31.10.2014

Pozrite si TOP 15 najlacnejších zábavných športových áut!

Pripravili sme pre vás rebríček tých najlepších a najzábavnejších športových áut za čo najnižšiu cenu.

Dnešný trend je dať do jedného auta čo možno najviac funkcií, ktoré by ste museli hľadať v rôznych autách. Kedysi by ste potrebovali mať jedno športové auto, jedno rodinné auto, jedno terénne a jedno nákladné. Dnes môžete mať v jednom aute ako športové, tak rodinné a istým spôsobom aj nákladné.

Zákazníci chcú za čo najmenej peňazí čo najviac muziky. Miesta v garážach a na sídliskách nie je veľa a ani platy nie sú také aké nám pred pätnástimi rokmi sľubovali. Aj my tu Podkapotou fandíme viacúčelovým autám, aj keď vieme, že ozaj športové auto nebude mať veľa praktickosti. Zároveň vieme, že ozaj športové auto nikdy nebude lacné.

Avšak v dnešnom svete rozbitých ciest, radarov na každom kroku, hustej premávky, minimálnej šance vyblázniť sa na okruhu a neustáleho nebezpečenstva, že vám pod kolesami skončí zviera, dieťa, či aj dospelák, si na zážitok z jazdy nemusíme kupovať rovno Lamborghini/Mclaren/Ferrari/Porsche.

Drvivej väčšine z nás stačí na zábavu, zážitok z jazdy a dobrý pocit niečo menej výkonné, no riadne obratnné. A práve s ohľadom na vyššie uvedené sme zostavili tento rebríček.

Autá, ktoré v ňom nájdete v sebe skrývajú ideálny pomer ceny a miery zábavnosti. Pritom budeme prihliadať aj na priestrannosť, využiteľnosť v bežnom živote a viacúčelovosť. Hodnotiť budeme autá podľa základnej ceny, body navyše môže automobil získať aj za bohatšiu základnú výbavu. Základná cena nesmie presiahnuť hľadinu 30 000 eur a ak prekročí, auto dostane mínusové body. Za zábavné nepovažujeme vozidlá s naftovým motorom a ani základné verzie áut s tabuľkovo vyšším výkonom, no bez športového imidžu.

Otázka však je, ako určiť, ktoré auto je zábavnejšie. Na to máme hneď niekoľko parametrov. Dva rovnako dôležité parametre sú výkon a náhon. Z našich skúseností vyplýva, že auto nemusí mať najvyšší výkon, aby bolo najzábavnejšie. Ak má napríklad náhon na predné kolesá a všetkú silu motora prenáša tam, musí preukázať mimoriadne schopnosti na to, aby v rebríčku zvíťazilo. Za najzábavnejší typ náhonu považujeme pochopiteľne zadný, druhý najzábavnejší je pohon 4x4, ktorý vám síce neumožní takú zábavu ako jazdu bokom (jedine, že by ste sa veľmi snažili), ale pomôže vám v zákrutách a v rýchlejšej jazde. Najmenej bodov má predný náhon, keďže je najmenej vhodný na športovú jazdu. Body navyše môže auto s predným náhonom získať za samosvorný diferenciál, ktorý nevýhodu predného náhonu výrazne potláča a nejaký ten bodík auto získa aj za elektronickú náhradu diferenciálu, či pribrzďovanie vnútorného kolesa.

Čo je však rovnako dôležité, náš rebríček do veľkej miery ovplyvnili aj naše vlastné skúsenosti s autami. Preto tam nájdete aj autá, ktoré by na základe vyššie uvedeného vo výpočte nemali čo hľadať, no nám dokázali, že sú viac ako vyzerajú na papieri, že majú charakter a že sú zábavné.

Takže ešte raz a stručne. Autá sme hodnotili na základe týchto parametrov v poradí od najdôležitejšieho po najmenej dôležitý: cena – výkon/náhon – odskúšaná zábavnosť – priestrannosť/dennodenná použiteľnosť – športový imidž – hodnota základnej výbavy a ďalšie.

Musíme sa tiež priznať, že miesta vo výpočte sa nám určovali veľmi ťažko, keďže všetky tu spomenuté autá stoja za to a užijete si s nimi riadny kus zábavy. :).

Dosť bolo vysvetliviek, ideme na to.

15. Peugeot RCZ 1,6 THP 200 koní – 27 650,- eur

Pätnáste miesto nemožno brať ako miesto posledné. Ako som už spomenul, všetky tu uvedné autá už prešli „prvým“ kolom, v ktorom za sebou zanechali hŕbu iných. Presne taký je nevšedný zjav menom RCZ.

RCZ-tko patrí ku klasickým kupé a jeho dennodenná upotrebiteľnosť závisí od počtu osôb. Nie je to rodinné auto, aj keď na zadné dve miesta sa deti zmestia. Tento deficit však vynahradzuje imidžom a športovými schopnosťami. Pravda, má iba predný náhon, no podvozok je viac ako slušný.

RCZ-tko je Ferrari chudobných a medzi Ferrari bohatých svojim dizajnom bez problémov zapadne. Má veľmi slušný podvozok, prevodovka je prekvapivo presná, výkon motora je viac ako slušný a za volantom sa cítite ozaj výnimočne. Efekt a pocit z jazdy mierne obmedzuje vyššia hmotnosť. I tak si zaslúži pozornosť.

14. Toyota GT-86 / Subaru BRZ  200 k – 29 990,- eur

Ak by sme tento rebríček zostavovali pred desiatimi rokmi, TOP 5 by týmto japonským dvojičkám určite neušla. Lenže včera bolo včera, dnes je dnes a užitočnosť týchto áut je podobne ako v predchádzajúcom prípade dosť nízka. Kufor má 243 litrov, vzadu by sa ktokoľvek okrem detí tlačil a kupé jednoducho nie je na dennodenné používanie.

Lenže benzínový boxer od Subaru s výkonom 141 kW a koncepcia motor vpredu a zadná poháňaná náprava je spolu s veľkou chuťou k pretáčavému šmyku to práve zábavné, to pravé orechové. Možnože výkonom nedokáže konkurovať najlepším športovcom, no zábavy si s ním šikovný vodič užije až-až.

13. Audi S1 Sportback Quattro 231 k – 31 000,- eur

Audi S1 nepatrí medzi najpraktickejšie, ani najkrajšie, aj keď je to klasický B-čkový hatchback. Body mu zobrala aj základná cenovka nad 30 000.

Jeho devízou je silný motor 2,0 TFSI a hlavne pohon Quattro. Iba tieto dva parametre stačia k tomu, aby malé auto katapultovali medzi 15 najlacnejších športovcov. Auto má predpoklad veľmi slušného prejavu na rovinke a presvedčivé by malo byť aj v zákrutách. Malo, nemali sme tú česť.

12. Renault Twingo 0,9 TCe 90 k – 10 990,- eur

Tipujem, že tohto špunta ste vo výpočte nečakali. A podľa nás sem predsa patrí! Aj keď výkonu veľa nepobral, ani kíl veľa nemá. Drží sa starého "všetko vzadu" -  má motor vzadu, i pohon má vzadu. Ak ku koncepcii všetko vzadu pridáme slovíčko Turbo, je nám jasné, že z tohto malého špunta môže byť veľmi zábavná mašinka za extrémne nízku cenu.

Veru tak, Twingo môže byť s motorom 0,9 TCe dokonalý bzučo do mesta, s ktorým aj jazda v uliciach môže byť zábava bez potreby prekračovať rýchlosť. Uvidíme, keď ho s týmto motorom vyskúšame :).

11. Volkswagen Golf GTI 220 k – 27 140,- eur

A je tu prvý zástupca kategórie hot-hatch, ktorých ešte vo výpočte nájdete veľa. GTI je legendárne  a nový Golf je ozaj dobré auto. Medzi 15-timi naj športiakmi si svoje miesto jednoznačne zaslúži. Otázka by mohla byť, prečo je až na 11-tej pozícii.

Je to výborné auto, vyskúšali sme ho a vďaka systému XDS je aj v zákrutách napriek prednému náhonu a chýbajúcemu samosvoru ozaj dobrý. Ibaže... ibaže akosi nemá dušu. Je to DAS AUTO, má všetko čo by auto v tomto výpočte malo mať, no pri jeho bratovi Leonovi Cupra a sestre Octavii RS akosi šedne. V Nemecku by bol určite v prvej päťke, my sme však na Slovensku.

10. Alfa Romeo Giulietta 1,4 T MultiAir 170 k – 23 030,- eur

Ak by bolo na mne, Alfa je na prvom mieste výpočtu. Lenže dnes tu nie sme kvôli mne a nie každého chytí Alfa Romeo za srdce tak ako mňa. Objektívne však táto Alfa do výpočtu patrí. Zo všetkých tu uvedených áut má najväčšiu dušu. Športová história značky, Taliansko ako rodná zem, fantastický podvozok, prevodovka i DNA režimy... z toho sa jednému rozklepú kolená.

Lepšia a ešte viac „alfa romeovská“ je verzia Quadrifoglio Verde (Štvorlístok) s výkonom 240 koní. S takým výkonom by však mal prísť aj samosvorný diferenciál a obe Alfy majú „len“ pribrzďovanie vnútorného kolesa. Systém spolu s podvozkom pracuje fantasticky, dovolí vám zažiť aj nedotáčavý šmyk a nie je taký striktný ako v spomínanej RS-e a Golfe GTI, s výkonom 240 koní je to už akosi málo. 1,4 T MultiAir je motor akurát a 170 koní v Alfe je viac ako by sa mohlo zdať. Skrátka to, čo Giulietta stráca na výkone/náhone, dobieha charakterom, podvozkom, účelnosťou (priestranný hatchback) a veľmi dobrou vstupnou cenou.

9. Mercedes Benz A 220 4Matic 184 k – 32 550,- eur

Mercedes A-čko náš limit 30 000 eur preskočil už poriadne a zato je až na deviatom mieste. Benzínový dvojliter s výkonom 135 kW (184 k) je taký akurát, veľa bodov auto získava za pohon 4x4 a športové krivky. Nie je to síce oficiálna športová verzia, ale tak ako Alfa Romeo aj pri tomto aute platí, že tabuľka a imidž prekonávajú manažérske rozhodnutie. AMG tak na tomto aute nenájdete, ale zas si zábavy užijete. A-čko má v základe 7-stupňový automat, čo môže byť ako negatívum, tak i pozitívum. Záleži od uhľa pohľadu.

8. Ford Focus ST R 250 k – 27 400,-

Ford Focus ST je typický zástupca hot-hatchov v triede C. Má všetko čo jeho obyčajnejší kolega Focus, no k tomu pridáva veľký dvojlitrový štvorvalec EcoBoost s výkonom 184 kW, originálny športový zjav a veľmi slušne odladený podvozok. Mali sme tú česť s Focusom ST kombi a s autom sme zažili kopu zábavy. Je to mačo, s uspokojujúcim zvukom a istotou na ceste.

Dole ho sťahujú pridrahé príplatkové farby, no hlavne absencia samosvorného diferenciálu, ktorý podľa nás auto pri takomto výkone potrebuje. S elektrickým prenosom krútiaceho momentu však nepožiera priveľa výkonu v zákrute a v dobrý rukách a s manuálom je to skvelé auto.

7. BMW 125i 218 k – 30 000,-

Trojdverové jednotkové BMW si akurát sadlo na našu hranicu. Tak ako pri Mercedese ide o prémiovku, ktorá v základe veľa nemá, čo auto sťahuje nadol. Je to však Bavorák a navyše so zadným náhonom a veľmi slušným dvojlitrovým benzínovým turbo štvorvalcom s výkonom 160 kW. Koncepcia motor vpredu, pohon vzadu je najväčšia devíza auta.

Jednotka síce stárne a chystá sa nástupca, no dokazuje, že nepotrebujete hneď kupovať M-ko, aby ste si užili klasickú BMW zábavu.

6. Suzuki Swift Sport 136 k – 14 690,-

Suzuki Swišť Sport je „posledným mohýkánom" v našom výpočte, ktorý si k výkonu nepomáha turbom. Podkapotou mu bzučí stará ale dobrá atmosféra, čo sa prejavuje aj na výkone. Síce finálnou cifrou neočarí, jeho cena je adekvátna a základnú výbavu má ozaj bohatú. Navyše je to veľmi dobre urobené auto s motokárovým fílingom, príjemným zvukom, presnou prevodovkou a zábavnosťou akú mu môže závidieť nejden väčší borec.

Swift Sport skrátka dokazuje, že tabuľkové parametre nie sú všetko a zábavy si s ním zažijete až-až. Vyskúšali sme ho a Swištík Sport je nielenže akčný kochlík, ale aj slušná imidžovka.

5. Opel Astra GTC OPC 280 k – 25 400,-

A ide do tuhého. Astra OPC jednoznačne patrí do TOP 5. Astra GTC OPC má najvyšší výkon v tomto rebríčku. Výkon navyše dopĺňa mechanickým samosvorným diferenciálom. Spolu s celkom dobrou manuálnou prevodovkou to z OPC-čka robí poriadne nabúchanú mašinu, ktorej však víťazstvo odoberá vyššia hmotnosť a iba tri menej praktické dvere.

Vysoká hmotnosť je v športových autách neodpustiteľným problémom a OPC-čku by sa zišlo aj päť dverí. Napriek tomu je to praktické auto, ktoré za prvou trojkou zaostáva len o malý chĺpok. Subjektívne je to poriadne maskulínne auto, ktoré zaujme nejeden ženský pohľad.  

4. Škoda Octavia RS 220 k – 25 640,-

Octavia RS lavírovala medzi piatym a štvrtým miestom, no nakoniec obsadila štvrté. Je to športové auto ako z rozumu, tak i z vášne. Je to najpraktickejšie a najúžitkovejšie viacúčelové auto v tomto výpočte. Tak ako klasická Octavia ponúka priestrannosť a praktickosť vyšších tried s nižšími nákladmi. RS k tomu pridáva mimoriadne vydarený bodykit, imidž, v našich končinách slávne meno RS a pochopiteľne veľmi slušné jazdné vlastnosti. Motor 2,0 TSI je výbornou voľbou. „Eresa“ však pod tou istou značkou ponúka aj naftovú verziu, ktorá je ešte obľúbenejšia ako benzínová. Aj keď nafta do nášho výpočtu nepatrí, skutočnosť, že RS vie mať aj naftu aj benzín Octavii pomáha.

Ak totiž chcete športovať a zároveň šetriť, nikto vás z diaľky neodhalí a stále máte vysokocenenú RS, aj keď je to vlastne klepotač. V našich končinách veľká devíza. Beztak je to veľmi dobre vyladené auto, ktoré ťaží z kvalitného podvozku a know how Volkswagenu. Navyše má nižšiu vstupnú cenu ako Golf GTI a má viac charakteru.

3. Mini Cooper S 192 k – 24 100,-

Mini Cooper S mení nevýhodu na výhodu a patrí k tomu najzábavnejšiemu čo na našom trhu môžete dostať. Pravidlá zábavnosti doslova prevracia naruby a s predným náhonom bez samosvorného diferenciálu vás neuveriteľne zabaví. Na istotu v zákrute mu stačí elektronická kontrola krútiaceho momentu. V skutočnosti je to jediné auto, ktoré má tendenciu do nedotáčavého šmyku a vôbec to nevadí. Je to totiž motokára s veľkým M. To auto vás vyzabáva aj pri päťdesiatke, cez volant doslova zrastiete s asfaltom, do krvi sa vám tlačí toľko adrenalínu, že by to postavilo na nohy aj mŕtveho.

Z toho auta ide strach a v neskúsených rukách sa zmení na zabijaka. Len málokto v tom aute vydrží na horúcom mieste spolujazdca, a to ani nemusíte byť profesionálny pretekár a jazdiť šialenými rýchlosťami. Navyše je to Mini... Mini Cooper, Mini Cooper S, a to z neho spolu s dizajnom tvorí najimidžovejšie auto v rebríčku. Nová generácia sa navyše polepšila aj s praktickosťou a aj vzadu sa dvaja pasažieri odvezú (dosť nepohodlne). Navyše ani kufor už nie je taký malý ako býval. Je to auto ako do mesta, tak i na diaľnicu a na horský priesmyk. Tento trhač pneumatík vás enormne vykrúti a stanete sa v ňom neprehliadnuteľný. Treba sa však krotiť pri vybavovaní auta. Rýchlo zdvojnásobite jeho základnú cenu.

2. Renault Mégane RS 265 k – 28 790,-

Ako som spomínal v nedávnom teste Clia RS Monaco GP, Renault vie ako urobiť športový hatchback. Mégane je rozhodne jedným z najlepších hot-hatchov súčasnosti, čo dokázal aj na okruhu Nurburgring, kde verzii Trophy patrí najrýchlejší čas prednokolky na svete. Mégane RS má manuálnu prevodovku, obrovský výkon, prvotriedny podvozok a tiež mechanický samosvorný diferenciál. Spolu s Astrou GTC OPC jasne kraľuje hot-hatchom v dizajne a športovom imidži.

Už v základe má škrupiny od Recara, a to nepotrebuje komentár. Medzi ním a prvým miestom nie je prakticky žiaden rozdiel a jediné čo mu uberá z krásy je skutočnosť, že samosvor nemá v základe a spolu s podvozkom CUP stojí 1600 eur, čím prekračuje našu hranicu 30 000,-. Samosvor pri tomto aute považujem za nevyhnutnosť. Zopár promile mu ubral aj menší počet dverí.  

1. SEAT Leon Cupra 265 – 25 140,-

Keď som sa do tohto rebríčka púšťal, nečakal som, že na špici bude tak tesno. Aj keď piate miesto od prvého delí ozaj málo, ešte menej delí druhé od prvého. Napriek tomu je SEAT Leon Cupra zaslúžene na prvom mieste. Nižšia výkonnostná verzia s výkonom 265 koní akceleruje z nuly na sto rovnako rýchlo ako výkonnejšia 280-tka, a tak je iba na registračných poplatkoch, kto si ktorú zvolí.

Leon Cupra má okrem výborného výkonu z toho istého motora, ktorý sme v rebríčku našli už trikrát predtým, navyše elektronicky riadený diferenciál, fantastický podvozok, najhorúcejšie gény v rámci koncernu Volkswagen a zároveň najnižšiu cenu pri trojčencoch Golf GTI, Leno Cupra a Octavia RS. Pritom za ňu ponúka najšportovejšie schopnosti. S Golfom si môže podať ruku čo do praktickosti, a síce v tomto ohľade zaostáva za Octaviou RS, z prvej trojky je najpraktickejší. Pritom na Nurburgringu zajazdila Cupra čas pod 8 minút bez toho, aby museli konštruktéri vyhádzať sedadlá a všetko čo pre výkon nebolo potrebné. Fakt, že vám stačí doplatiť si do 280-tky okruhový kit a kedykoľvek môžete (teoreticky) vyliezť na Nurburgring a zajazdiť čas pod 8 minút je ozaj niečo. Najpraktickejší, najrýchlejší, druhý najvýkonnejší a pritom celkom nenápadný, no na prvý pohľad športovo založený. Cupra je skrátka pojem a najlepšie zábavné športové auto súčasnosti s minimálnou cenou.

Ján Hargaš

Komentáre k článku


© Copyright 2016 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.