2013-09-01 05:30:00
watercar
watercar
Zdroj: watercar.com

Obojživelník, ktorý ovládol oba živly a naozaj funguje sa volá Panther

Obojživelníkov tu už boli kvantá. Jedny boli ohyzdné, druhé nefungovali, tretie boli pomalé a štvrté všetko naraz.

Panther od spoločnosti Watercar sa z nich poučil a potom ich nechal ďaleko za sebou. Celý príbeh Panthera sa začal pred viac ako pätnástimi rokmi, keď chlapík menom Dave March kúpil svojmu synovi Chadovi obojživelné auto Amphicar z roku 1964. Ešte dnes sú tieto komerčne najúspešnejšie obojživelné autá cenné, no skôr ako výstavný kus, než ako ozajstný obojživelník. Údržba týchto obludiek je totiž katastrofálna. Navyše sú pomalé ako na ceste, tak na vode a nadchnú skôr zberateľov historických vozidiel ako ľudí, ktorí túžia po ozajstnom obojživelníkovi.

Dave March sa rozhodol, že pre seba a pre syna kúpi niečo rýchlejšie a spoľahlivejšie. Spolu s bandou nadšencov sa pustil do práce na návrhu. Bolo to možno šťastie a možno osud, že práve v tom čase (v roku 1999) hľadal podnikateľ Fred Shelby start-up vhodný na investovanie voľných finančných prostriedkov. Dave a Fred sa dali do reči a keď Dave ukázal Fredovi svoj projekt, spolupráca bola na svete. Obaja vedeli, že to bude beh na dlhé trate, ale boli rozhodnutí postaviť auto, pri ktorom by Amphicar vyzeral ako utopený rebriňák. Ich prvé auto vyzeralo skvelo. Karoséria typu roadster sedela na vode ako ozajstná loď. Auto bolo rýchle aj na hladine, aj na ceste, nebolo však príliš praktické. Konštruktéri si položili otázku: načo je komu obojživelník, keď sa k vode vďaka malej svetlej výške ani nedostane?

Nebolo ľahké hodiť svoj vlastný výtvor do koša, ale cieľ firmy bol jasný: postaviť obojživelné auto, ktoré bude komerčne úspešné. Vrátili sa k rysovacej doske a o niekoľko mesiacov vyšli na svetlo sveta s návrhom auta, ktoré sa nápadne podobalo na legendárny Willys CJ8. Ale prečo nie? Vyzerá dobre, je praktický a dostane sa aj k vode! Natlačili doň ohromne silný motor, aby na vode zistili, že je síce extrémne rýchly, ale vďaka malej dĺžke tak nestabilný, že by bolo riziko jazdiť s ním po vode.

Zdroj: wikimedia.org
Zdroj: watercar.com

A tak sa opäť dostali do slepej uličky a posunuli sa ďalej. Podľa hesla čím väčšie, tým lepšie, zvolili podvozok dodávky. Auto bolo skvelé. Tak rýchle, že sa zapísalo do Guinessovej knihy rekordov ako najrýchlejšie obojživelné auto na svete. Dave a Fred prijali aplauz publika s vráskou na čele.  Uvedomili si, že to prehnali. Auto bolo príliš drahé, príliš rýchle a príliš sexi, aby z neho dokázali predať viac ako pár kusov. Zdalo sa, že je to koniec. Ale potom prišlo jednoduché riešenie: čo tak netlačiť až tak na rýchlosť na vode? Ak by znížili maximálnu rýchlosť na vode, auto podobné CJ8 by už nebolo nestabilné a jeho cena by mohla byť omnoho nižšia. A bolo vymaľované! Zdalo sa, že víťazstvo je na dosah... Lenže ako to býva, koniec býva najťažší. Problém malosériových automobilov je v tom, že kvôli svojej jedinečnosti (o ktorej pri obojživelnom aute nie je pochýb) musia výrobcovia používať príliš veľa vlastných súčiastok, ktorých výroba viaže priveľa peňazí. Tým sa zbytočne predražuje auto. Rozhodli sa preto využiť čo najviac dostupných technológií a súčiastok, aby stlačili cenu nadol.

Zdroj: watercar.com
Zdroj: watercar.com
Zdroj: watercar.com

To sa im začiatkom roka podarilo. Trvalo to viac než štrnásť rokov, no nakoniec si uvedomili, že auto, ktoré majú v rukách dosiahlo adekvátny stupeň funkcionality a spoľahlivosti. Nikdy by totiž nevyrábali niečo, čo by si sami nekúpili.

Čo má Watercar Panther podkapotou?

Ako sme už spomínali, výrobcovi išlo v modeli Panther o spoľahlivosť a nízkoúdržbovosť. Nečudo, že z množstva motorov vybrali ten najmenej americký: Honda V6 VTEC rozvodu SOHC s objemom 3,5 respektíve 3,7 litra. Maximálna rýchlosť Panthera na ceste je 130 km/h, vo vode 70 km/h. Šasi je kvôli korózii kompletne pochrómované, niektoré súčiastky sú opatrené epoxidovým náterom, pričom karoséria je postavená z pomerne ľahkého a pevného sklolaminátu. Prevodovka, ktorá okrem preraďovania rozdeľuje silu medzi vrtuľou a prednou nápravou je ich patentom a vznikla už v roku 2004. Vodné auto sa predáva v troch „stupňoch výbavy.“ V prvom stupni dostanete iba telo auta, teda karosériu a šasi za 75 000 dolárov (56 tisíc eur), v druhej verzii máte skoro celé auto okrem motora a prevodovky. Až posledná verzia za 135 tisíc dolárov (101 tisíc eur) je kompletné auto s možnosťou prispôsobenia priamo na želanie zákazníka. Dôvodom takéhoto predaja je snaha poskytnúť svoju technológiu aj mechanicky zručným zákazníkom, ktorý nemajú vo vrecku plnú sumu, no dokážu si auto dorobiť sami.

Zdroj: watercar.com

Panther po množstve čudných a neschopných obojživelníkov nielenže vyzerá dobre, navyše dobre jazdí a podľa všetkého je aj spoľahlivý. Jeho prechod z vody na súš a naopak je skrátka neuveriteľný (žiadne čakanie, žiadne skladanie, je to rýchlejšie ako zasunutie strechy v kabriolete). Vo videu si môžete pozrieť príbeh vzniku „pantera“ od úplného začiatku až po rok 2012, keď bolo auto takmer hotové. Je to obdivuhodná mašina a jej príbeh je priam hollywoodsky. Výrobcovi sa nakoniec nepodarilo stlačiť cenu kompletného auta pod 100 000 dolárov ako mal pôvodne v pláne, nič to ale nemení na fakte, že o Panthera je vo svete obrovský záujem. Nebude z neho „vozítko a lodička“ pre bežných ľudí. Ale tým, ktorí snívajú svoje detské sny aj v dospelosti a nemajú hlboko do vrecka, vyššia cena pravdepodobne vadiť nebude.  

Ján Hargaš
ZDROJ: youtube.com, watercar.com

Komentáre k článku


Stream naživo