2016-03-09 12:20:00
Nové Volvo XC90 sa
Nové Volvo XC90 sa práve predstavilo verejnosti
Zdroj: Volvo

Volvo pripravuje 1,5 litrové trojvalce. Dostanú ich V40, XC60 ale aj S90 a XC90!

Volvo vyvíja nové benzínové 1,5 litrové trojvalcové agregáty, avšak nie len pre malé autá.

Volvo v súčasnosti novými modelmi jasne dáva najavo, že viac ako 2,0 a 4 už nebude tolerovať. Konkrétne ide o objem viac ako rovné dva litre a o počet valcov väčší ako štyri. Jasným dôkazom novej stratégie je model XC90, ktorý disponuje výhradne dvojlitrovými štvorvalcovými motormi a to ako v prípade benzínových, tak i naftových motorizácii. Rozdiel je iba v palive, výkone, počte turbodúchadiel a osadení ďalšími technológiami (napr. nádoba na stlačený vzduch pre naftové dvojlitre). Ani najvýkonnejšia benzínová verzia T8 nemá viac ako štyri valce, výkon presahujúci 400 koní má vďaka elektromotorom.

Pre Volvo však downsizing nekončí pri štvorvalcoch. Automobilka nasleduje príklad priekopníka v danej oblasti – BMW. Namiesto pohrávania sa s objemom viacvalcových motorov plánuje vsadiť na „odrezanie“ valca. Týmto riešením, ktoré sporí náklady aj emisie docieli zníženie množstva pohyblivých častí v motore.

Volvo aktuálne testuje model V40 s benzínovým trojvalcom Podkapotou, ktorý je spriahnutý s automatickou dvojspojkovou prevodovkou (ďalšie úsporné riešenie) a podľa šéfa vývoja automobilky doktora Petra Mertensa sú výsledky testovaní veľmi dobré.

„S 1,5 litrovými motormi môžeme poľahky dosiahnuť výkon 150 koní a viac, pričom ak vám to niekto vyslovene nepovie, nebudete vedieť, že máte v aute trojvalec. Tento motor budeme určite mať v novej 60-tkovej rade (S60, V60, XC60) a viem si predstaviť, že motor skončí aj v S90-tke. Je to veľmi sľubné,“ odhalil Mertens pre britský magazín Autoexpress.

Autoexpress dodáva, že daný motor bude tvoriť základ nielen pre veľkú S90-tku, ale tiež sa objaví vo vlajkovej lodi automobilky v SUV XC90. V tomto prípade však motor s veľkou pravdepodobnosťou nebude osamotený a bude doplnený elektromotormi poháňajúcimi zadnú nápravu. Bude to tak de facto „základný hybrid,“ posadený pod vrcholný hybrid T8. Volať by sa mohol T6 hybrid.

Nový 1,5 litrový benzínový motor (o nafte sa zatiaľ nehovorí) je súčasťou novej platformy menších automobilov, ktorú Volvo chystá pre svoje modely, tak i pre modely materskej čínskej automobilky Geely.

I keď sa pri tomto objeme (aj pri nižšom) veľká časť výrobcov spolieha na štvorvalcové riešenie s menšími valcami, automobilky v súčasnosti dávajú prednosť trojvalcom. Výhodou prepĺňaných trojvalcov je nižšie množstvo pohyblivých súčastí, ako som spomenul vyššie, no najmä nižšie emisie pri zachovaní rovnakého výkonu. Kľúčovým aspektom pre vývoj 1,5 litrových trojvalcov je fakt, že ich možno vyrábať na tej istej výrobnej linke ako väčšie štvorvalce. Obe litráže majú valce tých istých rozmerov (0,5 litra). Práve daný objem spaľovacej komory je aktuálne považovaný za ideálny z hľadiska spaľovania. Pri tomto objeme je ľahšie udržiavať dokonalé spaľovanie v celej spaľovacej komore v širšom rozpätí otáčok motora bez výskytu „tmavých miest.“ Teda miest, kde sa napr. pri nižšej rýchlosti motora (alebo naopak vyššej) zmes nespáli úplne – prebehne nedokonalé spaľovanie, čo znamená že sa vo výfukových plynoch nachádza čiastočne nespálená zmes plus spaliny v zložení, ktoré nedokáže zachytiť a upraviť katalyzátor a podobne.

Typickou nevýhodou trojvalca je nevyváženosť chodu, ktorú je nutné tlmiť ako prostredníctvom zotrvačníku, tak i uchytenia motora, tlmiacich materiálov a podobne. Výrobcovia však vďaka elektronike dokážu odstraňovať horšiu reaktívnosť utlmeného trojvalca, prípadne dokážu uplatniť viacero postupov tak, aby sa vodič necítil ukrátený – okrem vibrácií tlmia i zvuk, prípadne ho upravujú prostredníctvom zvukových aktuátorov, či primiešavaniu lepšieho zvuku cez reproduktory a koncovky výfuku (BMW i8 a mnoho ďalších).

Okrem BMW, ktoré ponuku 1,5 litrových trojvalcov postupne rozširuje naprieč modelovým radom, zvažuje rovnaké smerovanie i Mercedes a minimálne rovnaký objem plánuje aj koncern Volkswagen.

Ján Hargaš
ZDROJ: Volvo, Autoexpress

Komentáre k článku


Stream naživo