2013-02-17 07:00:15
Najlacnejšie športové kupé začali
Nový športový automobil z Ruska zaujme na prvý pohľad.
Zdroj: TaGAZ

Najlacnejšie športové kupé začali vyrábať v Rusku

Dosť bolo posmeškov, v malej ruskej automobilke dokázali, že dokážu tvarovať plechy aj inak, ako len do približne pravého uhla.

Nový model Aquila z Taganrogského automobilového závodu (TagAZ) vyzerá totiž z diaľky celkom dynamicky. Je to pomerne svojrázny automobil. Celok vyzerá ako dvojmiestne kupé s motorom pred zadnou nápravou. Ale pozor, zdanie klame. Je to vlastne štvordverový sedan, či skôr takmer päťdverový liftback. Nie pravoverný športiak s výklopnou zadnou stenou nad motorom, ako býva zvykom. Motor má totiž vpredu a poháňa prednú nápravu.

Takže pekne klame telom. Je to teda sedan, či kupé v štýle Panamery? Ani tak, ani inak. Nemožno mu však uprieť pomerne športový vzhľad. Cena v prepočte okolo 10 000 eúr je však veľmi zaujímavá, auto prináša pomerne veľa muziky za málo peňazí. Už v základe má ABS, predné airbagy, posilňovač riadenia, autorádio, klimatizáciu, centrálne zamykanie, alarm, elektricky vyhrievané spätné zrkadlá, rádio, športové kožené sedačky, liate osemnásťpalcové kolesá, ale aj elektrickú parkovaciu brzdu. Všetci štyria cestujúci majú k dispozícii anatomické sedadlá.

Dizajn interiéru a tvary ovládačov sú na rozdiel od netradičnej karosérie celkom v retro štýle a toto kupé, či sedan vďaka tomu  pôsobí, akoby vzniklo kedysi dávno v minulom storočí. Nepomáha to zmierniť ani atraktívne dvojfarebné kožené čalúnenie. Napriek tomu sa zdá, že oproti doterajšej produkcii niektorých domácich automobiliek ide o výrazný posun vpred.

Zdroj: TaGAZ
Zdroj: TaGAZ

 

Veľký záujem, veľa objednávok

Automobilka TagAZ, ktorá vznikla v roku 1998, montuje okrem iného autá čínských značiek BYD, Chery a JAC. Na začiatku tvorili časť jej výrobného programu aj vozidlá kórejských značiek Hyundai a SsangYong. Ešte nedávno sa automobilka sídliaca na hraniciach s Ukrajinou zmietala vo finančných problémoch. Sériová výroba Aquily sa totiž mala začať už v minulom roku. Teraz, pri spustení sériovej výroby, sa výrobca chváli viac ako tisíckou objednávok. Predaj sa má začať v priebehu marca. Koľko áut dokážu v TagAZ-e vyrobiť nie je jasné. Pôvodne plánovaná kapacita závodu bola 180 000 áut ročne. To však asi nebude prípad Aquily, ktorej základ je vraj kórejský. Viac podrobností na túto tému výrobca nepustil.

Zdroj: TaGAZ
Zdroj: TaGAZ

Na pohon slúži atmosférický štvorvalcový motor (v licencii Mitsibishi) s objemom 1,6 litra. Dosahuje na športové auto pomerne skromný výkon 79 kW (107 k) pri 6000 otáčkach za minútu a krútiaci moment 138 N.m/3000 min-1. Prevodovka je päťstupňová manuálna. Neskôr má pribudnúť výkonnejšia alternatíva so 110 kW (150 k) a z TagAZ-u potvrdili aj automatickú. Podvozok s rázvorom 2750 mm má vpredu vzpery McPherson a stabilizátor, brzdy sú na všetkých kolesách kotúčové. Auto s hmotnosťou 1410 kg má dĺžku 4683 mm, šírku 1824 mm a na výšku meria iba 1388 mm, čomu nasvedčuje aj jeho silueta. Rozmermi tak zodpovedá rozhraniu nižšej strednej a strednej triedy.

Európa Aquile (zatiaľ) nehrozí

Napriek tomu, že auto možno v súčasnosti neohúri, nemožno mu uprieť istú dávku originality, sebavedomia a atraktivity. Ani to nie je dostatočný dôvod na to, aby bolo k dispozícii v Európe. Sem sa vôbec nepozrie. Aquila by musela prejsť náročnou homologáciou a hlavne by musela spĺňať prísne emisné normy. To by spolu vraj výrazne zvýšilo cenu a znížilo tak náskok pred konkurenciou. Takže smutná správa sa nakoniec stane pravdou a u nás sa zrejme tohto auta v dohľadnom čase nedočkáme. TagAZ ho chce zatiaľ predávať výhradne vo svojej domovine a priľahlých krajinách. Európania si tak na lacné štýlové auto musia nechať zájsť chuť. Doteraz nevieme, čo by bolo náročnejšie a drahšie - či zmeniť motor a emisie, alebo uspieť pri náročných bezpečnostných predpisoch. Aquila už totiž absolvovala interný crash test, ako vidno na priložených záberoch. Jeho výsledky nepoznáme.

Škoda, bolo by to obohatenie ponuky a navyše sa chystá ešte lacnejšia verzia s mierne „chudobnejšou“ výbavou. To by iste zlákalo aj niektorých záujemcov, ktorí zatiaľ hľadajú staršie jazdené športové autá. No budú sa musieť poobzerať niekde inde.

Jozef Vydra
ZDROJ: TaGAZ, tagaz-club.com

Komentáre k článku


Stream naživo