2013-02-15 09:10:14
Dacia Logan má pre
Zo srdca a za cenu, ktorá poteší všetkých, nielen zamilovaných, prichádza nová Dacia Logan.
Zdroj: Jozef Vydra

Dacia Logan má pre motoristov celoročné valentínske prekvapenie

Onedlho po predstavení nových modelov Sandero a Sandero Stepway avizovali zástupcovia značky Dacia ďalší prírastok v rodine.

Na Slovensko prišiel práve v deň zamilovaných. Dacia obnovuje v druhej generácii svoj emblematický model Logan. Teraz ho možno nazvať výstižne jedným slovom: „elegantný“.

Logan dospel (do krásy...?)

Celkový pocit z nového Logana je kompaktný, zaoblený a hutný – a neviem, či som našiel tie správne slová. No pôsobí tak na mňa a asi nie som ďaleko od pravdy ak dodám, že v porovnaní s prvou generáciou sa zdá byť dospelý. Ako auto, za ktoré sa pri vyslovení mena nemusíte ako jeho majiteľ hanbiť. Za nič. Nielen dobre vyzerá. Do nového Loganu sa dostali prvky výbavy z modelu Lodgy – v podobe multimediálneho systému Media Nav a tempomatu s obmedzovačom rýchlosti. Komfort jazdy sa vraj tiež posunul o krok vpred, keďže je vo výbave aj posilňovač riadenia. Ale toto hodnotenie si necháme až na redakčný test. Uvedenie a celá prezentácia totiž boli statické, s prvým kusom vozidla, ktoré prišlo na Slovensko len pár hodín predtým.

Štedrá Dacia

Nový Logan má lepšie odhlučnenie a každá motorová verzia teraz spĺňa emisnú normu Euro 5. Auto pôsobí robustným dojmom, dizajnom sa priblížil ostatným značkám v triede, kde už nevyčnieva ako „ten lacný“. Už po facelifte prvej generácie nabral ten správny smer. Teraz si zachoval svoje identifikačné prvky, no doslova omladol. Nielen opticky. Dacie sú navrhnuté tak, aby ponúkali priestrannosť modelov vyšších segmentov. Platí to aj pre Logan, ktorý má sklápateľné operadlá zadných sedadiel od úrovne výbavy Ambiance v pomere 66/34. Bezpečnosť vzrástla vďaka bočným airbagom a systému ESP.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Logan šetrí peňaženku motoristov dvakrát. Najprv pri kúpe a potom aj pri prevádzke. Šetrenie prináša nízkoobjemový trojvalcový benzínový motor TCe 90 a zlepšené dieselové, ktoré okrem nižšej spotreby majú aj nižšiu hlučnosť. Spoľahlivosť Dacie je na vyššej úrovni než predtým, záruka je štandardne 3 roky, alebo 100 000 kilometrov, za mierny príplatok sa dá predĺžiť na 5, alebo 6 rokov. Aj servisná politika dílerskej siete Dacia prináša koniec nepríjemným prekvapeniam ohľadom údržby. Sú jasné a transparentné ceny aj úkony.

Jednoduchý neznamená nedokonalý

Nový Logan patrí do novej generácie vozidiel Dacia, ktorá sa začala modelom Lodgy. V oblasti dizajnu sa môže pokojne merať s kvalitami modelov vyššej strednej triedy. Dôraz sa tentoraz viac kládol na materiály a spracovanie – aj detailov. Celok je elegantnejší, karoséria má nižší aerodynamický odpor a menší aerodynamický hluk. Dobre je dostupný veľký, 510 litrový batožinový priestor. Na výber pribudli aj dve nové metalické farby karosérie: modrá Persan a béžová Cendré.

Zlepšená výbava

Posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, trakčná kontrola a asistent brzdenia – to sú prvky výbavy, ktoré sa v tých najlacnejších autách bežne nevyskytujú. Logan ich má. Taktiež užitočné funkcie ako displej teploty, multimediálne systémy a zadné parkovacie senzory.  Nový Logan má vynikajúcu svetlú výšku a ochranu podvozka, ktorá mu umožňuje poradiť si aj s tými najhoršími podmienkami. Nový Logan je postavený na platforme B0, ktorá je spoločná pre všetky vozidlá Dacia. Bola vyvinutá pre najlepšiu kvalitu odpruženia a jazdné vlastnosti v rámci svojej triedy. Oproti modelu Sandero má o 44 milimetrov predĺžený rázvor, čo sa prejavilo na zväčšenom vnútornom priestore.

Zdroj: Dacia
Zdroj: Dacia

Evolúcia pod kapotou

Pribudol nový trojvalcový preplňovaný motor TCe 90 s normou Euro 5. Používa  turbodúchadlo s veľmi nízkou zotrvačnosťou a variabilné časovanie ventilov. Má výkon 66 kW (90 k) pri 5250 ot/min. Krútiaci moment 135 Nm je dostupný od veľmi nízkych otáčok. Rozvodová reťaz je bezúdržbová a má rovnakú životnosť ako samotný motor.  Motor 1,2 16v 75 má výkon 55 kW (75 k). Spĺňa normu Euro 5, spotrebuje 5,9 l/100 km paliva. K dispozícii je dostupný aj ako dvojpalivová benzín-LPG verzia s výkonom 53 kW a zjednodušenou údržbou.

Zlepšenia sa dotkli aj známeho motora 1,5 dCi. Samotný má v ponuke sú dve výkonové verzie: 55 kW (75 k) a 66 kW (90 k). Krútiaci moment je 200 Nm pri 1750 ot/min pre slabšiu a 220 Nm pri 1750 ot/min pre výkonnejšiu verziu. V Logane sa však objaví iba menej výkonný z nich. Kombinovaná spotreba je 3,8 l/100 km, čo znamená dojazd až 1300 kilometrov. Pre niektoré motory je k dispozícii  Eco mód, dokáže znížiť spotrebu až o 10%.

Valentín po celý rok

Prekvapením na záver (alebo na začiatok?) je cena. Logan štartuje s rovnakými cenami, ako kratšie Sandero. Je len na zákazníkovi, čo si vyberie. Za verziu s výbavou Access, s motorom 1,2 16V 55 kW/75k zaplatíte 6 490 €. Prehľad cien prinášame v tabuľke. Zaujímavé sú aj ceny príplatkovej výbavy, nižšie o 20 až 50% oproti konkurenčným značkám. Ušetriť sa dá aj vďaka balíčkom pre údržbu. Základná prehliadka je raz ročne, alebo za 20 000 km.

VÝBAVA MOTOR CENA
Access 1,2 16V 55 kW/75 k 6 490 €
Ambiance 1,2 16V 55 kW/75 k 7 090 €
  1,2 16V 53 kW/75 k LPG 7 890 €
Arctica 1,2 16V 55 kW/75 k 7 690 €
  1,2 16V 53 kW/75 k LPG 8 490 €
  0,9 TCe 66 kW/90 k 8 790 €
  1,5 dCi 55 kW/75 k 9 990 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo