2015-02-23 18:00:00
Borgward Isabella
Borgward Isabella
Zdroj: wikimedia

Spomeniete si na automobilovú značku Borgward? Vnuk zakladateľa ju chce oživiť

Borgward je automobilka, ktorá zanikla pred viac než polstoročím. Čínsky investori ju chcú oživiť.

Borgward je spoločnosť, ktorá môže niečo hovoriť jedine pamätníkom, či milovníkom veteránov. Preslávila sa modelom Isabella a zanikla pred viac než 50-rokmi.

Christian Borgward, vnuk zakladateľa spoločnosti Carla Borgarda odhalí plány návratu značky na autosalóne v Ženeve. „Znovuoživenie“ Borgwarda je mojim detským snom, ktorý sa teraz stáva realitou,“ povedal Borgward.

Podľa nemeckého časopisu Autobild stojí za oživením dávno stratenej značky čínska spoločnosť zaoberajúca sa výrobou nákladných vozidiel menom Beiqi Foton, ktorá je partnerom spoločnosti Daimler. Beiqi Foton získala práva značky Borgward presne pred rokom.

Oživenie automobilovej značky môže byť zaujímavý počin, no pomerne zvláštny. Oživovanie dávno stratených značiek obvykle nekončí úspechom, o čom sa presvedčil Daimler pri značke Maybach. Borgward navyše v súčasnosti nevlastní žiadne technológie ani patenty, ktoré by mohli byť pre nových vlastníkov prospešné. Jediné, čo automobilka má je meno, ktoré si však len málokto pamätá.

Borgward bola nemecká automobilová značka, ktorej vznik sa datuje do roku 1929. No jej história je omnoho dlhšia. Carl F. W. Borgward sa narodil v roku 1890, stal sa inžinierom iba rok pred I. svetovou vojnou, ktorej sa aktívne zúčastnil. Mal šťastie a nasadenie v boji prežil. Po vojne sa zamestnal v textilnej fabrike, neskôr sa stal partnerom v malej spoločnosti vyrábajúcej rôzne súčiastky do poľnohospodárskych strojov. Po čase sa osamostatnil a začal vyrábať dielce pre rozvíjajúci sa automobilový priemysel. Jeho firma sa stala hlavným dodávateľom pre automobilku Hansa-Lloyd. Neskôr sa so svojimi zamestnancami začal zaoberať výrobou áut a prvé auto, ktoré vyrobil bol model  Blitzkarren v roku 1924. Bol to trojkolesový voz s motorom s výkonom 2 konských síl, ktorý sa stal výborným pomocníkom pre obchodníkov na trhoch a záľubu v ňom našla aj nemecká pošta.

Po príchode hospodárskej krízy sa trh s väčšími autami zrútil, zatiaľ čo trh pre malé jednoduché a lacné vozidlá stále fungoval. Borgward spolu so svojim obchodným partnerom kúpili väčšinový podiel v automobilke Hansa-Lloyd, ktorá sa potýkala s obrovskými problémami. Nový majitelia zastavili výrobu nerentabilných luxusných áut, ale ponechali výrobu nákladných vozidiel a svoje malé trojkolesové automobily pričlenili pod automobilku. Postupom času sa výroba automobilky Hansa špecializovala na menšie štvorkolesové automobily a pochopiteľne nákladné vozidlá, ktoré od nich vo veľkom kupovalo Nemecko pri zbrojení.

Až v roku 1934 sa objavil model 2000, ktorý ako prvý niesol meno Borgward. Borgward sa pripojil k nacistom a počas vojny vyrábal výhradne pre armádu, pričom viac ako tri štvrtiny jeho pracovných síl tvorili zajatci zo Sovietskeho zväzu. Po vojne ho Američania uväznili, no Carlovi Borgwardovi sa podarilo dostať von po vyše dvoch rokoch a opätovne získať kontrolu nad spoločnosťou. Pre problémy s dodávkami materiálu vďaka okupácii Spojencami sa Borgward rozhodol svoju spoločnosť rozdeliť na tri, aby tak získal trojnásobok potrebných dodávok na výrobu svojich automobilov. Prvým povojnovým modelom a prvým povojnovým nemeckým autom vôbec bol Borgward Hansa 1500. Najznámejší a najpopulárnejší model prišiel v roku 1954 a volal sa Isabella. Model, ktorý automobilka vyrábala až do svojho zániku v roku 1961 podobne ako model P100 s pneumatickým pružením.

Borgward priviedol na trh ako prvý v Nemecku automatickú prevodovku a pneumatické pruženie a jeho kupé model Isabella je dodnes vyhľadávaným veteránom. Spoločnosť zanikla potom, čo ju do bankrotu prinútili veritelia za zvláštnych podmienok. Po vyplatení veriteľov zostali Borgwardovi v rukách milióny mariek, napriek tomu nedokázal znova rozbehnúť výrobu. Zomrel krátko na to.

Ján Hargaš
ZDROJ: Borgward, angelfire.com

Komentáre k článku


Stream naživo