2014-08-05 04:45:00
Brutálne športové auto zo
Brutálne športové auto zo Slovenska je Brutal.
Zdroj: Brutal.sk

Brutal: Postaviť vlastné auto? Nemožné! Proti byrokracii nevyhráte... A predsa!

Príbeh Brutalu pokračuje. Vieme aký Brutal chce byť a aký je.

Ale vieme tiež ako konštruktérom zväzujú ruky zákony, vyhlášky... Dá sa vôbec u nás postaviť vlastné auto a legálne s ním jazdiť po uliciach? Nedá, to vám povie každý. Brutal team ani dobré rady nezastavia. Tvrdé palice... Ak si chcete prečítať viac o vlastnostiach Brutalu, kliknite sem.

Ešte sme nepristáli a pred nami je útes...

Postaviť auto, ktoré by si mohlo do rodného listu napísať Made in Slovakia je ťažké. Avšak postaviť auto, ktoré je Made in Slovakia od návrhu až po finálny produkt je prakticky nemožné. Ako to?

Kontrolná otázka: čo myslíte, prečo na Slovensku neexistujú desiatky značiek s malosériovými automobilmi? Prečo vlastne nemáme ozajstnú slovenskú automobilovú značku? Je to preto, lebo sme len národ ex-roľníkov, motorizmus nemáme v krvi a na Slovensku sa nenájde nikto kto by chcel a vedel postaviť auto? Čoby! Ľudí, ktorí chceli a aj by dokázali postaviť vlastné auto je u nás habadej! Možno viac ako niekde na západe. Máme v povahe, že sa snažíme veci robiť lepšie a inak. Lenže medzi chuťou niečo urobiť a finálnym produktom je jedna veľká čierna diera, ktorá sa volá...

Presne tak: byrokracia. Nemusíme riešiť históriu, minulé režimy. To najsmutnejšie sa totiž deje teraz. V čase demokracie, slobody, keď by mal mať každý možnosť robiť to, čo vie, to čo mu ide najlepšie, vám štát namiesto pomoci hádže polená pod nohy.

Chcete vyrobiť vlastné auto? Blázni

 Naše (cháp európske i slovenské) zákony umožňujú každému postaviť auto. Ak ho už niekedy niekto postavil. Kopírovať je však zakázané. Takže o čom?

Môžete postaviť auto z dielov rôznych značiek. V podstate máte možnosť poskladať akéhosi Golf-Impreza-Veloster-MéganeRS-trabanta a s tým musíte byť spokojní. Že to nebude k sebe pasovať, že to nebude fungovať a že to bude vyzerať hnusne? No a? Veď vy ste chceli postaviť vlastné auto, tak čo?!

Zdroj: Brutal.sk

Problém totiž je, že všetko čo vo svojom aute použijete musí mať homologizáciu. Ak ide o obrovskú automobilku s miliardovým obratom, získať homologizáciu na všetky diely nie je ťažké. Rozpočet to umožní a často stačí poslať žiadosť a otestovanie vlastností produktu prebehne skoro spôsobom pečiatka - podpis. Čo ak si zoberiete napríklad dvere z Golfa, no nepasujú do karosérie a tak ich musíte upraviť? Smola, zmenili ste vlastnosti dielu!

A čo ak si poviete, že postavíte auto od podvozku až po strechu podľa vlastných predstáv, vyrobíte si vlastné súčiastky, postavíte ho tak aby vydržalo (bez kazítok). Ak vyrobíte 5-6 kusov ročne, budete mať na to, aby ste každú vlastnú súčiastku homologizovali?

A toto je dôvod: nikto nie je taký blázon, aby vyrobil auto podľa seba vlastným originálnym spôsobom bez toho, aby za ním nestál aspoň miliardár. Toto je dôvod prečo na Slovensku, ale aj naokolo v Európe neexistuje takmer žiadna malosériová automobilka, ktorá by bola schopná postaviť na značky vlastné auto so všetkým čo k tomu patrí.

Pre 99,9 % šikovných ľudí s chuťou postaviť vlastné auto je toto konečná. A potom je tu jedna desatina bláznov a šialencov, ktorých ani byrokracia nezastaví. No z nich je len málo takých, ktorí vydržia až do konca. U nás sa doteraz našli dvaja takíto blázni: Juraj Mitro a Marián Lušpai.

Zdroj: Ján Hargaš
Zdroj: Ján Hargaš

Prvý menovaný postavil Attack a pre niekoľko kusov dokonca získal aj slovenské poznávacie značky (zázrak sám o sebe). Marián Lušpai konštruktér a pôvodca myšlienky Brutal-u sa snaží o to isté.

Pomôcť v tom má malý ostrov neďaleko britského pobrežia - Man. Tam totiž európske normy nesiahajú a registrovať auto vlastnej výroby je ešte ľahšie ako registrácia bežného auta u nás. Brutal však chce aj naše značky. Či sa to však podarí je vo hviezdach.

Tak fajn, ale homologizácia predsa má zmysel, no nie? Bezpečnosť a tak...

Je to bezpečné?

Dnešné klasické auto postavené na samonosnej konštrukcii má čo robiť aby obstojne ochránilo posádku pri náraze do prekážky v rýchlosti 50 km/h. Automobilky sa poriadne zapotia, kým ich nový model je schopný zabezpečiť žiadaný stupeň ochrany posádky. Stačí malá zmena na konštrukcii oproti predchádzajúcemu modelu, jeden iný výlisok, jedno nedostatočné zvarenie a celá „bezpečnosť“ je fuč. Dokáže vás vaše auto ochrániť pri náraze do stromu v takej stovke? Alebo ochráni vás ak vám cestu skríži jeleň? Ak idete tou 50-tkou, aj áno, no viac... uf...

Ako je potom možné, že v rely vrazí pretekár do stromu v 130-tke a vyjde von (skoro) po vlastných? Ako? Lebo má klietku.

Keď som sa spýtal na bezpečnosť, odpoveďou mi bol pohľad na mohutné trubky vo vnútri auta. Je tam klietka, čo chceš ešte?

Zdroj: Ján Hargaš

A čo elektronickí pomocníci?

Nemá a to preto, aby ste si lepšie užili nefalšovaný pocit z jazdy. Auto je na ceste lepšie čitateľné a nezasahuje vám do toho. Aj vďaka tomu sa darí držať cenu nižšie.

Veru, pohľad na pevné trubky upokojuje. Ešte viac, keď sa dozvedám, že sú bezšvové a len tak niečo ich nepokriví. A prečo nemajú klietky iné športové autá? Lebo ich výrobcovia musia urobiť kompromis. Ten kompromis je medzi nákladmi a príjmami, i medzi tým, čo chce výrobca a tým, čo chcú zákazníci.

Obrovskou výhodou ručne postaveného auta je, že všetko ide pomerne ľahko a hlavne lacno opraviť. Ale tak ako pri každom aute, aj pri Brutale platí: radšej jazdiť ako búrať. Predsa len, bola by ho škoda, no nie?

S tým súvisí ešte jedna vec:

Chceš Brutal? Tak sa nauč jazdiť!

Všetci čo máme vodičák si myslíme, že práve my sme tí najlepší vodiči a približne všetci ostatní nevedia jazdiť. Vodičom sa získaním vodičského oprávnenia nikto nestal. Chce to tisíce a tisíce kilometrov, chce to stovky zvládnutých ( i nezvládnutých) krízových situácii, chce to schopnosť predvídať, uvažovať a byť stále v strehu, na to, aby sme si mohli hovoriť – vodiči s veľkým V. Na to, aby ste zvládli Brutal však budete potrebovať ešte o niečo viac.

Zdroj: Ján Hargaš

V Brutale vám krk nezachráni žiaden asistent, žiaden elektrický stabilizačný systém, žiadna kontrola trakcie. V Brutale vám krk zachránia iba vaše schopnosti a „iba“ konštrukcia auta.

No dobre, byrokracia, ručná práca... Bude vôbec niekedy?  

Bude. Brutal je skvelý projekt v dobrých rukách, no najlepšie na ňom je, že sa stále drží pri zemi. Nerúti sa do záhuby príliš veľkými ambíciami, neponáhľa sa, aby bol vonku skôr, neberie si pôžičky, ktoré nemôže splatiť a nesľubuje to, čo nedokáže. Brutalisti sú perfekcionalisti. Až keď auto dotiahnu takmer k dokonalosti, až keď bude mať všetko čo má mať, až potom bude pripravené. Naživo ho však uvidíte možno aj do roka. Určite budeme pritom.

Najbližšie Brutalistov čaká dokončenie prototypu. Potom ho rozoberú a znova postavia. Následne si budete môcť vytiahnuť šekové knižky... No každému sa neujde, ročne chcú vyrobiť tak 6 kusov. Sused určite nebude mať rovnaké ;).

Viac o Brutale nájdete tu. Najnovšie info zasa získate na ich fanpage. Držíme im palce!

Ján Hargaš
ZDROJ: Brutal

Komentáre k článku


Stream naživo