2022-05-20 15:50:00
Renault Scenic Vision Concept
Renault Scenic Vision Concept
Zdroj: Renault

FOTO: Renault Scenic odišiel a takto sa vráti: Ako nevšedný vodíkový elektromobil

Renault Scénic len nedávno skončil. Vyzeralo to, že skončí aj toto silné meno, ale Luca zasiahol.

Renault Scénic Vision Concept - to je celé meno vozidla, na ktoré sa pozeráte. Pritom jeho dizajn má byť takmer hotový. Ak si odmyslíte totálne futuristický interiér a prenesiete ho väčšmi do reálnej podoby, dostanete auto, ktoré sa o pár rokov dostane na cesty. Ale toto nie je len dizajnové cvičenie. Hlavným zámerom je totiž ekológia. Auto je až zo 70% vyrobené z recyklovaných materiálov. Je to teda taký odpadlík medzi autami. Čo je ešte zaujímavejšie - až 95% z automobilu sa dá ďalej recyklovať vrátane batérií. A ozaj, tie auto má. Práve tu to začína byť zaujímavé (pardon fanúšici odpadového hospodárstva).

Niežeby elektromobil jazdiaci na vodík bol novinkou. Pokiaľ vodík z nádrží nejde do spaľovacieho motora, potom ho magicky premieňajú palivové články na energiu, pričom jediné čo zostáva je voda. Tento elektromobil má palivové články s celkovým výkonom 16 kW.

Počkať, nie je to omyl? Nie je, ale mohol by byť, pretože elektromotor, tentoraz umiestnený vzadu, má 160 kW. Odkiaľ sa teda berie rozdiel? Zo vzduchu to nie je, ale z bateriek. Scénic Vision má 40 kWh batérie. Samé o sebe by mu vystačili možno na 300 km ak by ste sa veľmi snažili, lenže tento stroj má dojazd až 800 km. Kombinuje totiž väčšiu batériu v podvozku s palivovými článkami, ktoré fungujú ako range extender - predlžovač dojazdu. Doma načerpáte elektrinu, na ceste načerpáte vodík a môžete upaľovať kam vás len veľké kolesá zavedú. Vďaka iba 2,5 kg hmotnej nádrži z recyklovaných karbónových vláken, ktorá je umiestnená Podkapotou dokázal Renault zvýšiť dojazd o stovky kilometrov. Na dojazd 800 km by pritom potreboval dvakrát väčšiu a dvakrát ťažšiu batériu.

Tým by pohotovostná hmotnosť prekročila 2 tony a ten kto jazdil s takto obťažkaným elektromobilom vie, že to nie je ktoviečo. Scenic Vision Concept má len 1700 kg, teda vlastne takú istú hmotnosť akú má menší čisto elektrický Megane ETECH Electric s batériou s kapacitou 60 kWh.

Scenic Vision má 4490 mm dĺžky (vs. 4200 pri spomínanom Megane). Šírka je 1900 mm a výška 1590 mm. Aj rázvor je väčší - v porovnaní s odchádzajúcim Scenicom o 100, respektíve 30 mm (Scénic a Grand Scénic). Výsledkom je viac miesta pre posádku ako v Scénicu.

Netreba teda veľmi hútať nad tým, čo sa stane v roku 2024, keď auto príde na trh. Samozrejme, dostane verziu s batériou s kapacitou 60 kWh, možno i väčšou a možno dostane i základnú 40-tku. Neskôr sa k 40-tke pripojí aj možnosť "dokúpiť" vodíkový dojazd v takomto hybridnom balení. Skrátka, či sa to niekomu páči, alebo nie. Vodík má budúcnosť a vidí to aj Renault. Bude už len na zákazníkoch akú formu uloženia energie si vyberú.

Pekne sa nám tie elektrické Renaulty usporiadajú do jednotného šíku. Najmenší bude Renault 5, Potom Megane a najväčším hatchbackom bude Scénic. Ikonické mená pekne spolu. Viac fotiek nájdete v galérii.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: Renault

Komentáre k článku


Stream naživo