2014-07-23 11:35:00
Linux chce ísť do
Linux chce ísť do áut

Linux do áut? Prečo nie! Ktokoľvek môže vylepšiť infotainment v aute

Predstavte si, čo by znamenal open source softvér v autách. Nedostatky systémov by mohli byť bleskovo zmenené na prednosti.

Linux je „konkurenčný“ operačný systém pre Windows, alebo Apple v prípade počítačov, notebookov... Nemožno hovoriť o veľkom rozšírení, no každý kto počítačom aspoň trochu rozumie sa s Linuxom už stretol. Linux má oproti konkurencii dve zásadné výhody: je (takmer) zadarmo a je open source.

Aj keď pôvodná podoba Linuxu sa graficky vyspelým Oknám a Jablkám nemohla rovnať, dnes prostredníctvom rôznych platforiem dobehla aj tento náskok (treba povedať, že priorita to nie je, dôležitejšie sú schopnosti). Samozrejme, každý kto s Linuxom Ubuntu a ďalšími pracuje, k dvom vyššie spomenutým výhodám prihodí asi milión ďalších.

Podstatou celého Linuxu však je tzv. otvorený kód, čo znamená, že softvér a jeho jednotlivé súčasti môžu meniť, vylepšovať a upravovať všetci s dostatočnými programátorskými vedomosťami. Tí, ktorí sa v programovaní nevyznajú, môžu svoj operačný systém vylepšovať vďaka širokej komunite fanúšikov a zástancov systému, vďaka stiahnuteľným riešeniam a novým verziám.

A všetky tieto plusy sa teraz presúvajú do áut. Tam neexistuje natoľko prehľadná situácia ako pri klasických počítačoch. Doteraz si každá väčšia automobilka vytvárala svoj vlastný systém, dnes prezývaný infotainment. Každý jeden z operačných systémov má plusy i mínusy, no vďaka snahe automobiliek držať náklady čo najnižšie sa pri každom nájde viac mínusov.

Je to prirodzené. Na to, aby operačné systémy v autách držali krok s konkurenciou potrebujú omnoho väčší kapitál ako pred desiatimi rokmi, keď sa celý infotainment obmedzoval na palubný počítač, displej rádia a automatickej klimatizácie (ak ich vôbec autá mali). Dnes sú požiadavky zákazníkov úplne inde a trend vyššej konektivity sa pomaly ale isto dostáva aj do našich končín (veľmi pomaly).

Automobilky si to dobre uvedomujú, a preto sa takmer všetky snažia preniesť náklady na vývoj softvéru zo svojich pliec na plecia niekoho iného. Preto sa do áut tlačí Android, Apple a ďalšie. Spolupráca medzi automobilkami a softvérovými spoločnosťami bude postupom času väčšia a automobilky sa budú môcť venovať vývoju tých technológií, ktoré sa ich týkajú viac – motory, bezepčnosť, jazdné vlastnosti a podobne.Naopak softvérové spoločnosti rozšíria svoj dosah aj na autá a obe časti tejto spolupráce z toho budú ťažiť.

Popri tom sa však do áut už nejaký ten rôčik úspešne pretláča aj operačný systém Linux. Prvé úspechy zaznamenala Linux Foundation minulý rok, teraz prichádza ďalší. Medzi podporovateľmi open source riešenia do automobilov možno nájsť koncerny Jaguar Land Rover i Toyotu, no je viac – napríklad Mazda, Hyundai, Samsung... zrejme neskôr pribudnú ďalší.

Cieľom je vytvoriť platformu využiteľnú v automobiloch, ktorá bude mať vysokú konektivitu, jednoduché ovládanie a množstvo funkcií a doplnkov bez toho, aby stál vývoj miliardy a vyvíjala ho iba úzka skupina platených zamestnancov. Linux pre autá tak bude môcť vyvíjať hocikto.

Platforma má názov AGL – Automotive Grade Linux, stojí na základoch infotainmentu Tizen IVI, no pridáva niekoľko kľúčových aplikácii vytvorených v HTML5 a v Java Scripte. Tu sú kategórie, ktoré systém zahŕňa a ktoré je možné ďalej vyvíjať: Home Screen (úvodná stránka menu), Dashboard (palubná doska), Google Maps, HVAC (ovládanie klimatizácie a pod.), Media Playback (prehrávanie médií), News Reader (prehliadač info), Audio controls (ovládanie audia), Bluetooth Phone (pripájanie cez bluetooth), Smart Device Link integration (konektivita so smartfónmi, tabletmi...).

Viac informácií, spolu s linkami na kód AGL nájdete na stránke Linuxfoundation. 

Pripájam tiež staršie video, ktoré objasní základnú myšlienku a prvotný vzhľad a funkcionalitu AGL.

Ján Hargaš
ZDROJ: Linux Foundation via carscoops.com

Komentáre k článku


Stream naživo