Mercedes Urban eTruck ide do výroby. Elektrický kamión na cestách už tento rok
Plne elektrické nákladné vozidlo s celkovou hmotnosťou do 25 ton pôjde do ulíc a na cesty už o pár mesiacov.
Daimler ukázal svoj plne elektrický nákladný automobil Mercedes Urban eTruck minulý rok v septembri na výstave automobilov pre profesionálov v nemeckom Hannoveri. Vtedy ešte len koncept sa už čoskoro stane sériovým vozidlom. Auto sa na výstave stretlo s veľkým záujmom a práve ten „prinútil“ Daimler spustiť malosériovú výrobu automobilu.
„...Momentálne vedieme rozhovory s 20 potenciálnymi zákazníkmi podnikajúcimi v oblasti odvozu odpadu, dovozu potravín a zo sektoru logistiky...,“ povedal šéf divízie nákladných automobilv Mercedes-Benz Stefan Buchner
Na to, aby značka naplnila potreby svojich zákazníkov sa eTruck dostane na ulice ako v 18 tonovej tak 25 tonovej verzii a to buď s klasickou pevnou, chladiarenskou nadstavbou alebo len ako podvozok s kabínou (napr. pre smetiarov).
Sériový model eTruck bude mať v prípade ťažšej verzie maximálnu nosnosť 12,8 tony a prvé kusy si zákazníci prevezmú v Nemecku a v ďalších krajinách západnej Európy ešte tento rok a budú ich používať po 12 mesiacov. Počas tohto skúšobného obdobia získajú plnú podporu od testovacieho oddelenia značky Mercedes.
Daimler tiež prostredníctvom značky Fuso bude produkovať ľahké nákladné vozidlo Fuso eCanter a prvý zákazníci sa k nemu dostanú taktiež v priebehu budúceho roka. Približne 150 exemplárov dostanú zákazníci v Európe, Japonsku a v USA.
Mercedes Urban eTruck disponuje dvoma vysokorýchlostnými asynchrónnymi trojfázovými motormi. Spoločne motory dodajú kolesám maximálny výkon 250 kW (339 k) a 1000 Nm krútiaceho momentu. Výkonné lítium-iónové batérie sú uložené v troch samostatných moduloch na podvozku s celkovou kapacitou 212 kWh. Tieto tri moduly nákladným autám eTruck umožnia prejsť do 200 kilometrov na jedno nabitie, čo je postačujúci dojazd práve pri nákladných autách operujúcich výhradne v mestskom prostredí. Automobil disponuje regeneratívnym brzdením a systém môže vodič ovládať prostredníctvom troch režimov. V jednom sa o všetko stará riadiaca jednotka podľa vytýčenej trasy pre vozidlo tak, aby mu nedošla šťava, druhý je zameraný viac na maximalizáciu sily motorov (napríklad v kopcovitom prostredí) a tretí obmedzí krútiaci moment motorov pre čo najvyšší dojazd.
Tak ako futuristicky vyzerá samotná kabína vozidla je na budúcnosť orientovaný aj jej interiér. Nájdete tam viacero displejov a moderných zariadení, zaujímavé sú špeciálne dodávané hodinky, ktoré okrem času ukazujú vodičovi aj zvyšnú kapacitu batérií, čas potrebný na dobitie, ale tiež čas, kedy si vodič musí dať prestávku a ďalšie.
Podľa potrieb zákazníkov dokáže Mercedes pridať, alebo odobrať jednotlivé batériové moduly podľa toho, či zákazníci vyžadujú väčší alebo menší dojazd.
Takéto nákladné autá sa dajú využiť napríklad pri zbere odpadkov v obytných štvrtiach, či pri rozvoze potravín v mestách do obchodov, alebo vo veľkých priemyselných parkoch, ktoré využívajú nákladné automobily na prekonávanie menších vzdialeností (dodávateľ je relatívne blízko k fabrike a pracuje systémom just-in-time).
Komentáre k článku