2016-07-01 04:25:00
Mercedes C63 AMG S
Mercedes C63 AMG S kupé
Zdroj: Ján Hargaš

JAZDA: Mercedes C63 AMG S na cestách južného Rakúska – desil srnky a domorodcov

Keď začujete surový zvuk motora C63 AMG S máte len tri možnosti: tešiť sa, hnevať sa, alebo utekať.

Počas press tripu s kabrioletmi Mercedes sme mali tú česť odskúšať aj model s pevnou strechou: C63 AMG S kupé. Verzia v zaujímavej matnej sivej farbe v špecifikácii First Edition ťahala pohľady a sľubovala veľkolepé divadlo. Prvýkrát sme sa s C63 AMG S stretli na medzinárodnej prezentácii v Španielsku na jeseň minulého roka. Teraz sme C63 AMG S jazdili iba neďaleko od našich hraníc – v južnom Rakúsku po obyčajných, miestami hrboľatých cestách. Dojmy a pojmy z jazdy spolu s fotografiami a nevyhnutným krátkym videom prinášame v redukovanej verzii testu.

Ak máte záujem dozvedieť sa o tomto modeli viac, kliknite sem na detailnejšiu prvú jazdu. Keďže auto je v danom texte opísané do detailu, sústredíme sa iba na nové a zaujímavé.

Mercedes má v modeli C63 AMG dokonalého konkurenta bavorskému duu M3 a M4. Kým M3 a M4 disponujú identickým výkonom, ktorý v prípade použitia špeciálneho príplatkového balíka môžete zvýšiť na maximálne 450 koní, C63 AMG ponúka verziu S s maximálnym výkonom 510 koní a maximálnym krútiacim momentom 700 Nm. C vo svojej vrcholnej verzii ponúka o dva valce viac, o liter väčší objem (4,0 V8) a kusisko lepší zvuk podobný masívnym americkým osemvalcom. Toto môžete navyše obaliť do karosérie kombi. I keď by sa mohlo zdať, že o lepšom aute môže rozhodnúť jedine jazda toho istého vodiča na tom istom okruhu s oboma autami, myslím si, že v prípade týchto áut je výsledný čas v ideálnych podmienkach len čerešničkou na torte, ktorá môže zasa pri inom jazdcovi a inom okruhu patriť inému z konkurentov (môže i nemusí). Tým kľúčovým je pocit a zážitok. Osobne musím priznať, že jednoznačne ukázať, ktoré z týchto áut je lepšie nedokážem a podľa mňa to ani objektívne nie je možné. I keď sú konkurenti a disponujú obdobnými zbraňami, každé z áut je iné a slúžiť dokáže inak. Ideálne tak je mať v garáži ako C63 AMG tak M3/M4... Na to ale potrebujete poriadne veľkú garáž... Zbrane oboch konkurentov sú vyrovnané a to, že je jeden silnejší v jednom znamená, že druhý je silnejší v druhom.

Zdroj: Ján Hargaš

Ako prvé vás na C63 AMG S uchváti zvuk. Niečo také počuť len málokedy. Zvukový prejav tohto piráta ciest ani nemožno opísať, najlepšie je ho počuť, i keď len náznakom v takomto kratučkom videjku. 

Surové, brutálne, ba priam americké a predsa európsky zvodné a dokonalé. Motor je zvučnejší zvonka a pri každom zrýchlení baví, alebo desí okolie. Zvuk si ale užije i posádka, o to viac, že interiér ani zďaleka nie je tak brutálny ako zvuk. Športový dotyk ponúka volant v Alcantare (spotenými rukami treba držať pevnejšie), niekoľko špeciálnych prvkov, no inak je to stále to isté luxusne pôsobiace C. 

Keď som do auta nastupoval, hovoril som si, že toto je už asi príliš. I keď je dizajn nezameniteľný, prišiel mi príliš výrazný, akoby auto príliš kričalo: nie som len obyčajné kupé, som viac, som viac než vy všetci naokolo...

Po jazde s ním však viem, že dizajnéri sa nesekli, že forma sedí s obsahom. To auto je fantastické, a to vo všetkom čo robí. Či si len brboce na neutrále, či stojí v kolóne, či jazdí v eko štýle po meste po hrboľatej ceste a či besnie na voľnej ceste/voľnej ploche. Je to jedno z tých áut, pri ktorých sa prestanete zaoberať dosiahnutou rýchlosťou. Rýchlosť nie je cieľ, rýchlosť je prostriedok, cesta k zážitku. Ako majiteľ auta by som nedokázal odpovedať na otázku ako najrýchlejšie som s autom šiel, pretože by som to nevedel. Nakoniec, aj tak tam máte obmedzovač. Len s ťažkosťami by som pri otázke: aké to je, či čo si o tom myslíš, reagoval inak než nič nehovoriacimi klišé superlatívmi. Ak chceš vedieť aké to je, sadni si vedľa mňa a poď sa povoziť. Potom budeš vedieť.

Zdroj: Ján Hargaš

Zrýchlenie v kombinácii so zvukom motora zatlačí posádku do sedadiel, hladinu adrenalínu zvýši na nové maximá, vystraší všetko živé naokolo a ľudí rozdelí na dve nerovné časti: Na tých, ktorí sú pohoršení, vyľakaní, zdesení a na tých, ktorí prerušia svoju činnosť, usmejú sa na vás, pokúsia sa nadviazať s vami rozhovor (ak je to fyzicky možné), či vytiahnu mobily a začnú zaznamenávať.

To najdôležitejšie sa ale nedeje na parkoviskách, či v dedinách a ich okolí ale na voľných kľukatých cestičkách. Práve tam auto dokazuje svoju obdivuhodnú stabilitu aj na horších cestných povrchoch. Nemá v úmysle odskočiť pri prvej príležitosti, nemá v úmysle vytrhnúť vám volant z ruky a poslať vás k fialkám. Drží sa aj nekvalitného hrboľatého povrchu (áno aj nekvalitné cesty majú v Rakúsku) a nepustí, kým mu to sami nedovolíte.

Kým v zákrutách vie príkladne držať stopu ak to od neho chcete, obdobné zákruty, i keď ideálne s lepším povrchom, vie prechádzať šmykom, či ako sa hovorí dverami napred. Netreba sa ani veľmi snažiť – stačí Sport + v kombinácii s výjazdom na hlavnú cestu a už sa vám riť odlepí, šmyku odoláte rýchlou kontrou a vystrelíte vpred akoby sa nechumelilo. Auto je i v kritických situáciách predvídateľné, zrozumiteľné. Celým telom i zvukom vozidla vnímate čo sa deje a automaticky na to reagujete. Auto sa chce odtrhnúť, no zároveň sa v správnom režime drží cesty ako priklincované.

Zdroj: Ján Hargaš

Veľkým plusom auta je, že tak ako môžete nastavovať reakcie motora a prevodovky, môžete nastavovať i tlmiče. Ľahko tak budete čeliť hrboľatým úsekom i príkladne rovným cestám. Auto je výrazne pohodlnejšie než by ste čakali. Práve tá pohodlnosť umožňuje jazdiť dané úseky bez obáv o auto a životy vyššou rýchlosťou.

Tak ako je obdivuhodné jeho zrýchlenie zo stoja, je obdivuhodné jeho pružné zrýchlenie z akejkoľvek rýchlosti na akúkoľvek rýchlosť z tých, ktorá je k dispozícii (250 až 290 km/h obmedzovač).

Zdroj: Ján Hargaš

I keď poznám názory tvrdiace, že z konkrentov M3/M4 a C63 je práve C63 to šialenejšie auto, nemôžem s tým súhlasiť. Pre mňa je väčším zabijakom M3, ale C63 je väčší pálič gúm. C63 pritom vôbec nie je len o pálení gúm ako som sa pred touto jazdou domnieval. Je to univerzálne auto s neuveriteľným výkonom, vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami. Kým doteraz bol pre mňa Olymp nová M3, dnes vyrástol nový rovnako vysoký Olymp hneď vedľa. Oba majú rovnakú nadmorskú výšku, no predsa nie sú identické, každý stojí na svojom „plácku“. Dá sa na ne pozerať z milióna uhlov, môžete sa pozerať na oba tak, aby bol jeden vyšší a druhý nižší, no hneď vzápätí sa pozriete tak, že vyšší bude druhý, raz vám príde krajší jeden, raz druhý. Vybrať si ktorý z nich zdolať a ktorý pokoriť je Sofiina voľba. Nezáleží na tabuľkových parametroch, nezáleží na názoroch iných, záleží len na pocite. Tak či onak nečakal som, že Mercedes C63 bude takto dobré vo všetkých smeroch a nielen v jednom, či dvoch. Skvelé divadlo C63! O to viac, že tento model s vyšším výkonom z väčšieho motora je v základe o viac než 3-tisíc eur lacnejšie ako M4 (77 vs 80). 

Zdroj: Ján Hargaš

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku


Stream naživo