2023-02-06 15:45:00
Honda CRV 2023 USA
Honda CRV 2023 USA
Zdroj: Honda

Honda rozbieha vodík vo veľkom: Od áut cez ťahače a stavebné stroje po elektrárne

Honda nedávno predstavila svoj vodíkový plán.

Nielenže pokračuje vo vývoji a výskume vodíkových technológií a technologií palivových článkov, rozbieha spoluprácu v širokom spektre odvetví, ktoré v budúcnosti budú schopné prejsť zo spaľovania fosílnych palív na využívanie vodíka.

Honda od roku 2013 spolupracuje na vývoji vodíkových palivových článkov a vodíkového pohonu so spoločnosťou General Motors. Budúci rok práve v USA a v Japonsku uvedie na trh (v obmedzenom množstve) vodíkovú Hondu CR-V súčasnej americkej generácie. Vozidlo poženie vpred nová generácia palivových článkov, ktoré sa od čias modelu Clarity podarilo výrazne vylepšiť najmä z hľadiska životnosti a ceny. Životnosť sa zdvojnásobila cieleným predlžovaním životnosti materiálov, výmenou komponentov za také, ktoré sú odolnejšie voči korózii. Náklady sa znížili na jednu tretinu v porovnaní s modelom Clarity z roku 2019. Náklady sa znižovali vďaka prijatiu inovatívnych materiálov pre elektródy, zdokonalením štruktúry tesnenia článkov, ale tiež zvýšením produktivity. Do budúcna chce Honda s výhľadom do budúcnosti a tridsiatych rokov 21. storočia v ďalšej generácii článkov znížiť náklady v porovnaní s CR-V 2024 o polovicu a zdvojnásobiť životnosť. V roku 2025 Honda plánuje spustiť komerčný predaj svojho systému palivových článkov. V prvý rok je cieľom predať 2000 jednotiek, do päť rokov sa má predaj zvýšiť na 60-tisíc jednotiek ročne. Externý predaj má zacieľ predávať technológiu palivových článkov aj mimo vozidiel FCEV. Honda napríklad plánuje využívanie vodíka prostredníctvom palivových článkov pri stacionárnych elektrárňach napríklad pri veľkých dátových centrách ako záložného zdroja energie.

Keď sa ale vrátime k vozidlám, podobne ako Toyota s BMW, aj Honda s GM vidia budúcnosť vodíka nielen v úžitkových vozidlách, nákladných autách, či v priemyselných činnostiach a lodiach, budúcnosť je aj v osobnej doprave. Vodíkové autá sa uplatnia tam, kde nebude čas a infraštruktúra na nabíjanie elektromobilov. Neočakávajú teda, že vodíkové autá nahradia spaľovacie v dnešnom rozsahu, no výhody využívania vodíka prevyšujú nevýhody aj v prípade použitia v osobných vozidlách.

Gro vodíkových technológii však aj podľa Hondy smeruje k úžitkovým vozidlám a priemyselným riešeniam. Preto sa Honda spojila s ďalšou japonskou značkou Isuzu, s ktorou počas nasledujúceho fiškálneho roka (do konca marca 2024) chce spustiť predvádzacie testovanie prototypu ťažkého nákladného vozidla poháňaného palivovými článkami na verejných komunikáciách v Japonsku. Podobne ladená je aj spolupráca s čínskym Dongfengom, s ktorým Honda rozbehla predvádzacie jazdy úžitkových nákladných vozidiel s palivovými článkami novej generácie v činskej provincii Hubei už tento január.

Zaujímavé je tiež uplatnenie vodíkových palivových článkov pri stavebných strojoch. Primárne sa chce zo začiatku Honda sústrediť na rýpadlá a nakladače, zároveň však ešte potrebuje doriešiť dostupnosť vodíka pre pracovné stroje, ktorým nebude stačiť pomaly sa rozširujúca sieť bežných stacionárnych vodíkových staníc – skôr budú potrebovať dodávky vodíka priamo na stavbu, nech už sa nachádza kdekoľvek.

Okrem teda palivových článkov a ich ďalšieho vývoja a predaja sa Honda do budúcna chceš špecializovať na celý reťazec činností súvisiacich s vodíkom vrátane výroby a distribúcie klientom.

Posledná zaujímavosť je z vesmírneho programu. Už nejaký čas Honda spolupracuje s japonskou vesmírnou agentúrou JAXA na vytvorení vodíkového ekosystému vo vesmíre, ktorý by nebol tak závislý od dodávok hmôt z domovskej planéty, ale dokázal by plniť potreby ľudí vo vesmíre z hľadiska kyslíka a energie. Cieľom je vytvoriť najskôr maketu a potom funkčný prototyp obehového systému obnoviteľnej energie, ktorý kombinuje systém elektrolýzy vody s vysokým diferenčným tlakom na výrobu kyslíka a vodíka pomocou solárnej energie a elektrolýzy vody a zároveň systém palivových článkov, ktorý z kyslíka a vodíka vyrába elektrinu a vodu.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Honda

Komentáre k článku


Stream naživo