2015-05-27 16:53:01
SAAB 9-3 Aero
SAAB 9-3 Aero
Zdroj: saabsunited, SAAB, NEVS

NEVS chystá spolu s novými partnermi závod v Číne. Čo bude so SAABom?

NEVS dnes pred obedom na tlačovej konferencii objasnil svoje plány s výrobou automobilov v Číne.

Ako sme predpokladali, po ukončení reštrukturalizácie a ochrany pred veriteľmi sa spoločnosť NEVS vlastniaca patenty automobilky SAAB posunula v rokovaniach s novými strategickými obchodnými partnermi ďalej. Dnes spoločnosť predstavila svoj plán na výrobu automobilov v čínskom pobrežnom meste Tianjin neďaleko Pekingu.

Novými partnermi sú Tianjin Binhai Hi-tech industrial Development Area (THT) a Beijing State Research Information Technology co., Ltd. (SRIT). Obe čínske viac-menej štátne spoločnosti v spolupráci s automobilkou NEVS vybudujú pri tomto meste fabriku na základe joint venture, pričom NEVS poskytne technológie a partneri poskytnú jednak zázemie, ale tiež peniaze.

Prvé auto, ktoré zíde z linky v závode Tianjin bude elektrické vozidlo postavené na základoch patentov a technológii v majetku NEVS, ktoré bude nasledovať celé portfólio elektrických automobilov postavených na základe novej platformy NEVS.

Toto v preklade znamená, že v budúcom závode Tianjin budú Švédi v úzkej spolupráci s Číňanmi najprv vyrábať elektrické autá na platforme modelu SAAB 9-3, teda také, aké už NEVS predstavil pred ukončením krátkej výroby. Následne príde nová generácia modelov stojacich na univerzálnej platforme Phoenix, ktoré budú takisto poháňané na elektrinu čerpanú z batérií.

„Cieľom spoločnosti NEVS je produkovať vysokokvalitné elektrické vozidlá v Číne ako prvotnom a hlavnom trhu. Dlhodobá spolupráca s THT a IT pioniermi zo SRIT-u nám pomôže dosiahnuť našu víziu a cieľ. Tým je stať sa globálnym výrobcom automobilov. Zároveň to znamená doplnenie našich zdrojov v domovskom závode v Trollhattane,“ povedal na tlačovej konferencii Mattias Bergman.

Tieto informácie však vyvolávajú zásadnú otázku: a čo SAAB? Odpoveď na otázku je však veľmi zložitá. Najprv si totiž treba upresniť čo to vlastne SAAB v súčasnosti je a môže byť v budúcnosti. Ak pod označením SAAB myslíme autá rovnomennej značky, zatiaľ nie je príliš pravdepodobné, že by sa mohlo hovoriť o budúcnosti. Ak však pod SAAB-om myslíme automobily vyvíjané a stavané vo Švédsku v meste Trollhattan, budúcnosť je zrejmá. Respektíve je zrejmá jej časť.

Ak totiž NEVS ako vlastník technológii bývalej značky SAAB (a domovského závodu) predstavil svoje plány (bez uvedenia dátumov) v Číne, nesmieme zabúdať na vyjadrenia, ktoré tejto udalosti predchádzali. A síce, že NEVS hľadá jednak partnerov, ktorých potrebuje na svoju prítomnosť na mimoriadne dôležitom Čínskom trhu, ale tiež hľadá partnera, ktorý by z technológii a závodu NEVS urobil to, čo si zaslúži – globálnu automobilovú značku.

Očakávať teda môžeme ďalšiu tlačovú konferenciu, kde NEVS konečne odhalí svojho dôležitejšieho strategického partnera pre celý svet. Ak sa tak stane, sú iba dve možnosti. Buď budeme technológie, ktoré sme kedysi mohli nájsť pod označením SAAB nachádzať pod inou značkou (nepravdepodobné), alebo si nový vlastník vydupe u držiteľov obchodnej známky SAAB (teda u SAAB AB – výrobcu stíhačiek SAAB JAS 39 Gripen) možnosť používať danú známku.

Ak sa tak ale nestane, ak NEVS nepredstaví globálneho hráča, ktorým by mala byť indická Mahindra, znamená to, že značka SAAB a všetko čo symbolizovala pre automobilizmus je definitívne mŕtva (koľkí krát?), a to najcennejšie čo mala – patenty švédskej techniky sa nakoniec predali za lacno do Číny...

Tak ako vždy doteraz, aj odteraz zostáva tým najvernejším fanúšikom, fanúšíkom SAABu iba veriť... Ostatní už totiž dávno mávli rukou.

Ján Hargaš
ZDROJ: NEVS

Komentáre k článku


Stream naživo