04.03.2016

Turbínový elektromobil má 1044 koní a dojazd 2000 km!

Tak tomu sa povie mašina. Výkon 1044 koní, krútiaci moment 8640 Nm a pritom dojazd 2000 km!

Že tu niečo nehrá? Že sa vám to zdá byť pritiahnuté za vlasy? Nuž, aj pre nás to bol najprv vzdušný zámok. Lenže je to realita, ktorá sa za pár rokov môže dočkať sériovej podoby. Čínsky start up Techrules totiž zobral to najlepšie z viacerých oblastí, vylepšil to a výsledok sa hneď dostavil. Aby to navyše bolo stráviteľné aj pre bežného civilistu zaobalil to do príťažlivého obalu superšportového automobilu.

Výsledkom sú tak cifry, ktorým sa ťažko verí. Veď uznajte – 768 kW (1044 k), 8640 Nm a dojazd 2000 km s celkovou hmotnosťou vozidla 1380 kg (Techrules chce hmotnosť potlačiť pod 1 tonu). K tomu ešte prirátajme batérie s kapacitou len 20 kW/h (Nissan Leaf má 30 kW/h a dojazd takmer desaťnásobne menší). Takže zlý pokus o žart?

Vlastne nie. Pridajme ešte zopár údajov, nech je to jasnejšie. Letecký benzín alebo plyn, mikroturbína, generátor, batérie, induktory, 8 trakčných motorov. Systém, ktorý si výrobca Techrules nechal patentovať sa nazýva TREV - Turbine-Recharging Electric Vehicle. Techrules predstavil dve verzie AT96 a GT96.

Techrules skrátka využíva princíp, ktorý väčšina z nás môže poznať najmä z diesel-elektrických lokomotív. Avšak namiesto poháňania generátora naftovým alebo iným spaľovacím piestovým motorom generátor poháňa turbína. Ani turbínový pohon generátora nie je novinkou (i vo vlakoch) a je tu už desaťročia. Avšak z minulosti vieme, že síce poskytoval ohromujúci výkon, zároveň žral neskutočné množstvo paliva. Posunom v technológiách však súčasné turbíny papkajú menej a zároveň môžu mať 2-násobne vyššiu účinnosť ako aj tie najefektívnejšie piestové spaľovacie motory.

Techrules teda využíva mikroturbínu s maximálnymi otáčkami 96 000 ot/min, ktorá prostredníctvom generátora umiestneného na rovnakom hriadeli produkuje 36 kW, z toho 30 napája 20 kW/h batérie a 6 poháňa zvyšok sústavy – induktory.

Elektromobil dokáže čisto na batérie prejsť do 150 kilometrov, celý zázrak sa skrýva práve vo vysoko účinnej mikroturbíne, ktorá dobíja batérie počas jazdy, alebo aj počas „prestávky“ či parkovania. Turbína dokáže nabiť batérie za cca 40 minút, no zároveň môže dobíjať pokojným tempom počas noci.

Techrules tvrdí, že ešte zvýšil účinnosť turbíny a pritom znížil náklady na jej využívanie. Výhodou turbíny je nízke trenie, ktoré spoločnosť znížila vďaka využitiu vzduchových ložísk podporených magnetickým polom. Vďaka hybridným ložiskám môže mať hriadeľ ľudovo povedané viac miesta, čím sa podarilo eliminovať problémy, ktoré by turbína mohla mať pri použití na nerovných plochách – deravé cesty. Firma prináša množstvo inovácií celého systému turbíny, nové materiály využívajú ložiskové vložky, vynovené sú povrchové materiály súčiastok, nový dizajn má výmenník tepla, ktorý prostredníctvom opätovného využívania horúcej zmesi vychádzajúcej zo spaľovacej komory zvyšuje účinnosť a najmä energiu celého systému.

Nemenej dôležité než vysokoúčinná turbína s vysokou životnosťou je manažment batérií. Ten má Techrules vlastný, vďaka čomu sa batérie nabíjajú rýchlejšie. Rýchlejšie sa nabíjajúce články tak nemusia „čakať“, kým sa nabijú ich pomalšie susediace články, ale dobíjajú ich prebytkom napätia, čím sa dosiahne rovnováha pri nabíjaní a ušetrí sa energia. Systém TREV využíva 2 376 kvapalinou chladených lítium-mangán-dioxidových článkov (LiMn) s napätím 720 voltov, no manažment batérií je využiteľný pri akomkoľvek type batérií.

Batérie poskytujú energiu elektromotorom. Tých je až 6. Dva na prednej náprave a štyri na zadnej, pre každé zadné koleso dva. Každý z motorov má 13 kilogramov. Dôvodom prečo majú každé zadné koleso dva menšie motory namiesto jedného väčšieho je efektivita a tiež jednoduchšie umiestnenie do karbónového monocoque. Výsledkom je tak maximálny spočítaný výkon 1044 k a 8640 Nm. Vďaka tomu dokáže vozidlo dosiahnuť rýchlosť 350 km/h a z 0 na 100 km/h zrýchli za 2,5 sekundy. Vo februári boli obe verzie AT96 a GT96 podrobené testovaniu na britskom okruhu Silverstone.

Automobily s technológiou TREV môžu fungovať ako v režime plug-in hybridov, tak môže energiu vyrábať turbína. Tam, kde nie je dostatočne rozvinutá sieť dobíjacích staníc ich zastúpi práve mikroturbína. Na jedno nabitie poskytnú dobre zmanažované batérie 150 kilometrový dojazd, ak budú dostávať energiu od turbíny (turbína funguje ako range extender) maximálny dojazd je odhadovaný na úrovni 2000 km. To pri priemernej spotrebe 4 litre paliva (letecký benzín) na 100 km. V súčasnosti je reálna spotreba prototypov na úrovni 4,8 litra, ekonomickou jazdou je možné dosiahnuť dojazd 2000 km na jednu nádrž paliva (80 litrov).

Techrules v Ženeve predstavil dve verzie pohonu TREV. Jedna využíva letecký benzín a volá sa AT96, druhá plyn (CNG) s menom GT96 (gas turbine). Najmä plynová verzia by v prípade ukončenia vývoja a plánovaného využitia pri veľkosériových automobiloch s nižšou cenou nevyžadovala prakticky žiadne investície do infraštruktúry. Samozrejme, údaje o dojazde by boli odlišné, najmä ak by bola zachovaná rovnaká veľkosť nádrže (iného typu). 

jh

Komentáre k článku


© Copyright 2016 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.