2013-03-23 06:00:00
Rýchlostný svetový rekord na
Audi RS6 s Janne Laitinenom za volantom pri svetovom rýchlostnom rekorde.
Zdroj: Nokian Tyres

Rýchlostný svetový rekord na ľade a na snehu pokorilo Audi

Ako rýchlo dokážete, alebo sa odvážite ísť na snehu a ľade? Že to záleží od mnohých okolností aj od pneumatík, je jasné.

Janne Laitinen v službách fínskeho výrobcu pneumatík prekonal pred pár dňami vlastný svetový rekord v maximálnej rýchlosti dosiahnutej na snehu a ľade. Nový rekord dosiahnutý na vozidle Audi RS6 predchádzajúcej generácie obutom na pneumatikách Nokian Hakkapeliitta 8 s rozmerom 255/35 R20 zlepšil o 4 km/h.

Pre pokus o rekord si vybrali fínsky záliv Bothnia s ľadovou dráhou dlhou 7,5 km, pripravenou od roku 2011. Spoločnosť Nokian pravidelne testuje zimné pneumatiky pri vysokých rýchlostiach vo svojich zariadeniach vo Fínsku asi 300 km od polárneho kruhu.

Pred jazdami ľad nijako chemicky neupravovali, ani nezdrsňovali. Pre uznanie platnosti rekordu muselo auto absolvovať dve jazdy v priebehu jednej hodiny v oboch smeroch, pričom bolo potrebné udržať rýchlosť minimálne na úseku s dĺžkou 1000 metrov. Štart je letmý a pneumatiky použité pre tento pokus musia byť dostupné bežne na trhu a schválené pre prevádzku na verejných komunikáciách.

Zdroj: Nokian Tyres
Zdroj: Nokian Tyres

Severské podmienky pre vývoj

Fínska pneumatikárska firma Nokian sa chváli, že už v roku 1934 vyrobila ako prvá pneumatiku pre mínusové teploty. O dva roky nato uviedla rad pneumatík Hakkapeliitta určený pre extrémne severské zimy. Ale rýchlo späť k rekordu. Aby bol rekord uznaný, vozidlo muselo dosiahnuť maximálnu rýchlosť dvakrát v priebehu jednej hodiny. Konečným výsledkom je rýchlosť 335,713 km/h, vďaka ktorej bol prekonaný aj rekord dosiahnutý pred rokom na vozidle Bentley Continental Supersports s pneumatikami Pirelli SottoZero II. Zaujímavosťou je, že sa počas jazdy pri rýchlosti 300 km/h vtláčali kovové hroty na pneumatike do ľadu za jedinú sekundu viac ako 43 krát.

Zdroj: Nokian Tyres
Zdroj: Nokian Tyres

Na rýchlosť je potrebný výkon

Aj Audi RS6 predposlednej generácie sa pripravilo na výkon zodpovedne. Malo vypnutý štandardný obmedzovač maximálnej rýchlosti, modifikovaný podvozok a päťlitrový motor V10 vyladený na čo najvyšší výkon zmeneným výfukom a manažmentom motora. Hodnota výkonu je 420 kW (572 k). S krútiacim momentom 700 Nm poháňa obidve nápravy. Audi dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy.

 
Jozef Vydra
ZDROJ: Nokian Tyres

Komentáre k článku


Stream naživo