodený, že musel byť nahradený novým. A pretože cieľom továrenského tímu bolo nasadzovať do pretekov dvojicu vozidiel, vzniklo rovno aj ďalšie vozidlo, v poradí tretie. A práve tento tretí Supersport sa ako jediný dochoval a teraz bol kompletne zreštaurovaný.

Jeho premiéra sa odohrala pri Veľkej cene Československa, dňa 24. septembra 1950. Automobilový pretekár Miroslav Fousek s ním v kategórii do 1 100 cm3vybojoval druhé miesto, pretekársku sezónu 1951 spustilo víťazstvo v triede športových vozidiel na pretekoch v Liberci.

V nasledujúcich rokoch sa obaSupersporty - teda číslo dva a tri - objavovali na štarte rôznych pretekov. Po zranení bol Miroslav Fousek nahradený Jaroslavom Netušilom, druhé vozidlo dovtedy riadil Václav Bobek.

Zdroj: SKoda

Automobilka obe pretekárske vozidlá neustále vylepšovala, obzvlášť použité motory. Agregát so zdvihovým objemom 1 089 cm3 pochádzal pôvodne z vozidla Škoda Tudor, ale dostal novú hliníkovú hlavu valcov so spaľovacím priestorom. Existovala verzia s atmosférickým nasávaním a dvoma karburátormi, alebo najvýkonnejšie prevedenie s jedným alebo dokonca dvoma kompresormi. Obe prevedenia sa dalo od seba rozpoznať podľa výšky kapoty motora - preplňovaná verzia mala kapotu nižšie, pod tou vyššou s výraznou hrčou sa skrývali dva karburátory.

Vďaka tejto variabilite pohonnej jednotky, hlavne rýchlosti jej možnej zmeny, sa mohli obe vozidlá 966 Supersport zúčastniť pretekov v triede do 1 100 cm3 vo verzii s karburátorom alebo do 1 500 cm3 s kompresorom. Pre ďalšie navýšenie výkonu v súlade so zmenenými pretekárskymi pravidlami zväčšila neskôr Škoda zdvihový objem motora, najprv na 1 221 cm3, v poslednej vývojovej fáze sa dostali pod kapotu aj nové prototypové motory s objemom 1 500 cm3 so štyrmi karburátormi alebo jedným, príp. dvoma kompresormi.

Motor s karburátorom dodával výkon až 66 kW (90 k), preplňovaná verzia dokonca až 132 kW (180 k) a umožnila zrýchliť vozidlo až k hranici 200 km/h. Kvôli značnému množstvu rúrok v motorovom priestore bol model s kompresorom nazývaný tiež „Plynáreň“.

Súbežne s tým prebiehali aj ďalšie úpravy pretekárskych vozidiel. Pre lepšie chladenie bol chladič pri preplňovanej verzii umiestnený pred kompresor, v sezóne 1953 vylepšili konštruktéri aerodynamiku vozidla nižšie umiestnenou mriežkou chladiča a oválnym nasávacím otvorom. Od konca roka 1953 začal byť využívaný nový motor o objeme 1 500 cm3. Na jeseň roku 1953 dosiahol Václav Bobek v prevedení s dvoma kompresormi novýrýchlostnýrekord 197,8 km/h. Škoda 966 Supersport sa tak v tej dobe stala najrýchlejším československým automobilom.

Zdroj: SKoda

Posledné úpravy karosérie prebehli v roku 1954. Supersport dostal v dôsledku zmeny pravidiel veľké blatníky, pevne uchytené ku karosérii. Jaroslav Netušil sa s teraz zreštaurovaným exemplárom postavil na štart ešte v sezóne 1955. O rok neskôr začal vývin nástupcu Supersport, nového špeciálu Škoda 1100 OHC. V nasledujúcej dobe poslúžili obe vozidlá 966 Supersport pre výchovu mladých automobilových pretekárov.

jh
ZDROJ: SKoda

Komentáre k článku


Stream naživo