2014-02-01 10:30:00
Jaguar XFR-S - 62,5l/100km,
Jaguar XFR-S - 62,5l/100km, 302 km/h

Aká je cena za rýchlosť: takéto sú reálne spotreby pri maximálnej rýchlosti

Nemecký magazín Auto Bild uskutočnil zaujímavý test okamžitej spotreby paliva pri maximálnej rýchlosti

Najsmädnejší „viťaz“ dosiahol spotrebu 62,5 l/100 km, v tom momente však išiel viac ako 300 km/h. Viete, ktoré auto malo najmenšie nároky na dodávku paliva? Asi neuveríte, ale Škoda Octavia  1.2 TSI.

Asi netreba nikoho presviedčať, že skutočná prevádzková spotreba paliva je neraz na hony vzdialená tej, ktorú udávajú výrobcovia. To už dnes vie každý skúsenejší motorista. Väčšina aj vie, prečo je to tak. Predpísaný merací cyklus je totiž postavený tak, aby ho s rezervou zvládlo absolvovať aj to najpomalšie auto s najslabším motorom, ktoré by sa mohlo objaviť v ponuke výrobcov. Preto väčšina áut absolvuje meranie v režime extrémne nízkeho zaťaženia. Také v premávke nedosiahnu ani tí super najšporovlivejší vodiči. Je potom jasné, že automobilky uvádzajú takto dosiahnutú spotrebu za fakt, hoci pôvodne mal tento cyklus slúžiť len na porovnávanie spotreby medzi jednotlivými modelmi.

Automobilky si pod tlakom predpisov (hlavne z Bruselu, kde nevedia, čo by ešte na výrobcov a motoristov vymysleli) pomáhajú mnohými viac, či menej etickými trikmi. Dnešné riadiace jednotky motorov napríklad dokážu rozoznať merací cyklus a prispôsobia mu dávkovanie paliva!

Na plný plyn

Aká je situácia na opačnom konci, teda ak prinútime motor pracovať pri plnom zaťažení, akého je schopný? Práve takúto otázku si položil i nemecký Auto Bild. Jeho technici vybrali a zhromaždili desať aut najrôznejších tried áut. Od športových sedanov, cez luxusné SUV až po kompaktné hatchbacky. Podrobili ich netradičnej skúške: merali ich okamžitú spotrebu pri maximálne rýchlosti.

Nekonali sa žiadne prekvapenia. Výsledok má svoju logiku, petože najvyššiu spotrebu dosiahli autá s najvyššou maximálnou rýchlosťou, alebo s veľkým aerodynamickým odporom. Platí, že čím viac vzduchu musí auto „odtlačiť“ z cesty, tým viac energie na to spotrebuje.

Neuvádzané výsledky prekvapia

Športový Jaguar XFR-S sa rozbehol na rýchlosť až 302 km/h (o dva km/h viac, ako udáva výrobca). Jeho spotreba bola rovnako rekordná: 62,5 l/100 km. Kombinovaný údaj má tento model však oveľa optimistickejších 11,6 l/100 km. Reálne ho pri svojom výkone tiež nevie dosiahnuť.

Viac ako 60 litrov namerali technici Auto Bildu ešte ďalším dvom autám: hranatému Mercedesu G 500 (62,3 l/100 km, 209 km/h) a rýchlemu BMW M5 s paketom Competition (62,0 l/100 km, 304 km/h). Takže napríklad Volkswagen Golf 1.4 TSI so spotrebou 20,2 l/100 km pri 213 km/h na opačnej strane výsledkov je oproti týmto žráčom doslova šporovlivé neviniatko. Ale ani ten nemá na Škodu Octavia!

 

Najúspornejšia Octavia Combi

Combi verzia s motorom 1.2 TSI sa v teste Auto Bildu „rozšupla“ na 192 km/h a spotrebovávala pritom 13,4 l/100 km. Je to pritom „iba“ 2,6 násobok udávanej kombinované hodnoty 5,1 l/100 km, Jaguar sa pritom od oficiálneho údaja vzdialil 5,4 násobne. Uff!

Pri ostatných autách udávame nameranú spotrebu v popise pod obrázkom v galérii.

Ak by ste chceli z tohto testu vyvodzovať spotrebu v normálnej prevádzke, bola by to ešte väčšia chyba, ako sa spoliehať na opticky síce príjemné, ale realite vzdialené a veľmi, naozaj veľmi optimistické hodnoty spotreby udávané výrobcom...

Berte tieto údaje ako zaujímavé hodnoty, ku ktorým sa bežne motorista nemá ako dostať. Práve pre ich zaujímavosť vám ich ponúkame. Treba si uvedomiť, že moderné motory dnes pracujú pri čiastočnom zaťažení, na ktoré sú aj optimalizované. Práve v tomto rozmedzí prevádzkových parametrov trávia najväčší podiel svojho života. Nuž a ako v mnohých prípadoch, je aj ich spotreba závislá na spôsobe a režime jazdy a mnohých prevádzkových parametroch.

Ruku na srdce, kúpili by ste si bežne auto s udávanou kombinovanou spotrebou vyše 30 l/100 km? Pri dnešných cenách pohonných látok asi iba vtedy, ak by ste mali vlastný produktovod z niektorej rafinérie namiesto vodovodu. Alebo  treba žiť v niektorej z krajín, ktoré doslova „sedia“ na rope, ale to je už celkom iná téma.

Jozef Vydra
ZDROJ: AutoBild.de

Komentáre k článku


Stream naživo