2014-07-01 05:55:55
Opel oslavuje v tomto
Opel oslavuje v tomto roku 50 rokov svojho firemného dizajnového štúdia.
Zdroj: Jozef Vydra

EXKLUZÍVNE: Opel prekvapil - jazdili sme v 50 ročných autách v sídle značky

Dobrodružstvo, ktoré si nemôžete nechať ujsť! Ak sa vám podarí, posadiť sa za volant veterána.

Mali sme to šťastie pár ich vyskúšať na záver júna dokonca priamo v centrále značky Opel, v nemeckom Rüsselsheime. Opel nás pozval, aby sme si spoločne pripomenuli jeho jubileum – pred 50 rokmi založil dizajnové štúdio pre automobily značky v bleskom v znaku.

50 rokov výročia vzniku dizajnu značky Opel je zároveň oslavou európskeho automobilového dizajnu. Nie že by predtým neexistovalo vôbec nič a že by dizajn áut neexistoval. Boli to však zväčša nápady nezávislých dizajnérov, ktorí vytvárali krivky a línie. Dizajn priamo u výrobcov v 50 rokoch minulého storočia prakticky neexistoval a bola to skôr výnimočná zvláštnosť.

Mekkou moderného štýlu a automobilového dizajnu v tom čase bol americký Detroit, ktorý fungoval ako praotec výroby automobilov vôbec. Hlavnú úlohu hral General Motors (GM), ktorý určoval trendy a bol lídrom v oblasti technológií aj dizajnu. V Európe sa presadzovali stále viac známi talianski dizajnéri. Opel sa pod krídlami GM rozhodol, že urobí prielom v tejto oblasti.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V júni 1964, teda pred 50 rokmi, otvoril v Rüsselsheime nové „Stylingové“ štúdio. Stal sa tak prvým výrobcom áut v Európe s modernou dizajnovou organizáciou a priekopníkom automobilového dizajnu mimo USA. Budovy, štruktúra zamestnancov a vývojová základňa boli podobné dizajnovému štúdiu GM v Detroite v štáte Michigan – v tom čase najväčšiemu vo svojej oblasti. O krátky čas sa Opel stal prvým európskym výrobcom automobilov, ktorý vyvinul a predstavil koncepčné auto: Experimental GT mal svoju premiéru na autosalóne IAA v neďalekom Frankfurte.

Tradícia, ktorá sa vracia

Už začiatkom 60 rokov sústredil Opel množstvo mladých, talentovaných návrhárov, aby rozvíjali svoj talent. Preto mal dobrú základňu a množstvo jeho modelov nieslo pečať priekopníckych, inovatívnych vizionárskych a netradičných foriem a technológií. To sa prenieslo až po súčasnosť, kde sa Opel charakterizuje ako inovatívna. emociálna a silná nemecká značka. Jej posolstvo sa nesie v duchu filozofie: „Sochársky dizajn spojený s nemeckou precíznosťou.“ Dnes možno povedať, že súčasnosť čerpá námety v minulosti a dnešní dizajnéri čerpajú nápady z myšlienok, ktoré priniesli ich predchodcovia. Stretli sme minimálne dvoch takých výnimočných automobilových dizajnérov, ale o tom inokedy.

Nechal som sa zviezť ikonou

A priznávam, že to zvezenie bolo naozaj úžasné. Roky šesťdesiate sa v minulom storočí inšpirovali vo výrobe áut americkým štýlom. Veľké limuzíny s pohodlnými sedadlami, výkonným motorom a automatickou prevodovkou boli jednoducho „in“. Koncept Opel GT sa v tom čase úplne vymykal niečomu podobnému a bolo to ako zjavenie. Prinášal netradičné športové línie, jednoducho nič podobné sa vtedy v Európe (a nielen tam) nenosilo. Vyskúšať si túto ikonu priamo spoza volantu – to je možno viac ako splnený sen. Podarilo sa a treba povedať, že mi neprekážal ani netradične úzky priestor kabíny auta.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Tvar auta, zvuk motora, odozva riadenia, to všetko ma vlastne „posotilo“ o 50 rokov proti prúdu času. Nebyť moderných áut okolo a kvalitných ciest, na ktorých sme sa pohybovali, bol som ochotný uveriť, že cesta v čase existuje. Rozmaznaní úrovňou súčasných áut si neuvedomujeme, že (ešte nedávno) existovali autá, ktoré boli stelesnením športovej esencie v ich rýdzej podobe, kde kúsok odhaleného plechu v interiéri nebol neakceptovateľným „fopá“. Po zhruba 15 kilometroch za volantom vystupujem a triedim si zážitky. Sú natoľko silné, že zabúdam fotiť túto modernú ikonu zo začiatkov éry dizajnového štúdia – „gétéčko“ ide doslova na dračku, z rúk do rúk. Každý ho chce mať, každý po ňom túži. Zážitok na nezaplatenie...

Obývačka na kolesách

Kam ďalej? Čo si vybrať? Zrazu ho vidím: čaká na mňa, nenápadne sa krčí v kúte parkoviska. Akoby ho všetci ohrdli a vsadili na tie najsilnejšie zážitky s ďalšími peknými a zaujímavými autami s bleskom v znaku. Opel Kapitän, Opel Admiral – to boli veľké, už spomenuté „lode v americkom štýle“ z produkcie značky Opel. Ale čo ponúkne a predvedie „malý“ Rekord? Tento pochádza z roku 1967. Takže oslavuje 47 rokov. Nebadať to na ňom. Na pohľad je v perfektnom stave. Láka ma preskúmať ho.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Už prvý, letmý dotyk napovie, že to nebude len tak: masívne, odpružené sedadlá ako kreslá v obývačke zo 60 rokov nemajú opierky hlavy a iba nízke operadlo. Nechýba bezpečnostný pás, ale takmer som sa v ňom zamotal a to si ešte podobné pamätám. Žiadny samonavíjací mechanizmus – dĺžku si upravujem sám. Dotiahnem viac a takmer nemôžem dýchať... Štartujeme. Snažíme sa o to spoločne. Ja aj dvojliter podkapotou. Presnejšie štvorvalec s objemom 1,9 litra. Neviem zistiť, koľko má naozaj odkrútených kilometrov, no jeho odhodlanie rastie a pretaví sa do voľnobehu. Trocha pridávam plyn, motor iba jemne vibruje. Veľký „autobusový“ volant s ultratenkým vencom mi pripadá ako zjavenie v ére dnešných moderných. „Kutáč“ pod volantom (pre menej kreatívnych = radiaca páka) znamená jediné: toto auto má automatickú (trojstupňovú) prevodovku, presúvam teda páku do polohy D a opäť pridávam pridávam plyn...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

On ide a dokonca bez problémov

Tie som spôsobil nechtiac autu aj sebe ja sám. Nevšimol som si, že namiesto polohy D som zaradil pozíciu L (low). Ako sa ukázalo, je to vlastne jednotka pre jazdu do kopca, na zlom podklade a podobne. Počas jazdy sa mi nedarí zaradiť normálny režim, preto neriskujem. Musím zastaviť a volím už správne: Rekord prekvapuje ľahkým chodom, razantným prejavom na stlačenie plynu a príjemným ovládaním súčasne. Volantom však neustále musím korigovať aj priamy smer – vidno ako geometria podvozka prekonala od tých čias obrovský vývoj. Gott sei dank! Teda vďaka bohu za tie dnešné autá, ktoré v porovnaní s tým, čo som mohol vyskúšať sú ako moderná navádzaná strela na rozdiel od muškety nabíjanej ešte spredu...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pokrok, ktorý sa nedá porovnať, ani keď ho zažijete

Účel splnili aj vtedajšie autá. To, že sa súčasné posunuli o míľové kroky vpred, za to môže vývoj technológií a materiálov na jednej strane. Výrazne k tomu prispeli aj dizajnéri, ktorí svoje odvážne nápady a myšlienky postupne pretavili do dnešnej podoby áut zvonka, aj vo vnútri. Vďaka za priestor a možnosti, ktoré im dal napríklad aj Opel, keď pred 50 rokmi vizionársky otvoril „Školu dizajnu“ pod svojim patronátom.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo