2015-06-29 14:47:23
Audi A4 a Audi
Audi A4 a Audi A4 Avant 2015
Zdroj: Audi

AUDI A4: Ľahšie, väčšie, s novými motormi, bez 1,8 TFSI a s dizajnom ala facelift

Nová Audi A4 nevyzerá ako nová, skôr ako faceliftovaná. V skutočnosti je to úplne nové auto.

Vzhľad novej A4 pôsobí skôr ako vývoj predchádzajúcej generácie, než ako úplne nový model. Faktom je, že pre prémiové nemecké automobilky sú minimálne zmeny dizajnu naprieč generáciami v súčasnosti úplne bežné. Mali by sme si zvyknúť.

Nová A4 však nielenže vyzerá ako facelift predchádzajúcej generácie, ale tiež nesie veľké množstvo prvkov, ktoré nájdete na všetkých najnovších modeloch automobilky. Aj na to by sme si asi mali zvyknúť.

A zvykneme si, nakoniec práve konzervatívne zmeny dizajnu pomáhajú automobilom k pomalšiemu starnutiu a zákazníci to očividne chcú.

Bez ohľadu na jemné zmeny dizajnu medzi ktorými vyniká nová grafika svetiel a vynovená predná maska s pozmenenou zadnou časťou auta, to dôležitejšie sa deje Podkapotou, respektíve pod karosériou. Avšak ani tie menej viditeľné zmeny karosérie nie sú až tak bezvýznamné, keďže aj  vďaka nim si Audi A4 vylepšilo súčiniteľ odporu vzduchu na hodnotu 0,23, čo vozidlo posúva na vrchol triedy (dôležité je tiež zakrytovanie súčastí podvozku a iné).

Audi A4 totiž výrazne zhadzovalo nadbytočné kilogramy. V závislosti od verzie až na úroveň 120 kg. Najväčším progresom je odľahčenie samotného skeletu auta. Vďaka využitiu ľahších materiálov a novej geometrie prvkov je konštrukcia ľahšia o 15 kilogramov v porovnaní s predchodcom.

Približne 17 percent skeletu tvorí za tepla opracovávaná vysokopevnostná oceľ, ktorá je použitá na podvozku a v A a B-stĺpikoch pre zvýšenie pevnosti a bezpečnosti. Väčšinu použitého materiálu tvorí oceľ opracovávaná za studena. Hliníka je v konštrukcii menej, použitý je len v deformačných zónach pred motorom a za batožinovým priestorom a v priestore pod palubnou doskou na krajoch.

Zníženie hmotnosti ide na vrub aj novému elektromechanickému posilňovaču riadenia, ktorý je v porovnaní s predchádzajúcim o 3,5 kg ľahší. Riadenie vďaka nemu konzumuje minimálne množstvo energie a disponuje športovým pomerom 15.9:1.

Zdroj: Audi

Revíziou prešli aj komponenty podvozku s novou prednou i zadnou nápravou, ktorá využíva viac ľahkých materiálov a nové komponenty. Vďaka zmenám je 5 ramenná predná náprava ľahšia o 6 kilogramov v porovnaní s predchádzajúcim modelom.

Tlmenie nárazov môže mať za príplatok novinka a to nastaviteľné tlmiče pre buď komfortné, alebo športové jazdenie podľa preferencií vodiča. Nové tlmiče môžu meniť prietok hydraulickej kvapaliny a tým buď plavne tlmiť nerovnosti, alebo spevniť pre dynamickú jazdu. Systém jednak tlmenie nastavuje automaticky podľa aktuálnej situácie a spôsobu jazdy, no tiež si môže vodič vybrať zmeny v základnom nastavení.

Samozrejme, k dispozícii sú aj jazdné profily Auto, Efficient, Dynamic alebo Comfort. Ovplyvní tým jednak reakcie motora na zošliapnutie plynového pedálu, riadenie ale tiež nastavenie klimatizácie, či adaptívneho tempomatu.

Novinkou pre štandardnú verziu A4 je možnosť prikúpenia športového diferenciálu ako bonusu k pohonu Quattro. Športový diferenciál získajú zákazníci k silnejším naftovým šesťvalcom. Benzínové verzie si vystačia „iba“ s Quattrom.

Displeje a displejčeky

Ako to už býva, vozidlo v základnej výbave neposkytuje to, čo v maximálnej, no už v základnej výbave má auto 5-palcový plne grafický displej v kaplnke prístrojov, ktorý sa v prípade dokúpenia MMI navigácie zväčší na 7 palcov, aby tak mohol obsiahnuť aj dáta z navigácie.

Vrcholom ponuky je však 12,3 palcový displej s digitálnymi ukazovateľmi rýchlosti, otáčok a ďalších informácií o vozidle spolu s 3D mapou. Digitálny displej je však skutočne len vrcholom celého systému, k digitálnym ukazovateľom totiž patrí aj omnoho presnejšie meranie informácií o vozidle. Taká aktuálna rýchlosť je meraná 60-krát za sekundu, takže výsledný údaj je obdivuhodne presný.

Vodič si zároveň môže vybrať z dvoch typov zobrazovania informácií. Buď si vyberie verziu, kde je maximalizovaná mapa a rýchlomer a otáčkomer sú zobrazené len po okrajoch, alebo môže zvoliť režim, kde rýchlo aj otáčkomer imitujú štandardné zobrazenie s podstatne menším zobrazovaním mapy a ďalších údajov v strede kaplnky.

Zdroj: Audi

Zmenami prešiel aj ústredný displej v strede palubnej dosky, ktorý možno ovládať jednoduchšie a je tenší s hrúbkou 1,3 cm. Jednoduchšiemu ovládaniu pomáha intuitívne ovládanie dotykom i možnosť dostať sa do obľúbených položiek rýchlejšie. Zlepšenie prináša aj systém hlasovými povelmi, ktorý by mal byť po novom vnímavejší a vďaka novému hardware aj rýchlejší.

K ďalšiemu zobrazovaciemu prvku patrí head-up displej známy skôr z väčších modelov značky, ktorý je k dispozícii za príplatok.

Audi A4 a A4 Avant majú v štandardnej výbave systém Audi pre sense, ktorý v rýchlostiach do 40 km/h dokáže v prípade potreby úplne zastaviť vozidlo a zabrániť kolízii. V rýchlostiach do 85 km/h vie zmierniť následky nehody brzdením. A4 tiež v prípade hroziacej nehody varuje vodiča a ak sa nehode nedá vyhnúť zmierňuje následky pritiahnutím pásov, zavretím okien, či multikolíznou brzdou pomôže vodičovi intenzívne brzdiť bez šmyku.  

Novinkou je adaptívny tempomat so službou asistencie v dopravnej zápche, ktorý udržiava vzdialenosť od vpredu idúceho vozidla, pričom vodič si môže vybrať jeden z piatich stupňov rozostupu. V spolupráci s automatickými prevodovkami potom systém dokáže spomaľovať a zrýchľovať v zápche bez zásahu vodiča a v rýchlosti do 65 km/h i riadiť vozidlo. Adaptívny tempomať je teda funkčný od 0 do 250 km/h. V prípade manuálnej prevodovky funguje od 30km/h vyššie. Ak systém dosiahne svoje funkčné limity, napríklad pred ostrou zákrutou, alebo v prípade, že sa zápcha rozpustí, upozorní vodiča, aby prevzal opäť riadenie.

Zdroj: Audi

Ďalšou výraznou novinkou je prediktívny asistent rýchlosti, ktorý úzko súvisí s ACC – Adaptívnym tempomatom. Prediktívny asistent pomáha v prípade ak si vodič navolí rýchlosť na adaptívnom tempomate tak, že v prípade ak jazdné podmienky, rýchlostné limity, či doprava neumožňujú jazdu zvolenou rýchlosťou systém upozorní vodiča a sám spomalí na bezpečnú rýchlosť. Po skončení daných podmienok opäť zrýchli auto na požadovanú rýchlosť. Systém využíva jednak informácie z radarov a kamery, ale i z navigácie, a to aj v prípade, že nie je aktivovaná.

Prediktívny asistent tak reaguje na dopravné obmedzenia, zmeny v povolených rýchlostiach, kruhové objazdy, križovatky... a iné.

Ďalší asistent je asistent „vyhnutia sa“. Ten na základe informácií z kamery, radarov a senzorov dokáže objaviť prekážku na ceste, vyhodnotiť ju a prerátať možnosti vyhnutia sa jej. Funguje tak, že varuje vodiča, aktivuje brzdenie a v prípade, že vodič začne pohybovať volantom žiadaným smerom, asistent mu pomôže tak, aby sa prekážke vyhol a pritom neohrozil seba ani iných účastníkov premávky.

V prípade vjazdu na križovatku zas pomáha ďalší asistent a to asistent odbočenia. Ten pomáha v prípade odbočovania doľava do rýchlosti 10 km/h. Ak systém zistí prekážku v protismere dokáže auto úplne zastaviť.

Ďalšou možnosťou je parkovací asistent, ktorý dokáže zaparkovať auto paralelne na vozovku, alebo v pravom uhle (šikmé parkovanie nezvládne). V prípade paralelného parkovania dokáže sám vyparkovať.

Zdroj: Audi

Všetky tieto systémy, ktoré navyše komunikujú jeden s druhým (tretím, štvrtým...) by nemohli fungovať bez zmien v elektronike auta. V jednoduchosti sa to dá vysvetliť tak, že Audi vymenilo „káble“, ktoré umožňujú omnoho rýchlejšiu komunikáciu viacsmerne v reálnom čase tak, aby systémy reagovali okamžite. Nová kabeláž auta tiež pomáha k zníženiu hmotnosti auta, konkrétne spolu s novým typom batérie a použitím káblov o 13,2 kg.

Interiér

Zmeny sa dotkli aj interiéru, ktorý je vďaka nárastu vonkajších rozmerov priestrannejší a to ako pre posádku na predných sedadlách, tak i pre tých vzadu. Konkrétne sa zväčšil priestor v oblasti ramien a nôh. Dĺžka celej kabíny vzrástla o 17 mm a vďaka novým kompaktnejším sedadlám majú pasažieri vzadu o 20 mm viac priestoru pre nohy.

V našich končinách mimoriadne populárny údaj o veľkosti batožinového priestoru tiež svedčí o zväčšení vozidla – A4 Avant má v kufri 505 litrov priestoru pre batožinu. Po sklopení operadiel sa po strechu zväčší na viac než 1500 litrov.

Novinky obsahuje palubná doska, ktorá takisto vyzerá inak a dizajn je namierený napríklad aj na zlepšenie praktickosti a zjednodušenie ovládania. Zmenili sa odkladacie priestory, tie v stredovom tuneli sa zväčšili, inde ich zas pribudlo. Nový je touchpad, nové je ovládanie vzduchotechniky, zmenil sa dizajn pre vyššiu estetiku.

Zdroj: Audi

K interiéru si (za príplatok) možno prirátať aj zmienku o vylepšenom audio systéme Bank Olufsen s 3D zvukom, či možnosť individualizácie cez S line paket alebo ambientné osvetlenie s ponukou 30-tich farieb.

Zatiaľ sme sa úspešne vyhýbali tej najdôležitejšej súčasti noviniek a to tým Podkapotou

Motory

Audi prekvapuje. V prvom rade tým, že pre triedu A4 odmieta používanie trojvalcových motorov (zatiaľ) a snaží sa o tzv. rightsizing namiesto downsizingu. Rightsizing úspešne dokumentujú nové verzie motorov 2,0 TFSI. Opačne ale vyznieva uplatnenie motora 1,4 TSI ako základnej pohonnej jednotky namiesto motora 1,8 TFSI, ktorý z ponuky vypadol. Vzhľadom na dobré vlastnosti motora sme ochotní naivne veriť, že ide len o situáciu pri uvedení na trh, no pohľad na aktuálnu ponuku motorov ďalšie uplatnenie verzie 1,8 TFSI vylučuje.

Ako vyplýva z uvedeného, základom ponuky bude motor 1,4 TSI označený ako TFSI s výkonom 110 kW (150 k) a s krútiacim momentom 250 Nm, ktorého kombinovaná spotreba podľa NEDC je 4,9 litra na 100 km.

Motorom, ktorý by mal medzi benzínovými verziami dominovať je nový 2,0 TFSI ultra s maximálnym výkonom 140 kW (190 k) a s maximálnym krútiacim momentom až 320 Nm. Daný motor má prepracované spaľovanie, kombinovanú spotrebu 4,8 litra a zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 7,3 sekundy. Viac sme o ňom písali tu.

Na vrchole benzínovej ponuky tróni 2,0 TFSI s výkonom 185 kW (252 k) a s krútiacim momentom 370 Nm, ktorý sedan rozpohybuje na 100 km/h za 6,0 sekundy a priemernú spotrebu má 5,7 litra.

Základom naftovej ponuky bude 2,0 TDI  s výkonom 110 kW (150 k) a s krútiacim momentom 320 Nm s priemernou spotrebou 3,8 litra.

Zdroj: Audi

Vyššie stojí 140 kW (190 k) verzia dvojlitra. Oba štvorvalce budú mať k dispozícii verzie ultra s ešte nižšou spotrebou paliva a nižšími emisiami.

Vrcholom ponuky budú naftové šesťvalce 3,0 TDI s výkonom buď 160 kW (218 k), alebo 200 kW (272 k). Najsilnejšia 200 kW verzia s krútiacim momentom 600 Nm zrýchli z 0 na 100 km/h za 5,3 sekundy a priemernú spotrebu má 4,9 litra v kombinovanom NEDC cykle.

Veľkou novinkou je vyradenie variátorovej prevodovky CVT z ponuky. Po novom budú mať autá s pohonom predných kolies k dispozícii namiesto automatu typu CVT automat typu DSG. Konkrétne sedemstupňovú verziu. V ponuke zostávajú štandardné šesťstupňové manuálne prevodovky i 8-stupňové automaty s hydrodynamickým meničom.

Nová generácia modelu sa začne predávať na jeseň tohto roku. V galérii nájdete okrem fotografií aj dizajnové skice a ďalšie informácie v infografikách.

 

Ján Hargaš
ZDROJ: Audi

Komentáre k článku


Stream naživo