2015-12-02 04:25:00
BMW Gran Tourer 218d
BMW Gran Tourer 218d
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: BMW 218d Gran Tourer – lebo mať obyčajné MPV nestačí

BMW si položilo otázku, ktorú už mnohí pred ním. Ako urobiť veľké prémiové MPV? Prilepiť znak s vrtuľkou stačiť nebude.

Poznáme viacero automobiliek, ktoré otvorili novú kapitolu vo svojom modelovom rade prostredníctvom odkúpenia/zdieľania modelu inej automobilky. Modernejšie je zdieľať platformu a na nej si postaviť auto po svojom. Ani na jednu z týchto ciest sa BMW nevydalo. Rozhodlo sa vytvoriť svoje vlastné malé i veľké MPV už od základu. Active Tourer je zaujímavý, no nie som si istý, či vlastná cesta bola dobrá cesta aj v prípade Gran Tourera.

Keď BMW pred viac ako pätnástimi rokmi vstupovalo do segmentu SUV, ťažko sa tomu dalo uveriť. Napriek tomu model X5 nielenže získal srdcia nových zákazníkov, ale aj veľká časť z tých pôvodných prešla do väčšieho a vyššieho. Dnes už je model X5 vnímaný ako neoddeliteľná súčasť modelového radu automobilky. Koniec koncov, všetky generácie auta boli (na svoju dobu) vynikajúce.

O podobný krok do neznáma sa automobilka rozhodla znova. Tentokrát si zobrala na mušku segment MPV. Analytici sa nemýlili, keď tvrdili, že existuje veľké množstvo zákazníkov, ktorí chcú prémiové auto so všetkým čo k tomu patrí, avšak potrebujú veľa priestoru pre seba i rozrastajúcu sa rodinku. Inžinieri teda dostali za úlohu vytvoriť rodinné auto v priaznivej cene s dostatočnou ponukou priestoru s kvalitou, materiálmi a pohodlím hodným značky BMW. Ako prvý uzrel svetlo sveta model BMW 2 Active Tourer. Menšie MPV sa stretlo so spočiatku rozpačitým, no predsa úspechom. Potom nasledovalo BMW 2 Gran Tourer. Aj to možno označiť za úspech?

Zdroj: Ján Hargaš

Nuž, zatiaľ čo Active Tourer sa pomerne slušne predáva aj na Slovensku, väčší, dlhší a priestrannejší Gran Tourer je skôr skladovka. U nás hlad po veľkom MPV od prémiovej značky až taký veľký nebol. Azda sa mu darí na západ od našich hraníc.

U nás skôr platí, že rodinný rozpočet je napnutý ako guma na trenkách a čím je rodina väčšia, tým menej peňazí na auto zostáva. U nás teda Gran Tourer veľkú šancu na úspech nemá, to ale neznamená, že si ho nik nekúpi, respektíve jeho kúpu nebude zvažovať. Pozrieť sa mu na zúbok je našou povinnosťou.

Dizajn

Začnime od najhoršieho... Opäť si zoberiem na paškál menšieho brata – Active Tourera. Po prvotnom prekvapení si na jeho tvary človek zvykne. Síce môže mnohým pripomínať výrazne lacnejšie a tiež menej vybavené autá, napríklad Kiu Carens. Vo svojej podstate je to BMW, a to je vidieť najmä zpredu a v interiéri.

Zdroj: Ján Hargaš

Lenže Gran Tourer... Záleží od uhla pohľadu, to ma naučilo nielen fotenie, ale aj parkovisko. Auto vyčnieva a nie na tých najlepších miestach. Jedna vec je byť bacuľatý ako Active Tourer a druhá byť... nazvime to neforemný. Dizajnéri síce robili čo mohli, aby zakryli nepopierateľný fakt, že ide o škatuľu, ani predná časť, menovite maska so svetlami nie je útechou. Kukuč auta pripomína muchu, ďalej je to hranaté MPV. Ani zadná časť so šiltom namiesto spoilera a s vypúleným oknom nie je ktovie čo. Mne týždeň spolužitia na zvyknutie si na dizajn nestačil. Síce auto nemôžem odsúdiť ako vyslovene škaredé, nemôžem napísať ani, že je pekné. Pre BMW môže byť útechou, že dizajn je subjektívna záležitosť a to, čo sa niekomu nepáči, môže iný považovať za pekné...

Interiér

Naopak v interiéri je prítomnosť ducha BMW omnoho intenzívnejšia a nepíšem tu o lištičke s logom, či o volante s logom. Nie, interiér je vzdušný, ale zároveň sú jeho časti robustné, vyzerajú pevné, pripravené slúžiť dlho. Ten pocit robustnosti a kvality cítiť aj z dotyku s jednotlivými časťami auta. Aj blinker ide z tuha, všetko je pevné, no zároveň mäkké a príjemné. Človek si uvedomí, že za lícovaním dielcov, za ich povrchovou úpravou a tvarom nie je len výrobná náhoda a lepenie toho, čo máme k dispozícii. Je to naozaj veda, prešpekulovaná do detailu.

Zdroj: Ján Hargaš

Vzhľad palubnej dosky i sedadiel je pochopiteľne odlišný od toho v drahších a starších BMW. Má bližšie k Mini, no hlavne je svieži a vôbec ho nevnímam ako zhoršený. Veď práve toto zákazníci vyčítali v minulosti modelom ako BMW X1, či radu 1. Mať BMW už dávno nie je len o radosti z jazdy...

 Že sa ale predsa šetrilo vidieť na veľkosti displeja, na prípadnom head-up displeji, ktorý si vypomáha sklíčkom a nepremieta priamo na čelné sklo. Vidieť to tiež na ručnom nastavovaní sedadla. Najmä kovová tyčka pod sedadlom vytŕča na môj vkus až príliš. Inak má auto všetko čo má mať. Dobre sa v ňom sedí, polohu si nájde v podstate každý. Všetko je po ruke. Aj výhľad je vďaka rozdelenému A-stĺpiku a vyššiemu posedu veľmi dobrý. Pri ovládaní infotainmentu má ruka menej miesta než je bežné, ale dá sa zvyknúť. Kaplnka prístrojov ponúka všetky potrebné informácie, za príplatok aj teplotu motora. BMW vie veľmi dobre dávkovať množstvo luxusu, ktoré pustí posádke do žíl. Interiér vyzerá lepšie ako u bežných MPV, je lepší aj na dotyk a je tiež kvalitnejší, ale čakať od toho 5-ťku nemožno.

Sedadlá sú pohodlné, vhodne nastaviteľné, i keď bez možnosti nastavenia stehennej opierky a tiež sa v našom prípade nedali nastavovať elektronicky. Aj sedadlá vzadu sú pohodlné, majú vhodný sklon a dostatočne držia telo. Dozadu sa vmestia aj traja, ak nepôjde o deti, budú sa trošku tlačiť. Veľkým mínusom je však pre mňa „obedárik“ teda plastový sklopný stolček na predných sedadlách zozadu. Nielenže do jeho hrán nastupujúci dospelí búchajú kolenami, pri prudšom brzdení si oň aj dobre otrepú spomínané kolená. Ak tam nebudú sedieť deti, rozhodne to nekupujte.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Gran Tourer ponúka aj 7 miest. Testovaný model bol touto fičúrou vybavený. Miesta v treťom rade sú ale núdzové a stačiť budú iba deťom, teoreticky babke/dedkovi s výškou do 160 cm so zdravými kĺbmi a jogínskymi schopnosťami.

Kufor pri 7-miestnom usporiadaní vlastne ani nie je. Vmestí sa tam pár drobností. Ak tretí rad sklopíte, nastane rovina a kufor švihnutím čarovného prútika vznikne. Pre päťčlennú rodinu je dostačujúci, v prípade paštikárskej dovolenky (a pocitu manželky, že treba zbaliť polku domu) poslúžia lyžiny a truhla na streche. Inak, paštikársku dovolenku mám rád a absolvujem ju každoročne, to len aby sme si rozumeli...

Ak si urobíme čiastkový záver s krátkym názvom: praktická stránka, nemôžem autu udeliť plný počet bodov. Rodinné auto má viac a väčších odkladacích priestorov, má viac miesta a viac praktických detailov, ktoré nepotrebujete, kým vzadu v autosedačke naozaj niekoho nevozíte. Aj tie detaily, ktoré tam sú – pultíky, nie sú tak dobré ako by mohli byť.

Jazda, motor, spotreba

Kategória, ktorá niekedy vydá aj na tri kategórie sa v tomto aute potlačí aj v jednej. Jazda s Gran Tourerom nie je o nič viac BMW ako jazda s bežnou verziou modelu X1, či X3, dokonca je vzhľadom na pokrok aktuálnych generácií súčasných modelov X1 a X3 o dosť horšia. Síce viete a vidíte, že sedíte v BMW ten zvláštne príjemný pocit z toho prameniaci sa akosi nedostavuje. Stále si totiž uvedomujete, že sedíte v zvláštnej škatuli, ktorá veľmi chce byť pro-rodinná, no nedarí sa jej, najmä to však cítiť na tvrdšom podvozku. Aby BMW umožnilo cítiť rodičom radosť z jazdy s veľkým MPV podvozok muselo nastaviť tvrdšie. V porovnaní s reálnymi konkurentmi má najbližšie k S-MAXu od Forda.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Keď si však odmyslím všetky dojmy a pojmy prameniace z dizajnu, či interiéru, ktorý ešte nie je 100% rodinne dotiahnutý, zostane mi azda najšportovejšia veľká škatuľa na trhu. Auto celkom úspešne zakrýva svoje vonkajšie rozmery a nie je ani tak tvrdé, ako som pôvodne čakal. Áno, na naše cesty je to stále dosť a zišli by sa menšie disky, prípadne gumy bez run-flat systému, avšak táto kategória je v poriadku.

Podľa mňa je auto mäkšie ako Active Tourer, ten mi prišiel v istých momentoch veľmi tvrdý (kratšie rýchle nerovnosti). Aj vďaka absencii zadného náhonu sa pasažieri nemôžu sťažovať tak ako v minulej generácii modelu X1 a podobných. Cesta nie je vzadu výrazne horšia ako vpredu.

Podvozok a celá konštrukcia je taká ako od BMW očakávate (rovnako ako interiér a technológia). Auto je nesmierne tuhé, neexistuje, aby v ňom niečo zavŕzgalo, neexistuje, aby koleso od terénu odskočilo viac než je bezpečné. Jeho jazdné vlastnosti sú na škatuľu výborné. Rezať zákruty nie je problém a síce viete, že za sebou máte ešte dlhý chvost, nie je to pocit ako v autobuse. Nemusíte si nadchádzať a aj parkovanie je bez problémové. Jazdné vlastnosti sú lepšie ako u nového S-MAXa, ktorý doteraz panoval na vrchole ponuky športovo ladených MPV.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Označenie 118d v tomto prípade ukrýva moderný 2,0 litrový naftový štvorvalec s výkonom adekvátnych 110 kW (150 k) a krútiacim momentom 330 Nm pri 1750 ot/min. Spriahnutý je s osemstupňovou automatickou prevodovkou Aisin, ktorá v prípade automobilov značky Mini a BMW s predným náhonom nahrádza 8-stupňové ZF-ko. Slabšie verzie majú namiesto 8-stupňov, šesť.

Automobil je s týmto motorom príjemný, má dostatočnú výkonnostnú rezervu pre predbiehanie. Jeho najväčšou silou je pochopiteľne vysoký krútiaci moment pri nízkych otáčkach. Motor má najväčšiu silu do cca 4500 ot/min, ďalej síce je využiteľný, no pomaly stráca dych. Motor má zvonka typický chrochtavo-sýpavý zvuk moderného turbodízla. Vnútri ho však takmer nepočuť a ak, tak vo vyšších otáčkach, kde znie dobre. Je to ideálny spoločník na diaľničné presuny. Celkovo je automobil pri rýchlostiach do 150 km/h dobre odhlučnený, deti spokojne spia. Nie je počuť žiadnu „meluzínu“ a motor si spokojne vrčí okolo 2500 ot/min.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Spolupráca s novou prevodovkou je výborná. Vidieť, že BMW nastavilo prevody v prospech aj veľkého Gran Tourera. Prevodovka teda nemá tendenciu podtáčať motor. Radenie prebieha neciteľne. Rozdiel medzi ZF a Aisin je skutočne takmer nepostrehnuteľný. Citeľnejšie je radenie iba za studeného rána, či pri prudkom stlačení akcelerátora. Ide však o modernú prevodovku s hydrodynamickým meničom. Na trhu lepšie spojenie naftového motora s automatickou prevodovkou v MPV jednoducho nenájdete.

Priemerná spotreba počas testu kulminovala na úrovni 5,9 litra. To zahŕňalo zhruba polovicu jázd mimo mesta, druhú väčšiu časť tvorila diaľnica na rýchlostnom limite a malé percento tvorili mestské jazdy. Na diaľnici pri 140-tke (tacho) spotreba stúpne na približne 6,8 litra v závislosti od profilu, vetra a teploty. Mimo mesta som jazdil za 5,4 litra. Ak by som veľmi chcel, odkrojil by som z toho ešte pár desatiniek, ale jazdiť na spotrebu k BMW nesvedčí.

Záver

Model BMW Gran Tourer je v danom segmente veľmi zaujímavá rybka v rybníku. Vo viacerých aspektoch je na úplnom vrchole triedy, v niektorých dokonca sotva nájde konkurenciu. Ak si uvedomíme, že konkurentmi auta sú najmä lepšie vybavené verzie VW Touran a Ford S-MAX, prípadne Opel Zafira a ďalší, zistíme, že auto si vedie veľmi dobre. Na daný segment má vynikajúce jazdné vlastnosti pri zachovaní adekvátneho komfortu posádky. Má dostatok priestoru, moderné prémiové technológie a pritom cena sa príliš nevzďaľuje od spomínaných konkurentov. I keď pochopiteľne platíte za luxusnú značku, nie je to len o tom.

Zdroj: Ján Hargaš

V prvom rade totiž platíte za lepšiu techniku. V BMW si totiž môžete zvoliť kombinácie technológií, ktoré sú ďalej než u konkurentov. Ak chcete spojenie silného naftového motora a automatickej prevodovky, prípadne túžite aj po pohone 4x4, práve BMW ponúka najlepšiu techniku. Zároveň má veľmi dobré LED svetlomety, head up displej a mnoho ďalších prvkov, ktoré spomínaných konkurentov katapultujú k maximálnym cenám a tým približia ku Gran Toureru. V tomto prípade je jediným mínus menšia „rodinnosť“ automobilu. Vidieť, že výrobca je v segmente nováčik a síce sa snažil, nedokázal poskytnúť toľko rodinných riešení a maličkostí (ktoré ale zavážia) ako skúsenejší konkurenti. Nuž, má šancu na reparát pri facelifte.

Zatiaľ čo z hľadiska konkurentov v segmente je na tom Gran Tourer výborne a drží si tesný náskok vo väčšine parametrov, z hľadiska prémiových automobilov je skôr čiernou ovcou rodiny. Je mi jasné, čo BMW týmto autom chcelo dosiahnuť, rozumiem tomu, že chcelo získať aj zákazníkov iných značiek, ale z hľadiska tradičných zákazníkov BMW je to takpovediac zrada, slušne povedané je Gran Tourer sotva polovičné BMW. Nebude teda veľa zákazníkov, ktorý by z iného BMW prešli na toto, pokiaľ nebudú mať špecifické požiadavky najmä v oblasti priestoru (z radu 1 do radu 2?), alebo im šéf neznížil plat. Jednoducho vlastniť ktorékoľvek BMW je sen, až na pár výnimiek...

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

BMW Gran Tourer 218d je veľmi dobré rodinné auto, ktoré tvorí vstupnú bránu do rodiny BMW. Takže vlastníci Gran Tourera vitajte v rodine BMW! Nabudúce sa ale skúste posunúť vyššie...  

Technické údaje

Model: BMW 225i Active Tourer
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1995
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.): 110/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 330/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 205
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,3
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 5,1/4/4,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4556/1800/1641
Rázvor náprav (mm): 2780
Objem batožinového priestoru (l): 468/1510
Objem palivovej nádrže (l): 51
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1525
Užitočná hmotnosť (kg): 600
Rozmer pneumatík: 225/45 R18
   
Základná cenníková cena modelu: od 26 650 €
   
Základná cena verzie: 31 050 €
Cena testovaného vozidla: 50 184 €

 

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku


Stream naživo