2015-03-31 13:45:00
Ford Everest
Ford Everest

Luxusný offroad bratranec Rangera Ford Everest prichádza. Príde aj do Európy?

Ford Everest je model postavený na platforme pick-upu Ranger. Nie je to rozmaznané SUV, ale poriadny „tereňák“.

Modely SUV a SAV sa mnohým zdajú ako samoúčelné vozidlá. Nie sú dobré ani na cestu, ani do terénu, napriek tomu po nich túži srdce nejedného z nás. Dôvod? Zväčša sú to veľké, pohodlné autá poskytujúce pocit bezpečia, lepší výhľad, pocit nadradenosti s prísľubom aspoň prijateľných schopností v teréne. Terén je im však zväčša cudzí a nezvládnu viac než oplastované kombíky. Sú tu samozrejme výnimky, ktoré zvládnu aj horšie cesty, či dokonca výjazdy do ozajstného terénu. Obvykle to stojí nervy a nejaký ten odbitý plastík z podvozku, či karosérie.

Problémom pravých offroadov je, že síce výborne zvládajú terén, sú tak sparťansky vybavené, že dokážu zaujať iba tých, ktorí offroad potrebujú k práci, alebo ako ďalšie auto zamerané na zážitky. Kompromisom medzi SUV a pravým offroadom sú vozidlá oficiálne spadajúce do kategórie SUV, no so schopnosťami zdedenými z pracovných strojov. Takými sú napríklad Mercedes triedy G, Nissan Pathfinder, Toyota Land Cruiser a po novom (alebo staronovom) Ford Everest.

Toto sedemmiestne vozidlo sa vracia na scénu ako globálny model, zatiaľ však určený výhradne pre Áziu. To považujeme za škodu, pretože aj u nás by sa dozaista našli zákazníci, ktorí by takéto vozidlo ocenili. Ak totiž SUV stojí na základoch modelu Ranger, nie je to obyčajné SUV.

Everest tak stojí na tom istom pevnom oceľovom ráme ako Ranger. Má Podkapotou tie isté motorizácie (s výnimkou jednej), má k dispozícii ako pohon výhradne zadnej nápravy tak i 4x4. Tu však spoločné prvky (takmer) končia a začína sa kompletne nová karoséria, luxusnejšie pôsobiaci interiér a úplne iná koncepcia.

Everest by chcel byť luxusné SUV s prijateľnou cenou poskytujúce jednak dostatok priestoru pre 7 člennú rodinu a zároveň poskytujúce schopnosť brázdiť svet bez ohľadu na to, či prechádza po ceste, alebo mimo nej. Zaručuje mu to jednak vyššie spomenuté, no tiež brodivosť 80 cm, svetlá výška 225 mm a silné motory.

Motorizácie začínajú na najmenšom a zároveň jedinom motore papkajúcim benzín. Ide o 2,0 litrový EcoBoost s technológiu prepĺňania Twin Scroll turbodúchadlom so zatiaľ neuvedenými parametrami. Motor síce ovplýva slušnými schopnosťami a Ford mu dokáže nastaviť aj 250 koní, je pravdepodobné, že bude k dispozícii iba so zadným náhonom, respektíve bude poskytovať iba základné pohybové schopnosti a to vzhľadom na hmotnosť vozidla (cca 2 tony). Top verziou bude 3,2 litrový naftový päťvalec Duratorq s maximálnym výkonom 147 kW (200 k) a s maximálnym krútiacim momentom 470 Nm. K dispozícii bude tiež overený 2,2 litrový naftový štvorvalec s výkonom 118 kW a s krútiacim momentom 375 Nm, ktorý bude poskytovať zlatú strednú cestu. Motorizácie bude možné kombinovať jednak so šesťstupňovým manuálom, no tiež so šesťstupňovým automatom.

Everest tak ako faceliftovaný Ranger poskytne najnovšie technológie v oblastí bezpečnosti a infotainmentu. Dostupný je systém Sync 2 i systém BLIS – kontrola slepého uhla. Má tiež Active Park Assist, elektronický stabilizačný program ESP vrátane systému proti prevrhnutiu vozidla. K výbave kabíny patria luxusné materiály vrátane koženého čalúnenia. Prvýkrát v danej triede (podľa Fordu) bude použitý audio systém s 10-timi reproduktormi a subwooferom. Everest bude tiež mať tzv.: Noise Cancelation System, ktorý pomôže vozidlu vysporiadať sa s nadbytočným hlukom v prípade, že vylepšené odhlučnenie kabíny novými materiálmi nebude stačiť.

K terénnym schopnostiam zdedeným od Rangera prispievajú aj nové prvky ako možnosť nastaviť si jazdný režim podľa terénu. Vodič tak môže v prípade vjazdu na piesok predísť zahrabaniu vozidla – systém kompletne prenastavý funkciu motora i prevodovky (automat). Zatiaľ však sám nepovolí tlak v pneumatikách, to zostáva na pleciach vodiča. Ford pridáva elektronicky ovládane piate dvere. K bezpečnosti okrem rámu, hmotnosti a asistenčných systémov prispieva aj konštrukcia z vysokopevnostnej ocele, deformačné zóny i sedem airbagov.

Everest skrátka vyzerá byť auto do voza i do koča a dozaista by si miesto vo viacerých európskych krajinách našiel. Na rozdiel od USA v Európe totiž Ford auto tohto typu nemá. Otázka je, či by dokázal vzdorovať emisným normám. Ranger to však vo svojej triede dokáže s tou istou technikou...  

Everesta si môžete detailne obzrieť v galérii. O tom, že Everest je schopné vozidlo, na ktorom si značka dala záležať vás môžu presvedčiť nasledujúce videá z testovania modelu v ozaj náročných podmienkach. Prvé video zachytáva tím značky pri testoch v púšti v Austrálii, kde dostal do nosa najmä systém 4x4 a konštrukcia vozidla, druhé zas na vyschnutých miestach v USA, kde dostáva zabrať najmä motor.

 

Ján Hargaš
ZDROJ: Ford

Komentáre k článku


Stream naživo