2016-11-28 14:40:00
Opel Insignia
Opel Insignia
Zdroj: Opel

Nový Opel Insignia bude ľahší, dynamickejší a agilnejší

Testujú ho na severnej slučke legendárneho okruhu Nürburgring.

Opel dal novému modelu Insignia Grand Sports do vienka vari všetko, čo sedan strednej triedy potrebuje pre zvýšenie dynamiky a agilné jazdné vlastnosti. Novinka zhodila až 175 kilogramov hmotnosti oproti doterajšiemu modelu. Je to plusom nielen pre jazdné vlastnosti, ale aj ore dynamické parametre. Novinka je o 29 milimetrov nižšia ako jeho predchodca, rozchod má zväčšený o 11 milimetrov, previsy karosérie sú výrazne kratšie a rázvor je zväčšený o 92 milimetrov. Zvyšuje to smerovú stabilitu pri vysokej rýchlosti. Zdokonalený podvozok FlexRide má adaptívne tlmiče pruženia, riadenie a pohonné ústrojenstvo, ktoré sa prispôsobujú automaticky alebo prostredníctvom voliteľných režimov ‘Standard’, ‘Sport’ a ‘Tour’.

Toieto parametre sa dajú najlepšie otestovať na legendárnom okruhu Nürburgring Nordschleife. Tento pretekársky okruh je extrémne náročný kvôli meniacim sa povrchom, výškovým zmenám, a kombinácii roviniek a zákrut. Každý nový Opel tu musí podstúpiť skúšku zrelosti.

Andreas Zipser je šéfkonštruktér modelového radu Insignia. Jeho tím priviezol na  testovacie jazdy prototypy polepené kamuflážou. Inžinieri sa na 21-kilometrovom okruhu usilovali nájsť posledné drobnosti pre perfektne vyladený automobil. Šéfkonštruktér prichádza do boxov a vyráža s automobilom Insignia Grand Sport na okruh. Onedlho tlačí 5-dverový sedan na limit jeho možností, ponorí sa do úseku pomenovaného “Brünnchen” predtým ako zručne zvládne “Pflanzgarten” – úsek dobre známy fanúšikom automobilového športu. Nová vlajková loď Opel jazdí rýchlo. Andreas Zipser si vychutnáva nové, presné riadenie s premenlivým účinkom posilňovača podľa rýchlosti a optimálnu ergonomickú polohu v kokpite orientovanom na vodiča. Sedadlo vodiča je o 3 centimetre nižšie ako v predchádzajúcej generácii. Vytvára to pocit, že vodič je súčasťou automobilu. Prispieva k tomu aj stredová konzola natočená k vodičovi, prehľadný združený prístroj v zornom poli a ľahko dosiahnuteľné ovládacie prvky. Všetky zložky vytvárajú polohu vodiča ideálnu pre športovú jazdu – nielen na okruhu Nürburgring a pripomínajú tak cestovný pretekový automobil.

Zdroj: Opel

Pre takú dynamickú jazdu je ideálny režim ‘Sport’ podvozka FlexRide: tlmiče pruženia majú tvrdšiu charakteristiku a motor bezprostrednejšie reaguje na zmenu pedála akcelerátora. Eektronický stabilizačný systém ESP zasahuje neskôr, čím vodičovi poskytuje väčší priestor na aktívnu jazdu. Ak má vozidlo automatickú prevodovku, v režime ‘Sport’ radí vyššie prevodové stupne neskôr – Insignia je vyladená pre  dynamickú jazdu.

Vodič môže na bežných cestách prepínať medzi troma režimami podľa charakteru cesty a individuálnych preferencií:

  • ‘Standard’: systém uskutočňuje automaticky optimálne nastavenie na základe informácií poskytovaných senzormi.
  • ‘Tour’: komfortné nastavenie podvozka, motor je nastavený na nízku spotrebu paliva – optimálny režim pre pokojnú jazdu na dlhé vzdialenosti.
  • ‘Sport’: znižuje sa predkláňanie vozidla pri brzdení a nakláňanie karosérie pri rýchlom prejazde zákrut, riadenie poskytuje vodičovi bezprostrednejšiu spätnú väzbu.

Podvozok FlexRide elektrohydraulicky prispôsobuje charakteristiku tlmičov pruženia povrchu cesty a prevažujúcim jazdným podmienkam 500-krát za sekundu alebo 30 000-krát za minútu. Okrem toho si vodič môže uložiť do pamäte osobné preferencie charakteristiky posilňovača riadenia, elektronického pedála akcelerátora a tlmičov pruženia pomocou tlačidla ‘Sport’.

Zdroj: Opel
Zdroj: Opel

Nový centrálny softvér ‘Drive Mode Control’ je srdcom a dušou adaptívneho podvozka. Kontinuálne analyzuje informácie senzorov a na ich základe rozoznáva individuálny štýl jazdy. Potom optimalizuje jednotlivé systémy pre čo najlepšiu trakciu a jazdné vlastnosti.

Napríklad ak Opel Insignia Grand Sport jazdí v režime ‘Standard’ a vodič sa rozhodne prechádzať zákruty na kľukatej ceste svižnejším tempom, softvér rozozná dynamickejší spôsob jazdy podľa hodnôt akcelerácie a brzdenia a okamžite prepne podvozok a pohonné ústrojenstvo do športového režimu.

Jozef Vydra
ZDROJ: Opel

Komentáre k článku


Stream naživo