2013-02-20 09:15:00
Rusko zaplatí vývoj domáceho
Ako bude vyzerať a kedy sa začne vyrábať nové ruské luxusné auto, si musíme počkať.
Zdroj: Marussia

Rusko zaplatí vývoj domáceho luxusného auta zo štátnej kasy – hľadá sa výrobca

Obrovský a stúpajúci záujem o luxusné autá v Rusku v posledných rokoch podnietil vedenie štátu k nezvyčajnej iniciatíve.

Ponúkla ruským firmám dokonca grant na vývoj takýchto áut. Zahraničné automobilky totiž prežívajú nezvyčajne blažené obdobie. Veď BMW v minulom roku zvýšilo predaj o 33 percent na 37 515 áut, nasledované značkou Mercedes-Benz, kde predaj 37 436 kusov znamenal rast o 29 percent a prvú (nie ruskú) trojku uzatvára Audi. Predalo viac o 29 %, presne 33 512 vozidiel. Darilo sa aj iným značkám: Lexus dosiahol +14 %, Infiniti a Mini rovnako +31 % a Porsche dokonca až 64 % rast predaja. Obchodnícka nirvána asi bude pokračovať – v januári sa predalo oproti roku 2012 celkovo o 5 % viac. Rusko je na dobrej ceste stať sa lídrom európskeho odbytištia. Automobilky si pochvaľujú, námietky, či sťažnosti nepočuť.

Ruská vládna administratíva však nie je s výsledkom spokojná. Hoci si pozíciu absolútnej jednotky drží aj napriek miernemu poklesu AvtoVAZ, Putinovej garnitúre chýba adekvátna kontra na luxusné zahraničné značky zo strany ruského automobilového priemyslu. Preto Denis Valentinovič Manturov ako šéf ministerstva priemyslu a obchodu Ruskej federácie oslovil niektoré domáce automobilky. Chce, aby vypracovali návrhy luxusných  vozidiel. Vybranému projektu dokonca sľúbil štátnu podporu! Nejde o proces na dlhé obdobie, lebo sa zdá, že záujem Kremľa je vysoko akútny. Ako Manturov povedal pre agentúru RIA Novosti a denník Rossijskaja gazeta: „Na konci prvej polovice roka by sme, aspoň dúfam, mali mať predstavu, o aké auto by malo ísť.“

Optimizmus za peniaze

Oslovené automobilky sa k vývoju na štátnu objednávku vyjadrovali veľmi zdržanlivo. Napríklad ZiL, ktorý vyrába limuzíny pre vládne špičky, má rozpracovanú novú verziu pancierovej limuzíny pre Valdimíra Putina. Hovorkyňa automobilky Tatiana Lomankinová povedala, že ďalšie luxusné auto prichádza do úvahy iba v tom prípade, keby dostali priamo objednávku. To sa asi nestane, takže jedného z kandidátov si škrtáme...

Zdroj: Marussia
Zdroj: autoblog.nl

Hovorca GAZ-u sa odmietol vyjadriť, kým nebude mať vláda bliižšiu predstavu o aute, spresnil iba predpokladané náklady. Marussia rovno vyrukovala so správou, že na projekte už pracuje.

Ministerstvo sa vyjadrilo, že teraz sa uvažuje o dvoch hlavných možnostiach pre výrobu limuzíny: v GAZ-e na základe už rozpracovaného podvozka pochádzajúceho zo Západu spolu s výskumným a vývojovým inštitútom NAMI a v spolupráci so spoločnosťou Marussia Motors. Projekt by mal trvať kratšie a stáť 4 miliardy rubľov (približne 99 a pol milóna eur).

Zdroj: Marussia
Zdroj: Marussia

Druhý variant je čisto od Marussie. Ten by mal trvať o niečo dlhšie a na jednom základe by mali okrem limuzíny postaviť aj minivan a SUV. No je drahší, má stáť asi 15 miliárd rubľov (vyše 373 miliónov eur). Potrebuje Marussia pokryť náklady na svoju účasť v F1? Nechajme takéto úvahy bokom. Začiatok výroby v druhom prípade sa má začať v roku 2015.

A dôležitá pripomienka na záver: Manturov pripomenul, že výrobcu vozidla určí vedenie štátu. Ako inak, veď ide o peniaze štátu, alebo sme niečo prehliadli...?

Jozef Vydra
ZDROJ: RIA Novosti, Automotive news Europe, Rosijskaja Gazeta

Komentáre k článku


Stream naživo