2015-09-16 13:45:00
Porsche Mission e
Porsche Mission e
Zdroj: Porsche AG

Porsche Mission E má byť konkurentom Tesle aj dojazdom

Elektrická Panamera budúcnosti napriek vyše 2 tonám zrýchli na stovku za 3,5 sekundy.

Futúrum už dnes – to je v absolútnej skratke charakteristika novinky. V kabíne nahrádzajú displeje všetko vrátane spätných zrkadiel. Porsche sa jednoducho nezdá a vytŕča rožky aj pri elektrických autách. Vo Frankfurte predstavilo v tejto oblasti svoje želiezko v ohni.

Porsche pripustilo, že ak pôjde do elektriny, dá prednosť hybridom. Pritom je Mission-e čisto elektrické auto, ktoré vyzerá ako mix Panamery z roku 2030, modelu 918 Spyder a ikonickej 911-ky. „Vždy sme hovorili, že ak urobíme elektromobil, bude to skutočný športiak. Tiež sme hovorili, že ponúkne výkony, aké tradičné zákazníci Porsche požadujú, "povedal pri príležitosti odhalenia šéf výskumu a vývoja Wolfgang Hatz.

Mission–e teda ponúkne nielen pohon, ale aj natáčanie všetkých kolies. Má jeden elektromotor na každej náprave a oba majú údajne funkciu elektronického vektorovanie krútiaceho momentu. Kombinovaný výkon by mal byť vyše 440 kW. Aj ďalšie čísla sú naozaj impozantné. Napriek hmotnosti viac ako 2 tony výkon stačí na zrýchlenie na stovku za 3,5 s, na dvestovku za menej ako 12 s a maximálnu rýchlosť vyše 250 km/h.

Zdroj: Porsche AG

Mission E chce byť ďalším a zdá sa, že aj reálnym a silným konkurentom ikone, ktorou je Tesla Model S. Tesla Model S P90D má dojazd čosi viac ako 500 km, na 100km/h sa z pokoja dostane za 2,8 sekundy. Takže je na tom lepšie? No, Porsche uvádza, že jeho auto je teoreticky schopné obísť Severnej slučku Nürburgringu za menej ako 8 minút. Mission E tiež má byť schopné prudko zrýchľovať znova a znova bez toho, aby sa po pár pokusoch preplo do núdzového módu ako niektoré iné elektromobily. Asi si viete spojiť, že Wolfgang Hatz  týmto tvrdením mieril práve na fakt, že Nordschleife je pre Teslu Model S príliš veľké sústo.

Akumulátor funguje na rovnakom princípe ako v koncepte Audi e-tron, je umiestnený pod podlahou kabíny a má 95 kWh kapacity. Odlišný je ale dobíjacie systém, ktorý si Porsche vyvinulo samo. Pracuje s napätím 800 V. Dobije tak batériu na 80% údajne len za 15 minút. Kompatibilita s existujúcimi nabíjačkami je otázkou, systém ale vie pracovať aj s obvyklejším napätím 400 voltov a samozrejme aj z domácej siete na 230 V. Auto sa však dá nabíjať aj bezdrôtovo – indukčne, teda bez káblov a zásuviek. 95 kWh energie má stačiť na 500 km jazdy, čo vyzerá rovnako reálne ako u spomínaného Audi, kde má byť rovnaký dojazd.

Zdroj: Porsche AG
Zdroj: Porsche AG

Novinkou v Mission E je systém, ktorého kamera sleduje oči vodiča, ktorý má dokázať určiť pohľad vodiča a tak ovládať menu infotainmentu. Sci-fi sledovaním vodičovho pohľadu sa to nekončí. Koncept je vybavený holografickým displejom, ktorý premieta obraz pred sedadlo spolujazdca. Z ponuky aplikácií sa dá vyberať bezdotykovo gestami.

V štandardných podmienkach je Mission E auto so zadným náhonom. Dá sa očakávať, že elektromotor na zadnej náprave bude silnejší ako ten vpredu. Predné kolesá sa pridávajú len za určitých okolností. Napríklad pri prudkom zrýchľovaní, pri ostrej jazde alebo na klzkej ceste. To znie logicky. Nemusíte neustále zásobovať energiou oba elektromotory.
Koncept Mission E stojí na úplne novej platforme, ktorá bola vyvinutá okolo pohonného ústrojenstva. To znamená, že ak sa dostane do predaja na takom základe, sú vopred vylúčila iná pohonná ústrojenstva; na spaľovací motor tú skrátka nebude miesto. „Pristupovali sme k platforme z úplne nového smeru. Nepotrebujeme stredový tunel, napríklad, a to bolo do dizajnu zakomponované, "uviedol Wolfgang Hatz.

Zdroj: Porsche AG
Zdroj: Porsche AG

Hmotnosť lítium-iónových batérií vyrovnáva zmes hliníka, rôzne druhy ocele a uhlíkové  vlákna v konštrukcii vozidla. Mission E nepotrebuje tunel pre hnací hriadeľ k pohonu zadných kolies, čo znamená, že by malo byť v kabíne výrazne viac miesta oproti dnešným produkčným modelom. Napriek tomu vo futuristickej kabíne sa podarilo zachovať tradičné rozloženie interiéru Porsche. Pred vodičom je displej, na ktorom je päť ukazovateľov, a napriek tomu, že auto nepotrebuje stredový tunel, ten je dosť vysoký a obsahuje ovládacie prvky. Tlačidlá nehľadajte, namiesto nich je uprostred vozidla dotykový displej. K tomu mám svoje výhrady – musí byť vizuálny kontakt, keď niečo nastavujete... Namiesto zrkadiel sú kamery, ktoré premietajú obraz do dolných rohov predného skla.

Zdroj: Porsche AG
Zdroj: Porsche AG


Za vonkajším dizajnom stojí tím vedený Michaelom Mauer, ktorý stojí za niekoľkými ďalšími koncepty Porsche z minulých rokov. V koncepte sa dá jasne spoznať vplyv 911 v zadnej polovici karosérie. Za zmienku stoja tiež nové kolesá s priemerom 21" vpredu a 22" vzadu, odklápací kryt konektora nabíjačky v ľavom prednom blatníku alebo pruh LED zadných svetiel cez celú šírku vozidla.

Či sa auto dostane do sériovej výroby, nie je isté. Skôr je to predzvesť budúceho smerovania dizajnu naskedujúcich modelov. Ak by sa do výroby predsa len dostal, skôr ako v roku 2018 to nebude.

Jozef Vydra
ZDROJ: Porsche

Komentáre k článku


Stream naživo