2014-09-08 04:00:00
Načo je opasok? Na
Načo je opasok? Na to, aby držal - batériu, keď už nie gate...
Zdroj: GTU

Horor pri technických kontrolách: fušerina a šokujúce nedostatky

Ak máte absolvovať kontrolu na STK, v akom stave je vaše auto? Prejde ju v poriadku?

Nemecké spoločnosti TÜV, DEKRA a GTÜ, ktoré vykonávajú technický dozor nad autami na nemeckých cestách, sa neraz stretávajú doslova s do neba volajúcim technickým stavom áut. Mnohé majú urobené „opravy“ v štýle „urob si sám.“

O niektoré z nich sa raz za čas podelia s ostatnými vodičmi, aby vedeli, čo všetko je možné „opraviť“ podľa názoru motoristov do stavu, v ktorom sa neobávajú prísť na kontrolu. Tentoraz zdokumentovali desivé nedostatky strediská GTÜ. To všetko na autách, ktoré prišli na pravidelné technické kontroly!

Je jasné, že ak treba ísť s autom na kontrolu, dáme ho do poriadku, aby s ním neboli problémy. Nie tak v Nemecku, o ktorom si myslíme, že je na tom podstatne lepšie, ako naše malé Slovensko. Prípady, ktoré vám predkladáme, šokovali skúšobných komisárov. No bodaj by aj nie. Niektoré prípady boli totiž nielen kuriózne, ale aj odstrašujúce.

Poďme si predstaviť aspoň niektoré z nich:

Jedna bublina nestačí. Pneumatika, ktorá má toľko bublín po obvode je doslova kuriozita – ale nebezpečná. Stačí, aby sa čo i len jedna oslabená časť poškodila počas jazdy a dôjde k explózii pneumatiky.

Zdroj: GTU
Zdroj: GTU

V druhom prípade k takému niečomu dôjsť „nemôže“, lebo podobný problém vyriešil akýsi Šikulka Makač v jednej osobe zvlášť kreatívnym spôsobom: oslabenú bočnú stenu pneumatiky zosilnil plechovou výstuhou priskrutkovanou priamo o pneumatiku..!

Veľmi prakticky vyzerá ťažné zariadenie upevnené v zakázanej zóne – na prednej časti auta. A čo poviete na efektné osvetlenie spodnej časti auta, ako ho zvyknú robiť rôzne tuningové firmy? Lenže v tomto prípade sa LED pásiky ocitli upevnené iba pomocou lepiacej pásky na akýchsi priečnych držiakoch...

Zdroj: GTU
Zdroj: GTU

Pamätám si na prípad, keď mi v jednom servise rozprávali historku, ako sa sťažoval vietnamský majiteľ Lady, že mu auto nebrzdí. Keď ho dali na zdvihák (auto, nie majiteľa!), namiesto brzdových platničiek bol len plech, na ktorom boli pôvodne nalepené... Tu je problém opačný: platničky by aj boli, len kotúča akosi niet. Prebrzdili ho až do hrúbky pár listov papiera - na 2 milimetre v najhrubšom mieste!

Je obdivuhodné, ako dokážu domáci majstri, alebo možno aj iní „odbornící“ všeličo zlepiť, pozvárať, znitovať, či len tak upevniť viazacím drôtom. Keď sme pri tom zváraní, ako bezpečne by ste sa cítili v aute, ktoré má zvarený (!) náboj kolesa?

Alebo z inej oblasti „bezpečnosti: kto vie pre akú príčinu roztrhnutý (?) bezpečnostný pás – aby sa náhodou nevyvliekol a neskončil nadobro v B stĺpiku, získal na konci uzol – a so zvyškom ho spájal drôt, ktorým sa vystužujú kvety...

Zdroj: GTU
Zdroj: GTU

Je tiež veľmi zaujímavé pozrieť sa na riešenie konštrukcie „dvojitej vane pri vozidle VW Jetta, kde unikajúci olej z dieslového motora zachytávala najprv kovová zberná nádoba a „pán majster“ prirobil potom ešte plastový prídavok, keďže ten pôvodný nestačil zvládať netesnosti motora. Jednoducho dvojnásobná fušerina!

Ďalší majiteľ chcel určite ušetriť výdavky za montáž manžety na náprave špeciálnym riešením v podobe igelitových vreciek. Neprijateľné bolo aj riešenie urob si sám (alebo ak chcete Do-it-yoursel) mechanika, ktorý v prípade prasknutej listovej pružiny „vymyslel“ unikátne riešenie, kde ju kúsok od strmeňa držal kus drôtu... Mali by ho, podobne ako ďalších „selbstmachrov“, ktorí všetko vedia, všetko poznajú a všetko opravia ako McGyver, posadiť do väzenia za všeobecné ohrozenie...

Zdroj: GTU
Zdroj: GTU

Alebo čo si pomyslieť o riešení, keď sa pokazil upevňovací mechanizmus ťažkého akumulátora? Žiadny problém! Na upevnenie poslúži predsa opasok na nohavice! Vlastne aj na batériu...

No a čo vy? Odvážili by ste sa ísť na technickú kontrolu s nejakým podobným riešením? Alebo ste zažili niečo podobné vo svojej praxi? Pochváľte sa, nech vieme, či sme my, Slováci aspoň v tomto prípade lepší...

Jozef Vydra
ZDROJ: GTU, de.autoblog.com, TUV

Komentáre k článku


Stream naživo