23.08.2016

Motor Infiniti dokáže meniť kompresný pomer. Vymaže naftové motory?

Benzínový prepĺňaný motor od Infiniti dokáže meniť kompresiu. Tým sa má vyrovnať naftovým motorom.

Infiniti, luxusná vetva japonskej automobilky Nissan, predstavila sériovú podobu svojho dlho očakávaného technologického zázraku – benzínového motora schopného meniť kompresný pomer počas prevádzky.

Benzínový štvorvalec s objemom 2,0 litra je prepĺňaný turbodúchadlom a dosahuje maximálny výkon 200 kW (272 k) a maximálny krútiaci moment 390 Nm. I keď ide o pekné parametre, toto nie je jeho najväčšou devízou. Tou je variabilita a schopnosť maximalizovať efektivitu.

Meniť kompresný pomer bolo snom mnohých inžinierov, vzniklo niekoľko prototypov s možnosťou zmeny kompresného pomeru, no nikdy sa nedostali do sériovej výroby. Dôvodom je najmä konštrukčná náročnosť akejkoľvek zmeny/variability kompresného pomeru, ktorá vychádza priamo z konštrukcie piestového stroja a z toho odvodená finančná náročnosť a nerentabilita variabilnej kompresie.

Infiniti ale tvrdí, že má nielen prototyp schopný zmeniť kompresný pomer, do roka bude takýto motor zaradený do sériovej výroby. Prvý ho bude mať Podkapotou model QX50.

Motor označený ako VC-T (variabile compression - Turbo) pracuje s dvoma odlišnými kompresnými pomermi – jeden pre nízku spotrebu, druhý pre vysoký výkon. Motor VC-T má kompresný pomer buď 14:1 alebo 8:1. Kompresia sa nastavuje automaticky podľa zaťaženia motora a vodič ju ovplyvniť nedokáže. Zjednodušene – pre vysoký výkon sa zníži, pre nízku spotrebu sa naopak zvýši.

Automobilka Infiniti na variabilnom kompresnom pomere pracovala 20-rokov. Dnes disponuje motorom, ktorý to nielenže dokáže, nie je extrémne nákladný na výrobu a podľa výrobcu dokáže VC-T motor konkurovať naftovým motorom a to ako po stránke efektivity výkonu a krútiaceho momentu, tak aj celkových nákladov. Motor je lacnejší na výrobu a na splnenie odlišných emisných noriem vo svete nepotrebuje závažné zmeny.

Motor nahradí 3,6 litrovú benzínovú V6-tku. Je od nej o 27% úspornejší. Navyše má aj nižšie vibrácie a nižšiu hlučnosť.

Infiniti totiž k ojnicii umiestnila špeciálne výkyvné rameno. Rameno dokáže na základe dvoch presne vymedzených polôh meniť dĺžku dráhy piestov a tým zmenší, či naopak zväčší spaľovací priestor. Na prvý pohľad jednoduchá záležitosť ale kladie vysoké nároky na spoľahlivosť. Veď uhol nastavenia horného hriadeľa (motor totiž disponuje aj "dolným" tzv. centrálnym) sa bude meniť často a to na základe požiadaviek vodiča. Ak stlačíte plyn prudšie, aktuátor zmení uhol pre nižšiu kompresiu, ak naopak budete jazdiť v kolóne, rameno v podstate posunie piesty vyššie.

Motor navyše disponuje priamym i nepriamym vstrekovaním paliva, turbodúchadlom, variabilným časovaním ventilov, ktoré dokáže motor prepnúť do Atkinsonovho cykla, má tiež integrované zvody výfukového potrubia do hlavy valcov a iné.

Viac a detailnejšie sa dozvieme až na autosalóne v Paríži, kde Infiniti svoj motor predstaví celému svetu.

 

jh
ZDROJ: Infiniti

Komentáre k článku


© Copyright 2018 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.