2013-03-12 12:40:00
Tyotoa i-Road ukazuje ako
Podobných riešení sme už videli viac, no Toyota v koncepte ukázala reálnu možnosť sériovej výroby.
Zdroj: Toyota

Tyotoa i-Road ukazuje ako brázdiť ulice (v) budúcnosti

Toyota priviezla na autosalón do Ženevy aj koncept vozidla osobnej mestskej mobility ako svoju predstavu o cestovaní v budúcnosti.

Toyota i-Road je trojkolesový dopravný prostriedok pre dvoch pasažierov. Táto trojkolka (ktorú ani pri zažmúrení jeden a pol oka nemožno nazvať autom) je veľmi interesantnou alternatívou ku skútrom. Vozidlo s elektrickým pohonom má dve kolesá umiestnené vpredu a teoretický dojazd do 50 km. Jeho  podstatnou výhodou hlavne pre jazdu v meste je obratnosť, veď na otočenie o 180 stupňov potrebuje približne trikrát menej ako bežné auto - iba tri metre.

Dôkaz o tom priniesla Toyota priamo na výstavnej ploche ženevského autosalónu, kde i-Road krúžil dookola na svojom mieste, ako ukazuje pripojené video.

Okrem toho zaberá málo miesta pri jazde, na šírku má totiž iba 850 milimetrov, čo je približne polovica šírka osobného auta, ale hlavne pri parkovaní. Vďaka pôdorysu 2 350 x 850 milimetrov sa na jedno bežné parkovacie miesto „poskladajú“ teoreticky štyri tieto vozidielka. Jeho výška je 1 445 milimetrov. Rázvor má  hodnotu 1 700 milimetrov a umožňuje dvojčlennej posádke sedieť za sebou ako na motorke. Pasažieri nepotrebujú ochranné prilby, kabína je uzavretá.

Active Lane riadi nakláňanie

Zaujímavosťou je pohyb predných kolies tak, aby boli pri prejazde zákrutou  pri náklone v kontakte s vozovkou. Náklon sa stanovuje prostredníctvom technológie Active Lane z údajov z gyroskopického snímača podľa natočenia volantu a aktuálnej rýchlosti. V predných kolesách sú umiestnené elektromotory, každý s výkonom 2 kW (2,72 k). Pre uchovanie energie sa používa Li-Ion akumulátor, ktorý pri plnom nabití (zaberie to tri hodiny) vydrží na 50 kilometrov, čo je pre mestské jazdenie primerané. Najvyššiu rýchlosť, ani zrýchlenie automobilka neuvádza.

Toyota neuviedla, kedy by chcela nový i-Road začať aj reálne ponúkať, neznáma je teda aj predajná cena. Škoda, pre prepchaté centrá mnohých miest by to bolo ideálne „približovadlo“, ktoré navyše moderne vyzerá. Zatiaľ šťastne vozí pasažierov iba na priloženej (pekne spracovanej) animácii.

Jozef Vydra
ZDROJ: Toyota

Komentáre k článku


Stream naživo