2017-02-27 15:17:02
Peugeot Instinct
Peugeot Instinct
Zdroj: Peugeot

Peugeot Instinct oficiálne – je to výkonný shooting brake a jazdí celkom sám

Cez víkend sa objavila prvá fotka, tie oficiálne nenechali na seba dlho čakť.

K dispozícii je (takmer) kompletný balík informácií štúdie, ktorá sa už onedlho predstaví na autosalóne v Ženeve. Koncern PSA v minulosti už mnohokrát dokázal, že to s automobilovými konceptmi jednoducho vie. Spomeňte si napríklad na Citroën Divine DS z roku 2014 alebo Peugeot Fractal z roku 2015. Radosť pozerať sa na také štúdie.

Už to nebude dlho trvať a oficiálne pribudne ďalší krásavec - Peugeot Instinct. Vyzerá odvážne a futuristicky. Je to klasika v podobe dizajnérskeho cvičenia. Modré auto však má v prvom rade veľa svalnaté proporcie. Najmä zadné blatníky sú poriadne „vybombované“, teda vystúpené do priestoru. Strecha sa smerom dozadu poriadne zvažuje, hoci nejde o tradičné kupé.

Auto spredu trochu pripomína koncept Fractal. Ten je však rýdzim športiakom s plne elektrickým pohonom (pozoruhodné, čo sa už dnes dá dať dokopy...). Instinct je shooting brake so štyrmi dverami, pričom sa tie zadné otvárajú proti smeru jazdy. Karosérii úplne chýba prostredný stĺpik karosérie, namiesto klasických vonkajších spätných zrkadiel nájdeme kamery a obrovské kolesá, ktoré  takmer bezo zvyšku vypĺňajú podbehy.

Zdroj: Peugeot
Zdroj: Peugeot

Predná časť má veľmi expresívny výraz. V strede každého LED svetlometu je umiestnená šošovka kamery, pripomínajúca zreničku oka. Tento optický systém scanuje prostredie okolo vozidla a poskytuje informácie pre systémy pomoci pri riadení. Mriežka chladiča mení svoj vzhľad podľa toho, ako sa na ňu pozeráte. Táto čiastočne vpadnutá štruktúra obsahuje Leva s modro-zeleným dichroickým povrchom, ktorý sa mení v závislosti od uhla pohľadu. Spodná časť mriežky sa zafarbí na bielo, ak je aktivovaný režim Autonomous.

Na oboch stranách svetlometov sa tiahne svetelný podpis cez celú výšku prednej masky. Okrem toho, pri rýchlosti 90 km/h slúži dvom účelom. Obidva svetlovody sú v spodnej časti spojené pomocou lamely, ktorá zabezpečí zvýšený prítlak na prednej náprave.

V interiéri je posledná generácia i-Cockpit. Ak sa pozriete pozornejšie, niečo vám asi bude chýbať – klasický volant. Peugeot Instinct je plne autonómne auto. Napriek tomu dáva vodičovi možnosť zasiahnuť do jazdy prostredníctvom zariadenia i-Device. Pred „jazdcom“ aj druhým spolujazdcom sú ohromné ​​displeja, vďaka rozhraniu internetu vecí, teda „Internet of Things“ však do nich zrejme nebudete nič moc zadávať. Všetko si bude riadiť auto samotné...

Zdroj: Peugeot
Zdroj: Peugeot

Peugeot Instinct ponúka štyri režimy cestovania, dva režimy jazdy (Drive Boost alebo Drive Relax) a dva režimy autonómnej jazdy (Autonomous Sharp alebo Autonomous Soft).

Koncept sa prostredníctvom Samsung Artik Cloudu synchronizuje s rôznymi zariadeniami používateľa a podľa toho prispôsobuje svoje správanie. Spája zariadenia, ktoré ľudia používajú denno-denne a zhromažďuje dáta. Údaje pochádzajú zo smart hodiniek, zo smartfónov, zo sociálnych sietí. Platforma sa môže pripojiť aj k vášmu domu cez systém inteligentného domu a použiť údaje z televízora, zo streamovania audia, z domáceho asistenta - z počítača a z iných zariadení. Aj samotný automobil  je zdrojom informácií. Sprevádza vás každý deň a pozná vaše obvyklé trasy, obľúbené miesta, aj spôsob, akým riadite vozidlo.

Uveďme jeden príklad za všetky: idete z posilňovne, systém to vďaka informáciám zo smart hodiniek spozná a sám sa postará o čo najpohodovejšiu jazdu, aby ste mohli cestou domov relaxovať po náročnom výkone. S vozidlom sa dá komunikovať aj prostredníctvom služby Chatbot, ktorá prijíma príkazy a supluje funkciu osobného asistenta. Ak začínate o koncepte Instinct uvažovať ako o veľmi luxusnom taxíku, nebudete asi príliš ďaleko od reality. Alebo radšej lepšie povedané od pravdy, lebo ešte nevieme, kam sa realita posunie...

Zdroj: Peugeot
Zdroj: Peugeot

Automobil  poskytuje užívateľovi revolučnú plynulosť počas jazdy. Prostredie vozidla bolo navrhnuté tak, aby uľahčilo každé cestovanie. Vozidlo má k dispozícii tieto zariadenia: režim jazdy, nastavenie rozhraní a sedadiel, náladové osvetlenie, hi-fi systém a ďalšie. Avšak vodič je stále ten, kto rozhoduje, či si zvolí manuálne riadenie alebo sa rozhodne spoľahnúť na vozidlo a zvolí režim Autonomous.

Štyri režimy umožňujú mimoriadne presné riadenie. Drive Boost je zameraný na dynamickú jazdu. Drive Relax zapája ADAS (Advanced Driving Assistance Systems) a pomáha vodičovi. Ide o funkcie ako automatické prepínanie svetiel alebo aktívny tempomat. Prostredie vodiča sa môže pochváliť leteckou kinematikou počas prechodu medzi režimami Drive a Autonomous. Kompaktný volant a panel s páčkovými ovládačmi - toggle switches – sa zasunú do palubnej dosky. Súčasne sa zasunie plynový pedál do pedálovej konzoly.

 Bez ohľadu na to, ktorý režim je aktivovaný, vodič má vždy kontrolu nad vozidlom. V režime Drive je to zrejmé, avšak v režime Autonomous ide o špecialitu autonómneho vozidla značky PEUGEOT. V tesnej blízkosti 9,7'' displeja je v stredovej konzole umiestnený i-Device, ktorý slúži na ovládanie riadenia. Jediný pohyb ruky stačí napríklad na predbehnutie vozidla alebo na prechod z režimu Soft na režim Sharp.

Zdroj: Peugeot
Zdroj: Peugeot

V režime Drive holografická prístrojová doska poskytuje informácie o jazde: rýchlosť vozidla, prerozdelenie využívania dvoch druhov energií z pohonnej jednotky PHEV, stav nabitia batérie... Funkcia digitálneho spätného zrkadla upozorní na prítomnosť vozidla v mŕtvom uhle.

V záujme zachovania dostatočného pohodlia pre každého sú použité sedadlá inšpirované leteckým priemyslom. Povrchy a zóny, ktoré sú v kontakte s telom, ako sedadlá, operadlá a opierky hlavy, sú riešené ako oddelené. Kostra sedadla je vylepšená hliníkom a je fixná. Operadlá sú pohyblivé, môžu sa točiť okolo zvislej osi Y. Cestujúci si zvolí nastavenie podľa svojho želania a podľa činnosti, ktorú si želá:  sklopená pozícia pre oddych, zvislá pozícia pre riadenie vozidla alebo stredová pre pozeranie filmu alebo pre prácu.

Všetci cestujúci môžu komunikovať s vozidlom cez chatbot, čo je osobný hlasový asistent s prístupom k nekonečnej palete služieb. Môžete tak prirodzeným gestom vyjadriť požiadavku, napríklad  objednať lístky do kina alebo zrealizovať nákup v internetovom obchode.

Zdroj: Peugeot
Zdroj: Peugeot

Viete však, čo je na novom koncepte paradoxné? Napríklad Peugeot Fractal pôsobí ako hltač benzínu, no v skutočnosti je to vlastne elektromobil. Peugeot Instinct zasa na prvý pohľad vyzerá ako elektromobil, no na počudovanie bude práve on papkať aj benzín. V jeho útrobách totiž funguje plug-in hybridná technika s kombinovaným výkonom 220 kW (300 koní), ktorá poháňa všetky štyri kolesá. Ak chcete vedieť viac, musíte vydržať do ženevského autosalónu. Tam výrobca s levom v znaku odhalí viac.

Nakoniec to bude asi aj tak prekvapenie. Ktovie, či práve autonómne plug-in hybrid auto je práve tým, ktorým by ste sa chceli vybrať na obľúbenú trasu. Aby ste si užili trocha nefalšovanej športovej zábavy. Takým a(tra)ktivitám zrejme odzvonilo. Vlastne ešte nie, ale už sa to blíži. Autonómne autá nás odvezú, dovezú, nepustia k riadeniu a budeme zrejme radi, ak aspoň raz budeme môcť zasiahnuť do riadenia.

Komentáre k článku


Stream naživo