2014-05-21 10:10:00
čo sa stane s
čo sa stane s novými autami, keď ich nikto nechce?
Zdroj: vincelewis

FOTO: Kam idú nové autá, keď si ich nikto nechce kúpiť?

Vieme kam idú autá, keď prestanú slúžiť svojmu účelu, ale čo sa deje s čerstvo vyrobenými autami, ktoré nikto nechce?

Nič, čakajú na svojho kupcu... Nedávno svetovými i slovenskými médiami preletel článok, približne dvakrát zrecyklovaný, ktorý v štýle: "kam tento svet speje" informuje o tom, že automobilky už od začiatku krízy vyrábajú autá tak ako pred krízou a tie sa len kopia a kopia a nemá ich kto kupovať.

Podporou pre dané tvrdenia sú hŕby fotografiíí zachytávajúce parkoviská pri závodoch automobiliek, v prístavoch, či na iných miestach, kde majú byť zachytené vozidlá, ktoré boli vyrobené, nechcené, zaparkované a ponechané na pospas poveternostným podmienkam.

V článku sa uvádza, že existujú desiatky podobných miest, kde autá jednoducho stoja a čakajú na zákazníkov, ktorí nikdy neprídu, pretože kríza totálne umlčala záujem o autá. Jednotlivé pochybné a na prvý pohľad nereálne pasáže daného článku nebudem bližšie rozoberať, svoju prácu v tomto smere vykonal americký Jalopnik, no zaráža ma iná skutočnosť.

A totiž to, s akou ľahkosťou dané fotografie a informácie prebrali slovenské, české a iné médiá. Iste, článok, podobne ako mnohé ďalšie preberané články hrá na zvučnú strunu: pocit, že sa svet uberá nesprávnym smerom. K tomu pridáva nádych konšpirácie a jednoznačné fotografie.

V záplave správ práve takáto informácia zaujme najviac a je ťažké odolať jej, no troška zdravého rozumu by sa šikla nielen novinárom, ale i čitateľom.

Zdroj: vincelewis.com
Zdroj: vincelewis.com

Tvrdenie, že automobilky už od začiatku krízy vyrábajú autá pre nikoho, odkladajú ich na parkoviská a namiesto nich predávajú nové autá je sama o sebe absurdná. Problém však je, že daný článok v sebe skrýva aj časť pravdy. Minulej pravdy.

Potom, čo v roku 2008 vypukla kríza a doslova zo dňa na deň klesal záujem o nové autá, skutočne prišlo k nadvýrobe. Ako vieme, automobilky na daný problém reagovali spomalením výroby, no aj napriek plným skladom, nemohli úplne vypnúť, čo i len dočasne výrobu. Nákladnosť takéhoto kroku by bola omnoho väčšia než istý čas vyrábať autá zdanlivo pre nikoho. Zastaviť výrobu totiž znamená ukončiť dodávateľský a odberateľský reťazec a to otvára doslova pandorinu skrinku problémov a strát. Automobilky tak radšej dočasne vyrábali viac než bol dopyt, plnili svoje parkoviská, no rozhodne svoje autá neodkladali na prepadlisko dejín, kde ich po rokoch zožrala hrdza. V súčasnosti mnohé z automobiliek dokonca nestíhajú vyrábať a v podstate všetky "nadvýrobené" automobily sú už dávno predané.

Jedinou otázkou po tomto článu zostáva, či možno považovať "odložený" automobil stále za nový automobil. Predsa len je iné ak je auto zákazníkovi dodané priamo z výrobnej linky a ak niekoľko mesiacov stojí vonku v horúčavách, v daždi i v snehu. Automobilky v takýchto prípadoch uplatňujú skladové zľavy, čím v podstate stratu hodnoty ako tak vyrovnávajú.

Je tak len na zákazníkovi, či sa mu oplatí kúpiť auto v akcii, alebo si radšej počká na auto presne podľa jeho požiadaviek. Vo väčšine prípadov v tom však nie je nič zlé a auto funguje ako má a "vonia" ako nové.

Takže o čo tu vlastne ide? Ide o fotografie staršieho dátumu, zachytávajúce dnes už takmer úplne neexistujúce skutočnosti, pričom im navyše autor článku dáva nereálny podtón. Zobrazené parkoviská sú dnes omnoho menej zaplnené a ak predsa len vyzerajú podobne, je to preto, lebo dnešná úroveň výroby a predaja automobilov je taká veľká, že kým sa auto dostane z krajiny výroby do krajiny určenia musí si niekde nejaký čas počkať (napr. v prístave, kde čaká na loď).

Skrátka, milí čitatelia, neverte všetkému, čo je napísané a neverte všetkému čo vám hrá na strunu. Na druhú stranu, nenechajte sa ani zmiasť opačnými extrémami v podobe konšpiračných teórií.

Obrázky z jednotlivých parkovísk nových a "nechcených áut" si môžete pozrieť v galérii.

Ján Hargaš

Komentáre k článku


Stream naživo