2013-08-29 11:20:00
Britské automobilové legendy
Britské automobilové legendy - samozrejme tie plechové...

Kráľovná to potvrdila! Briti si svoje automobilové legendy budú môcť oblízať

Briti sú na zašlú slávu svojho automobilového priemyslu hrdí. Royal mail sa rozhodol uctiť si najlepšie britské autá.

Po vzore Američanov, ktorí si svoje automobilové legendy uctili špeciálnou sériou známok pred pol rokom (išlo o muscle cars), rozhodli sa urobiť niečo podobné aj Briti. Britské série sú dokonca dve. Prvá séria si uctila šesť výnimočných britských plnokrvných áut, ktoré dobyli svet. Druhá séria si zasa uctila pracovné autá, ktoré v tichosti a bez veľkej slávy dlhé roky slúžili nielen v štátnej službe.

Ako to v prípade Royal mail býva zvykom, kolekciu nových známok pred tlačou musela schváliť kráľovná. Jej výsosť Alžbeta II. schválila známky bez výhrad. Aj to svedčí o správnosti daného výberu.

Keď sa povie britské auto, mnohým napadne slovo spoľahlivosť. Presnejšie jeho opačný význam. Briti sú doslova legendárni nespoľahlivosťou svojich automobilov. Okrem toho, že ich autá často nedorazili do cieľa niektoré autá sa doslova rozpadali už po pár rokoch používania. Dnes je situácia iná, autá s rodným listom zo Spojeného kráľovstva sú omnoho spoľahlivejšie. Väčšina „legendárnych“ britských značiek už totiž zanikla a tie, ktoré ostali, žijú vďaka zahraničnému kapitálu. Do akej miery za vyššiu spoľahlivosť môžu zahraniční vlastníci nevieme a nebudeme o tom polemizovať. Bez ohľadu na kazovosť ostrovných áut, ich dizajn, výkon, manévrovateľnosť, dizajn a v neposlednom rade dizajn dobili svet. Ako prvé si pripomenieme autá zo série známok o britských plnokrvníkoch:

Jaguar E-type

Aké iné auto môže začať výpočet najlepších britských áut než práve legendárny typ E? Jedno z najkrajších áut na svete sa prvýkrát predstavilo verejnosti na autosalóne v Ženeve v roku 1961. Svojim vzhľadom a nízko cenou sa E-type stal okamžite trhákom. Aj preto sa Jaguar rozhodol do Ženevy ku kupé narýchlo dodať aj kabriolet. Bláznivá jazda z Anglicka do Švajčiarska testovacím jazdcom Jaguaru N. Dawisom sa stala skoro tak legendárnou ako samotné auto. Radový šesťvalec s objemom 3,8 litra dodával typu E výkon 195 kW (265 koní). E-type sa s malými zmenami vyrábal až do roku 1974.

 MG MGB

Jednoduchý, lacný a prelomový. Taký bol v roku 1962 uvedený MG MGB. Vyrábal sa takmer dve dekády, až do roku 1980. Za ten čas za z MGB predalo viac ako 500 000 kusov a „ľudový roadster“ sa krátko po uvedení stal najpredávanejším autom typu roadster na svete. Jeho štvorvalcový motor mu na danú dobu dodával celkom slušné parametre. Jeho výkon bol 71 kW (96 koní) a z nuly na sto sa dostal za zhruba jedenásť sekúnd.

Rolls-Royce Silver Shadow

Elegantný, luxusný, robustný a ešte dnes očarujúci. Šedý tieň sa do histórie síce nezapísal ako inovatívny, ale miesto medzi legendami si určite zaslúži. Áut zameraných na eleganciu a komfort bolo aj v roku 1965 dosť. Rolls-Royce nad nimi v oboch kategóriách vynikal. Typický plavný pohyb spolu s ohromnou váhou znamenal, že Silver Shadow nebol žiaden pretekár, ale to od neho nikto nechcel. Mohutný 6,2 litrový motor V8 s výkonom iba 128 kW (172 koní) si po väčšinu jazdy pokojne priadol a ani prudšie stlačenie akcelerátora ho z miery nevyviedlo. Silver Shadow vozil po svete množstvo významných osobností nielen do roku 1980, keď Rolls-Royce ukončil jeho výrobu, ale v mnohých prípadoch až do dnes.

Morgan Plus 8

Autá postavené na drevenom ráme boli typické v predvojnovom období. V čase, keď Morgan uvádzal na trh Plus 8 bol drevený rám minulosťou. Peter Morgan sa však takými detailmi nezaoberal. Keď chcel postaviť auto vynikajúce svojimi jazdnými vlastnosťami, urobil to tak ako to vedel najlepšie. Tento športový roadster nebol výnimočný len kostrou, ale aj „pokožkou“ a celkovým retro vzhľadom. Jeho jazdné vlastnosti a pocit pri šoférovaní boli neuveriteľné a tento „retro roadster“ zachránil značku Morgan pred úpadkom. Oficiálne sa vyrábal od roku 1968 až do roku 2004. O štyri roky neskôr predstavil Morgan novú Plus 8, ktorá sa od predchádzajúcej líši azda iba srdcom. To dnešné je osemvalec od BMW, to minulé bol tiež osemvalec, ale od Roveru.

Aston Martin DB5

Očarujúce auto, ktoré sa preslávilo vedľajšou úlohou vo filme Goldfinger o Seanovi Connerym... teda o Jamesovi Bondovi... Bolo výnimočné nielen svojimi „hereckými“ schopnosťami. Luxusné kupé dokázalo atakovať hranicu 250 km/h a z nuly na sto zrýchlilo za 8 sekúnd. Radový šesťvalec s objemom 4,0 litra dodával výkon 210 kW (282 koní). Aston Martin DB5 sa vyrábal iba dva roky od 1963 do 1965 a z linky ich vyšlo len tisíc kusov. Dodnes je DB5-ťka jedným z najdrahších a najžiadanejších historických áut na svete.

Lotus Esprit

Hranatý pretekár s dvojlitrovým štvorvalcovým motorom v strede a s výkonom 119 kW (162 koní) by síce podľa parametrov nemal superšportom siahať ani po členky, no nebolo to tak. Vďaka svojej ovládateľnosti a relatívne nízkej váhe dokázal zo zákruty vyliezť omnoho rýchlejšie než väčší konkurenti. Esprit mal tak ako názov napovedá svojho (pretekárskeho) ducha. Bol svieži, rýchly, šikovný a mal štýl. Tak ako DB5 aj Esprit sa preslávil najmä účinkovaním v Bondovke. Esprit sa predstavil na autosalóne v Paríži v roku 1975, do výroby šiel o pár mesiacov neskôr v 1976-tom. Jeho posledná generácia sa prestala vyrábať až v roku 2004. To už mal Esprit o štyri valce a takmer dvesto koní viac.

Druhá séria známok sa venovala štyrom britským „pracantom,“ z ktorých minimálne dvoch určite poznáte.

Morris Minor Van

Táto priestranná dodávka sa začala vyrábať v roku 1953. Do svojich služieb ju povolalo množstvo spoločností na čele s Royal mail, ktorý Morris Minor Van používal celé štvrťstoročie.

Austin FX4

Auto, ktoré sa preslávilo ako londýnsky taxík, brázdi cesty britských miest dodnes. Austin FX4 (neskôr LTI FX4S) sa začal vyrábať v roku 1958. Síce nevynikal výkonovými parametrami, bol však spoľahlivý a priestranný. Presne to taxikári vyžadovali.

Ford Anglia

Prezývaný „panda“ vďaka svojmu dvojfarebnému lakovaniu, bol nielen úspešným osobným autom, no vďaka nízkej cene, ekonomickosti prevádzky a spoľahlivosti sa stal obľúbeným policajným autom. Začal sa vyrábať krátko po tom, čo Británia vyhlásila vojnu Nemecku v roku 1939 a výroba pokračovala až do roku 1967. Počas výroby výrazne zmenil vzhľad, no aj napriek značke Ford bol navrhnutý a vyrábaný v Británii a pre Britov. Patriotickým názvom si získal ich srdcia. Mladší čitatelia si ho môžu pamätať aj z filmu o Harrym Potterovi.

Land Rover Defender 110

To najlepšie na koniec? Jeden z najlepších off-roadov na svete, známy svojimi schopnosťami mimo ciest, no tiež úžitkovými vlastnosťami sa od roku 1948 vyrába dodnes. Od začiatku výroby prešiel kvantom vylepšení a zmien, no podstata sa zachovala až doteraz. Defender sa vyrábal vo veľkom počte špecifikácií a na ostrovoch slúžil Pobrežnej stráži ako auto, ktoré dokázalo odviesť záchranársku výbavu aj na tie najodľahlejšie miesta.

Britské legendy automobilizmu sa zapísali nielen do histórie Spojeného kráľovstva, ale tiež do pamäte ľudí po celom svete. Briti majú byť na čo hrdí, ale nesmieme zabúdať, že aj u nás sa vyrábali autá, ktoré stáli za to...

Ján Hargaš
ZDROJ: royalmail.com, wikimedia.org

Komentáre k článku


Stream naživo