2014-05-13 06:00:00
Mercedes z PUR montážnej
Mercedes CLK pedizajnovaný pomocou PUR montážnej peny zvonka aj zvnútra...
Zdroj: buildraceparty.com

Mercedes pomocou kartónu a PUR peny zmenený na nepoznanie

Máte doma, či niekde na smetisku starú vyradenú „popolnicu“? Dá sa zmeniť na krásny kúsok.

Čo tak namiesto drahých a moderných materiálov z karbónu použiť niečo dostupnejšie a lacnejšie? To si povedal aj jeden automobilový nadšenec z Litvy, ktorý sa rozhodol prestavať Mercedes CLK, ktorý už smeroval na večný odpočinok na šrotovisko. Základ teda bol, ale čo ďalej? Dilemu vyriešil veľmi elegantne a nanajvýš netradične: rozhodol sa, že na zmenu tvaru karosérie, ale aj interiéru použije polyuretánovú penu.

Je to materiál, ktorý poznáte napríklad v spreji ako montážnu penu pri osadzovaní okien, alebo aj potrubí a podobne. Tesní, izoluje. Po nastriekaní niekoľkonásobne zväčší svoj objem a vyplní priestor. Litovský „dizajnér“ použil penu, ktorú si miešal sám a keď sa začala „nafukovať“, nanášal ju na patričné miesta karosérie aj interiéru. Nespočetnekrát, lebo musel počkať, kým pena vytvrdne a pridal ďalšiu dávku na iné miesta a tak pekne až dovtedy, kým jej nebolo akurát.

Potom nastúpila ďalšia činnosť: tvarovanie povrchu. Keby mal vyrobené negatívne formy, do ktorých by penu „odlial“, bola by táto časť určite menej náročná, ale celok by sa neuveriteľne predražil. Pri jednokusovej „výrobe“ jediného modelu tak potreboval šablóny a ostré nástroje, ktorými postupne ako sochár rezal a tvaroval PUR penu do výsledného tvaru – na povrchu auta, aj v kabíne.

Zdroj: buildraceparty.com
Zdroj: buildraceparty.com

Nevedno koľko hodín musel stráviť týmito úpravami (a bolo ich určite poriadne veľa), kým dosiahol vytúženú zmenu, ani ako dokončoval povrchovú úpravu (fólia, či tmel a lak?). No jedno je isté: výsledok naozaj stojí za zhliadnutie! Zreštaurovanie rozbitého „céelkáčka“ sa mu podarilo na jednotku. Svoj výtvor ešte pred začiatkom prác postavil na 30 palcové kolesá a celok skutočne vzbudzuje údiv.

Kto by bol povedal v čase, keď boli na aute prvé vrstvy peny, čo sa z toho nakoniec vykľuje? Naozaj klobúk dole pre invenciou aj nápadom použiť netradičné materiály na „prestavbu“. Otázkou je, ako trvanlivá bude tento postup. PUR pena je ľahký, pomerne pevný, ale pri veľkom tlaku aj krehký materiál.

Zdroj: buildraceparty.com
Zdroj: buildraceparty.com

Vôbec netušíme, ako by takto „izolované“ auto obstálo pri náraze. Povrch peny musí byť pokrytý materiálom, ktorý zabraňuje pôsobeniu ultrafialového žiarenia. Jeho vplyvom totiž pena krehne. Je navyše aj nasiakavá v prípade, že sa poruší jej celistvý povrch pri vytvrdzovaní. To sa v tomto prípade udialo, lebo Litovčan povrch postupne rezal, brúsil, takže zostal s otvorenými pórmi.

Nech je akokoľvek, svojim počinom si získal naozaj svetovú pozornosť. O to mu zrejme tiež išlo, okrem vyjadrenia svojho dizajnérskeho cítenia... Celý postup náročnej premeny škaredého káčatka na krásnu labuť si môžete pozrieť vo fotogalérii.

Jozef Vydra
ZDROJ: tellmenow.com

Komentáre k článku


Stream naživo