2014-01-27 12:42:05
Parkovanie v BA a
Parkovanie v BA a pomocné značenie
Zdroj: Matus Cupka

Táto značka pomáha vodičom, no hlavne chodcom. Dočká sa jej celé Slovensko?

Matúš Čupka vytvoril pomocnú značku, ktorá sa prvý krát objavila na Riazanskej ulici v Bratislave. Pomôže celému Slovensku, alebo to byrokracia nedovolí?

Značka vzbudila veľký ohlas, okamžite o ňu prejavilo záujem množstvo ľudí, ktorých autá na chodníkoch nútia chodiť po cestách, či po trávnikoch, čím riskujú nehodu alebo „šťastnú príhodu“ so psím výkalom.

Jeho jednoduchý vizuál je nielenže zrozumiteľný, dobre viditeľný a vodiči ho rešpektujú, navyše na Riazanskej odrazu chodníky slúžia na to, na čo boli vytvorené. Otázka však znie, či sa Matúšov nápad zapáči aj správcom komunikácií a či sa bude môcť rozšíriť ďalej.

Práve preto vám prinášame krátky rozhovor (či skôr chat) s tvorcom tohto unikátneho značenia.

Matúš Čupka je mladý Bratislavčan, stojaci za skvelými projektmi ako Zelená hliadka, či Mapujeme.sk. Zelená hliadka je združením občanov, ktorí sa už nedokážu prizerať nahromadeným odpadkom a mestu plného reklamy. Usporadúvajú rôzne akcie, upratujú mesto od nahromadených odpadkov a zasahujú tam, kde sa mestu nechce, či ako to už býva „nemôže a nedá sa.“ Mapujeme je zas projekt, ktorého cieľom je zmapovať cyklotrasy a cyklistické stojany po celom meste tak, aby sa z bicykla mohol stať reálny alternatívny dopravný prostriedok. Mapujeme.sk spolupracuje s Cyklokoalíciou snažiacou sa rozšíriť cyklotrasy v BA.

Zdroj: Matus Cupka

A teraz k spomínanému "četu":

Čo ťa viedlo k realizácii tohto značenia?

Bývam na ulici 2,5 roka a časom som si začal všímať, že sa množstvo ľudí trápi pri využívaní chodníka, kde stojí množstvo automobilov. Niektorí nechávajú viac ako 1,5 metra, iní ledva meter. To mi ukázalo, že sa tam dá dodržiavať prikázaná vzdialenosť bez ohrozenia premávky či zaparkovaných vozidiel. Stanica miestnej polície je odtiaľto ani nie kilometer a pravidelne vídavam vozidlá mestskej polície jazdiť po Riazanskej bez toho, aby riešili zle zaparkované autá. Tak som pochopil, že tu mi polícia nepomôže. Akoby im na tom nezáležalo. Rozhodol som sa preto vyznačiť autíčkarom, kde je vzdialenosť 1,5 metra a to bez vyhrážok či šikanovania políciou. Zatiaľ to funguje, po chodníku chodí čoraz viac ľudí a slúži všetkým.

Myslíš, že je možné, aby toto značenie prebrali aj mestské časti, alebo to zostane na dobrovoľníkoch?

Mestské časti by mali v prvom rade začať s vyznačovaním parkovacích boxov na svojom území. Dnes máme obrovské množstvo ulíc, kde nie je vyznačené parkovanie. Vďaka tomu autá na jednej strane parkujú ako sa im to hodí a na druhej strane prichádzame o stovky parkovacích miest. Tie by vznikli tak, že by sa vyznačili parkovacie boxy hlavne na sídliskách. Autá by nechali pravidelné rozostupy a nevznikali by prílišné medzery. Verím, že samosprávy k tomu našou činnosťou inšpirujeme.

Máš v pláne nejaké ďalšie lokality? Aké?

Riazanská je experiment a pokiaľ by fungoval, tak by sme aktivitu rozšírili aj do ďalších ulíc. Tipy máme na Sibírskej, Mýtnej, Českej, Pribinovej a ďalších uliciach.

Po medializácii to funguje stále?

Parkovanie funguje stále v poriadku. Väčšinou vozidlá parkujú rovno na značkách a nechávajú tým 1,45 metra. Predtým to bolo často iba 1,1 metra, alebo aj 1,65 metra. Vďaka tým značkám sa spravil na chodníku poriadok a každý užívateľ vie, koľko priestoru mu zákon vytvára.

Zatiaľ nikto nehádže polená pod nohy? (myslím napr. mestkú časť, políciu a pod)

Zatiaľ sa ozvala MČ Staré mesto a Rača, ktoré sa nápadom inšpirovali a chceli by niečo podobné realizovať hlavne v okolí škôl. Negatívnu reakciu som zatiaľ nezaznamenal. Určite však citlivo vnímam, že k tomu nemám papier. Verím však v to, že zdravý rozum je nadradený zákonom nech už sú akékoľvek.

Zachytil som niečo o vzore vizuálu. Bude možné vyrobiť si túto značku doma?

Mám pripravenú kópiu šablóny, ktorú pošlem ďalším cez sociálne médiá. Nech si vyznačia chodníky pred svojimi domami. Určite však nechceme maľovať celé mesto. Ide v prvom rade o poukázanie na problém a rozhýbanie kompetentných k činnosti. Ak máme platný zákon hovoriaci o 1,5 metra pre chodcov, tak by ho mali policajti vyžadovať a nie ma presviedčať o tom, že veď všetci musíme niekde parkovať. Ulice nepatria iba autám aj keď to tak často vyzerá.

Bol by si za masívne rozšírenie?

Určite nie. Skôr by som bol za masívne vyznačovanie parkovacích boxov mestskými časťami a Magistrátom. To už nie je otázka financií, keď 40 litrov bielej farby stojí 30 eur. Naše samosprávy si toto naozaj môžu dovoliť a je na čase sa prestať vyhovárať na zlú legislatívu, alebo plakať nad nedostatkom financií. 

Ján Hargaš

Komentáre k článku


Stream naživo