2014-05-17 04:00:00
Elektromobily dostali zelenú aj
Elektromobily dostali zelenú aj v Eurovei
Zdroj: Ján Hargaš

Z Bratislavy do Košíc elektromobilom za 10 EUR! A minimálne 7,5 hodiny... Krása!

Sny mnohých vlastníkov elektromobilov (áno, je to irónia) sa splnili. Východ a Západ spája sieť dobíjacích staníc.

Najprv si však prečítajte oficiálne informácie o tejto novinke. K nášmu pohľadu sa dostanete na konci ;).

Na trase medzi Bratislavou a Košicami pribudli nové rýchlonabíjacie stanice pre elektromobily. Za súkromné peniaze sa ich vybudovalo 15. Vodiči elektromobilov, ktorí jazdia medzi východom a západom Slovenska, tak dostali viac možností, kde si môžu na ceste svoje auto dobiť a namiesto niekoľkých hodín im to bude trvať 20 minút. Nabíjacie stanice dnes slávnostne otvorili v Bratislave.

Na jedno nabitie dokáže elektromobil prejsť približne 150 kilometrov. "Pri podpore elektromobility bolo v minulosti asi najväčším problémom absencia siete dobíjacích staníc. Ak dnes vodiči pôjdu z Bratislavy či Nitry do Košíc, cestu už zvládnu bez problémov a obmedzenia," vraví riaditeľ kancelárie primátora Bratislavy Ľubomír Andrassy.

Sieť staníc po Slovensku budovali posledných šesť mesiacov, skončili koncom marca a ešte sa testovali. V hlavnom meste mali dosiaľ dve stanice, v rámci projektu pribudli ďalšie dve. Jednu vybudovali v Trnave, Piešťanoch, Trenčíne, Žiline a v Nitre dostali dve. Ďalšie má Pohronie, Banská Bystrica, Ružomberok, Poprad, Prešov a posledné dve nové sú v Košiciach.

"Snažili sme sa zosúladiť lokality okolo D1 a R1, čo sú najdôležitejšie cestné ťahy. A zároveň sme ich chceli umiestniť na miestach, kde vodiči môžu svoj čas využiť napríklad na kávu alebo vybavenie vecí, keďže nabíjanie trvá 20 minút," vysvetlil pre TASR Peter Badík zo spoločnosti Greenway, ktorá projekt spolufinancovala. Často sú tak nabíjacie stanice umiestnené v strede miest. "Budú slúžiť teda aj obyvateľom miest, ktorí potrebujú v priebehu dňa auto dobiť."

Košice dnes zároveň dostali desať elektromobilov. Podľa primátora mesta Richarda Rašiho ich bude využívať vodárenská spoločnosť. "Elektromobily sú v Košiciach stále ojedinelou záležitosťou. Možno tieto naše inšpirujú podnikateľov, aby si prerátali náklady," poznamenal primátor. Košice chcú dať parkovanie pre majiteľov elektromobilov zadarmo, Bratislava zase vlani avizovala, že chce pre nich vytvoriť 30 bezplatných parkovacích miest v centre.

Vybudovaním staníc sa Slovensko zapojilo do európskej siete elektrostaníc, ktorá ide od východného Slovenska až po Atlantik. Jednou z výhod používania elektrického automobilu sú štvornásobne nižšie prevádzkové náklady ako pri jazdení na naftu. Cesta z Bratislavy do Košíc tak bude stáť menej ako 10 eur na automobil.

No poďme si to trošku prerátať...

10 eur na auto je skvelé a vzhľadom na cenu elektriny aj reálne. Cena však nie je jediná „cifra“, ktorú pri jazde rátate, však?

Nebudeme rátať vstupné náklady pre využívanie elektromobilov, to by sme iba komplikovali. Stačí nám ak si zrátame, že aj keď má elektromobil uvádzaný dojazd 150 kilometrov, nikdy taký dojazd nedosiahnete (jedine že by ste mali Teslu S...), obzvlášť nie cestou po diaľnici a kopcovitých priesmykoch. Vyskúšali sme to na vlastnej koži. Maximálne prejdete 100 kilometrov. Ak prirátame, že počas cesty nechcete sedieť v zime, zapnete si rádio a aj svetlá využijete, nehovoriac o tom, že nebudete chcieť ísť po diaľnici 80-tkou, tých 100 km sa pokojne zníži na 70 a na to, aby ste sa nemuseli stresovať, využijete každú jednu dobíjaciu stanicu v okruhu 50 km. V podstate tak „vymetiete“ skoro všetky prístupné dobíjacie stanice na ceste z jedného konca Slovenska na druhý (nedajboh, aby niektorá z nich nefungovala). Čas 20 minút je tiež veľmi pozitívny. Reálne auto dobijete za pol hodinu (aj to sme prižmúrili obe oči).

Znamená to, že počas cesty na Východ, či na Západ navštívite sedem dobíjacích staníc. Možno sa vám jednu podarí ušetriť, no za tie nervy to asi nestojí. Ak rátame, že stres vám je cudzí zastavíte 6-krát na 30 minút. To sú rovné tri hodiny navyše. Keďže sú viaceré stanice v centre miest, prirátať treba aj čas, kým sa k nim dostanete a kým sa znova vrátite na cestu (hlavne na diaľnici). Bežný čas pri ideálnej premávke pri jazde z Bratislavy do Košíc je 4,5 hodiny (väčšinou 5 hodín). Ak prirátame tento čas, vychádza nám, že na ceste strávite minimálne 7,5 hodiny (v ideálnych podmienkach). Reálne sa môžete dostať až k cifre 9 a viac hodín (podľa trasy, dopravnej situácie, rýchlosti a spôsobe dobíjania). A nemyslite si, že deficit z nabíjania môžete dobehnúť zvýšením rýchlosti na diaľnici. Elektromobily jednak rýchlejšie ako 120 km/h ísť nevedia a navyše pri rýchlosti nad 90 km/h je intenzita vybíjania taká veľká, že si nabíjačku budete musieť hľadať možno skôr než po 50-tich kilometroch. A ešte niečo, čo ak na dobíjacej stanici niekto bude? Čas sa opäť nakopí.

Z Bratislavy do Košíc elektromobilom sa teda dá ísť a to je fajn. Pre budúcnosť. Dnes by to bolo skôr dobrodružstvo ako skutočná cesta. A ak ide o peniaze... Nebude trvať dlho a vlak z BA do KE bude stáť skoro rovnako a čo je dôležitejšie, stihne to dvakrát rýchlejšie a pohodlnejšie. Ale pre dobrodružné povahy... Prípadne pre elektromobily s takýmto vynálezom, prečo nie! :) 

Ján Hargaš
ZDROJ: TASR

Komentáre k článku


Stream naživo