2014-11-07 10:50:00
Figuríny pre crash testy
Figuríny pre crash testy musia pribrať
Zdroj: Euro NCAP

Figuríny pre crashtesty musia pribrať kvôli „vypapkaným“ Američanom

Jeden z troch Američan je obézny, celkom ich je na severoamerickom kontinente 87 miliónov.

Je logické, že ak sa doteraz crash testy robili so štandardnými figurínami, ktoré vážia menej ako 80 kilogramov, sú výsledky pri nehode s vyše 100 kilogramovými osobami v aute odlišné. Ak nebudeme používať vyššiu matematiku (integrály a vektory), môžeme zjednodušene povedať, že hybnosť, to je hmotnosť krát rýchlosť. Teda čím je vyššia hmotnosť, tým vyššia je aj hybnosť.

A z toho vychádza aj sila (pôsobiaca napríklad na bezpečnostné pásy a ich úchyty, na airbagy a podobne). Sila sa rovná hybnosť za čas. Nehodový dej trvá približne rovnako dlho. Pri vyššej hybnosti je aj sila vyššia. No a to všetko spôsobuje značné komplikácie pri vývoji a výrobe nových áut.

Situáciou sa museli začať zaoberať aj automobilky, aby sa im zákazníci vôbec zmestili  do áut na jednom z najdôležitejších trhov sveta. Pritom, ako sme už pred časom písali, riziko úmrtia pri autonehode je u obéznych ľudí vyššie o hrozivých 78 percent!

Tučná Amerika a Čína

Na svete žije viac ako 7,2 miliardy ľudí. Z nich 2,1 miliardy je s nadváhou, z toho 671 miliónov je obéznych. Viac ako polovica z toho žije v púhych desiatich krajinách. Druhá za USA je Čína, so 62 miliónmi „tlsťochov.“ Znamená to, že zhruba 10 percent všetkých obéznych na Zemi žije v Číne. Životný štýl Číňanov sa totiž „zamerikanizoval.“ Rytmus života sa zrýchlil. Podľa zdravotníckeho magazínu The Lancet sa namiesto bicyklov a domácej stravy dnes väčšina „nových Číňanov“ " stravuje v reštauráciách a vozí sa autom. Dni trávia pri počítači. Pred päťdesiatimi rokmi bol v Číne hladomor a mäso na stole bolo veľkým sviatkom. Dnes je to inak.

Oproti osemdesiatym rokom váži dnes priemerný Číňan o tri kilá viac, je o desať centimetrov vyšší a obvod hrudníka Číňaniek rastie od roku 1992 o centimeter za rok, uvádza The Lancet.

Podľa odhadov expertov zavinila nadváha na svete 3,4 milióna mŕtvych v roku 2010, väčšina z nich pripadá na kardiovaskulárne choroby. S nadváhou však rastie riziko úmrtia, aj pri sadaní si za volant. Podľa Chrisa O 'Connora, šéfa spoločnosti Humanetics majú obézni ľudia pri nehode o 78 percent vyššie riziko úmrtia, ako dokazujú lekárske štúdie. Odborníci tvrdia, že obézni vodiči sú celkovo náchylnejší k zdravotným problémom, čo v prípade nehody tiež prispieva k vyššiemu riziku úmrtia. Keď má pripútaný pasažier v aute výraznú nadváhu, prejavuje sa aj horšia funkčnosť bezpečnostných pásov.  „Dôvod je v tom, ako priberáme,“ vysvetľuje pre CNN Chris O 'Connor. „Tuk sa nám ukladá v centrálnej časti tela a to ovplyvňuje našu polohu, v ktorej sedíme v aute.“

Nové „tučné“ figuríny

Humanetics ako významný výrobca špeciálnych figurín používaných pri crashtestoch áut (hovorí sa im po anglicky Crash Test Dummies) teda vyvíja figuríny s inou stavbou tela ako doteraz. Automobilky ich využijú pre skúmanie a vývoj nových modelov, ktoré lepšie ochránia obéznych cestujúcich. Táto figurína váži 124 kilogramov. Najnovší model figuríny od americkej firmy má pritom index telesnej hmotnosti BMI 35. Pre porovnanie: bežné hodnoty sú približne medzi 18 a 25.

Rôzne skúšky už dnes

Väčšina automobilových značiek z Európy aj z Ameriky robí nadštandardné testy hneď s niekoľkými druhmi figurín. Dnes používaná štandardná mužská figurína má výšku 175 centimetrov a približne 78 kilogramov. Najťažšia váži 100 kilogramov pri 188 centimetroch. Ženská figurína je vysoká 152 cm a váži 50 kilogramov. Detská figurína s hmotnosťou 21 kg reprezentuje šesťročné dieťa, 15 kilogramová simuluje trojročné.

Odborníci zdôrazňujú, že na hmotnosti vodiča nezáleží pri nehode toľko ako na správnom spôsobe sedenia. Treba dodržať istú vzdialenosť od volantu a airbagu, aby mali po náraze možnosť robiť si svoju prácu.

Analytici majú ešte ďalšie zaujímavé údaje: nebezpečenstvo vážneho zranenia vzrastá u päťdesiatnika za volantom o 20 percent. Ak je za volantom osemdesiatnik, je riziko vyššie až o 40 percent. Takúto testovaciu figurínu, na ktorej sa dá simulovať vek pasažiera, chce Humanetics predstaviť v budúcom roku. Vzrastajúca vek vodičov si uvedomujú aj automobilky, samy pracujú napríklad so špeciálnymi oblekmi, ktoré vývojárom simulujú zhoršenú hybnosť starých ľudí.

Zdroj: Mercedes

Najprv poslúžili mŕtvoly, neskôr prišli figuríny

V tridsiatych rokoch minulého storočia automobilky používali pri testoch bezpečnosti živých dobrovoľníkov – odvážlivcov. No ako rástli rýchlosti a s tým sa zvyšovali aj sily pôsobiace pri nehode, začali sa zháňať po mŕtvolách. Verte, alebo nie, ale automobilky nimi dláždili pokroky na ceste k vyššej bezpečnosti ešte pred niekoľkými desiatkami rokov.

Neskôr sa začali používať figuríny, no spočiatku boli celkom jednoduché. Dnes sa používajú  vysoko sofistikované testovacie figuríny schopné merať obrovské množstvo údajov. Tie najmodernejšie vedia merať až 130 rôznych veličín, dnes spracovávajú až päťkrát viac informácií ako pred rokmi. Ich obstaranie je pre automobilky veľmi nákladné, veď jedna figurína stojí zhruba pol milióna dolárov a dá sa použiť iba v obmedzenom množstve testov. Potom sa musí vyradiť a nahradiť inou. Na vývoji figurín spolupracujú ich výrobcovia aj s poisťovňami. Čerpajú totiž údaje o nehodách z ich štatistík.

Vývojári sa dnes vďaka obrovskému nazbieranému množstvu rôznych údajov v stále väčšej miere spoliehajú na počítačové simulácie. Tie sa dokážu veľmi blízko priblížiť reálnym testom. Dnes tak môžu virtuálnej figuríne „pridať sadlo,“ ktoré ovplyvní jej správanie pri modelácii nehody.

Je celkom jasné, že bez overenia bezpečnosti v presne popísaných crashtestoch sa dnes autá nedostanú do prevádzky. A je na výrobcoch, ako dobre navrhli a vyrobili auto, aby získalo čo najlepšie hodnotenie.

No a na záver témy sa skúste pozrieť na svet trocha „naruby“ – teda ako by to vyzeralo, keby namiesto ľudí boli „crash Dummies“ a namiesto testovacích figurín ľudia...

Jozef Vydra
ZDROJ: humaneticsatd.com

Komentáre k článku


Stream naživo